Holandský biskup Robert Mutsaerts kritizoval katolícku hierarchiu za to, že sa namiesto spásy duší zameriava na klimatické zmeny a otázky sociálnej spravodlivosti. Povedal, že mladých ľudí priťahuje tradičná liturgia a nie pápež František’ “synodálnosť.
V blogu uverejnenom v decembri biskup Mutsaerts uviedol, že tento negatívny trend dominuje Katolíckej cirkvi od 60. rokov 20. storočia a Druhého vatikánskeho koncilu.
“Ako sa to dostalo do bodu, keď vidíme to, čo vidíme dnes v cirkevných kruhoch? Dúhové vlajky, LGBT aktivisti tancujúci okolo oltára, druhoradé kapely hrajúce popovú hudbu, kázne, ktoré sú skôr výrazom politickej korektnosti než čohokoľvek iného?" pýtal sa ostro.
“Ako je možné, že krása a pravda ustúpili škaredosti a názorom? Škaredé budovy, obielené steny, obrazoborectvo a zle zahrané predstavenia, ktoré sa vydávajú za liturgiu. Odstránili sa kľačadlá a zábradlia na prijímanie. Tajomstvo, posvätno, nadprirodzeno muselo ustúpiť horizontálnej plochosti.”
Biskup povedal, že u mladých katolíkov vidí hlad po tradícii a transcendencii.
“Ale v Ríme sa to ešte neujalo,” zamyslel sa. “Tam sa zaoberajú novým módnym slovom synodalita.”
“Vedenie Cirkvi sa podobá Démovi, ktorý opustil Pavla z lásky k svetskému svetu,” uviedol. “A Judášovi, ktorý si myslel, že peniaze vynaložené na Ježiša by bolo lepšie minúť na chudobných. To dobre rezonuje s liberálmi. Sú ako tí, ktorí volajú po Barabášovi, aktivistovi, ktorý sa usiloval o sekulárnu utópiu. Hovoria: ‘Berieme veci do vlastných rúk.’ Ježiš, naopak, splnil vôľu Otca a vybral si kríž. Zdalo sa to ako zlyhanie, ale práve kríž priniesol vykúpenie.’
Biskup Mutsaerts povedal, že ľudia za posledných 60 rokov opustili Cirkev, “pretože ich Cirkev sklamala.”
“Áno,’ hovorí cirkev, ‘venujeme sa životnému prostrediu, klimatickým zmenám, rozmanitosti, chudobným a podobným otázkam.’Kladieme na to väčší dôraz ako na dôstojnú liturgiu, na sviatosť, na výzvu k obráteniu a na uprednostňovanie spásy duší. Ľudia zabúdajú, že práve toto dáva ľuďom potravu, ktorú potrebujú na skutočné konanie skutkov milosrdenstva.”
“Od 60. rokov 20. storočia Cirkev vykresľuje vieru ako smiešnu, už nepomenúva jej podstatu,” povedal biskup. “Pozrite sa na liturgické zneužívanie, ktoré je na dennom poriadku. Na konfirmačných omšiach ma pravidelne terorizujú zbory, ktoré spievajú iba piesne z Top 2000. Raz som zažil zbor, ktorý v sprievode ohlušujúcej kapely spieval výlučne piesne Brucea Springsteena. ‘Because the Night’ bola offertorná hymna. Na konci omše mi bolo jasné: týchto konfirmandov už nikdy v kostole neuvidíme."”
“Na inej konfirmačnej omši (Nijmegen) kňaz odmietol dať prijímanie konfirmandovi, pretože chcel prijímať na jazyk. To’je vlastne veľmi klerikálne: tento kňaz si vytvára vlastné pravidlá a vnucuje ich veriacim,” pokračoval.
“Toto je problém Cirkvi od Druhého vatikánskeho koncilu: Cirkev neučí to, čo učí evanjelium. Bojíme sa hlásať katolícke názory. Ktorý kňaz ešte hovorí o ‘spáse’ a ‘odpustení hriechov?" ’ Radšej sa od toho dištancujeme. Ospravedlňujeme sa za kolegu, ktorý stojí na stráži a modlí sa pred potratovou klinikou.”
“Pápež zakázal tradičnú latinskú omšu v Chartres a Notre Dame a do programu Svätého roka v tom istom týždni zaradil púť LGBT,” zdôraznil holandský biskup.
“Toľko sa usilujeme o ‘slobodu a šťastie,’ ale v praxi to zrejme vedie k zhýralosti a nespokojnosti. To, čo potrebujeme, sú normy a hodnoty, ktoré zdieľame. Odkiaľ to máme vziať? Normy a hodnoty, ktoré platia pre každého a vždy. Áno, existuje niečo také ako pravda, ktorá platí pre každého. A áno, môžeme ju poznať. Vedeli to už Sokrates, Platón a Aristoteles. Tento prirodzený zákon má nadprirodzený pôvod, o ktorom sekulárny svet nič nevie.”
Povedal, že “dialóg so svetom” otvorený na Druhom vatikánskom koncile viedol mnohých v cirkevnej hierarchii k tomu, že “relativizovali alebo dokonca popierali nadčasové pravdy Cirkvi.”
Tieto pravdy “by boli len výplodom fantázie tomistov a iných zastaraných teológov.”
“To viedlo k úplne horizontálnemu prekladu evanjelia. Metafyzika bola zavrhnutá a pozornosť sa sústredila výlučne na spoločenstvo. Výsledkom je plochá liturgia, v ktorej už nie je miesto pre hriech a odpustenie. Vina sa presunula na iných,” povedal biskup Mutsaerts.
V dnešnej Cirkvi, aspoň v západnej Európe, hlavný prúd hovorí, že “by malo ísť o sociálnu spravodlivosť, o vývarovne, o akciu,” pokračoval.
“Áno, hlavne o akciu. Staviame sa proti diskriminácii a rasizmu a zúčastňujeme sa na spoločenskej diskusii o klimatických zmenách. Sme prirodzene inkluzívni a rôznorodí a vyvesujeme dúhovú vlajku. Samozrejme, nehovoríme’o potratoch, eutanázii a mrzačení [tzv. transrodových] ľudí. Rozdiel medzi posvätným a profánnym úplne zmizol.”
“Najmä mladí ľudia to veľmi dobre vycítili a hlasovali nohami,” povedal biskup. “Ak je liturgia nesúrodý neporiadok, ak sa od vás nevyžaduje reorganizácia života, ak sú odpustenie a hriech zakázané slová, čo tam potom robíte?"”
“Dobrá liturgia, jasnosť a srdečnosť robia všetko. Mladí ľudia hľadajú odpovede na otázky.”
“Niet divu, že mladých ľudí, ktorí túžia po zmysle, odpustení a pravde, vôbec nezaujímajú Laudato Si’, Fiducia Supplicans a synodálnosť,” dodal biskup.
“Farnosti a diecézy, ktoré si myslia, že sa na to zameriavajú, mladých ľudí nepriťahujú. Kde ich nájdete: vo farnostiach, kde sú veci jednoducho tradičné, kde svätá omša je stále svätou omšou, kde je posvätno v popredí, kde je liturgia jasne oddelená od svetského. Tam objavíte veci, o ktorých ste predtým nevedeli. Je to pohyb ku kráse, pravde, svätosti, k zbožnosti, k miestam, kde sa vysluhuje sviatosť spovede a modlí ruženec. Tam’vidím rodiny, tam’vidím mladých ľudí, tam’vidím budúcnosť Cirkvi.”
PREČÍTAJTE SI: Tradičná latinská omša je ako lov veľkonočných vajíčok, ktorý trvá celý život