FR2-1920x1080-Feb-7-2025-810x500.png

David Clayton: Svet musí znovu objaviť krásu sakrálneho umenia

13
Kultúra života

V tejto epizóde relácie Viera a rozum sa k Johnovi-Henrymu Westenovi a diakonovi Keithovi Fournierovi opäť pripojí sakrálny umelec a prorektor Pontifexovej univerzity David Clayton, aby diskutovali o zápase medzi tvorbou krásneho sakrálneho umenia a naturalistického umenia, ktoré vzbudzuje vášne, o aplikácii Teológie tela pápeža Jána Pavla II. na umenie, o potrebe znovuobjavenia sakrálneho umenia v dnešnej dobe a o ďalších otázkach.  

Westen otvoril epizódu otázkou Claytonovi o ťažkostiach pri vytváraní krásneho sakrálneho umenia bez podnecovania žiadostivosti.  

Clayton vysvetlil, že raná Cirkev zakazovala nahotu v umení, ako to bolo často vidieť v starogréckych dielach, nie preto, aby poprela krásu ľudského tela, ale aby odradila od konkubinátu a žiadostivosti.  

Vtedy, v 15. storočí, významný umelec Leon Battista Alberti znovu zaviedol grécky štýl maľby.  

“Dôvodom, prečo ho zaviedli, bolo ich chybné, podľa môjho názoru chybné presvedčenie, že je dobré vyvolať erotickú reakciu, pretože verili, že ak ju potom dokážete presmerovať, bude to základ tvorivosti,” povedal Clayton.  

“Teraz hovorím, že je to nezmysel, ale práve tomu verili. A dnes sa nájdu ľudia, ktorí hovoria takéto veci, a tak’sa to stalo súčasťou kánonu.”  

Clayton potom spresnil, že sa vyskytli prípady, keď boli namaľované nahé telá, napríklad niektoré obrazy Krstu Pána alebo obrazy Adama a Evy.  

“Ale aj vtedy máte, povedzme, rozumne umiestnené konáre stromov. Sú si’vedomí, že na niektoré časti by ste sa’nemali pozerať,” povedal.  

Vtedy Clayton vysvetlil, že pápež Ján Pavol II. neskôr vyzval na maľovanie pôvodného človeka, ktorý bol nahý bez hanby. Zdôraznil však, že to, po čom pontifik volal, bolo idealistické umenie, ako to Michaelangelovo, a nie naturalistické umenie aktov, aké často vidíme v modernom svete.  

“Michelangelo maľoval vo veľmi idealizovanej podobe, nie je to naturalistické, je to idealizované … Toto povedal Ján Pavol II (povedal): ‘Ak’chcete zobraziť ľudskú podobu, musí byť idealizovaná. Kritizuje veľmi silne naturalistické zobrazovanie umenia, ktoré vlastne začalo, paradoxne, po Michelangelovi, všetko išlo vysoko naturalisticky,” povedal Clayton.  

“Väčšina dnešných umelcov, ktorí hovoria, že’maľujú umenie Teológia tela, robia to v štýle realizmu 19. storočia, čo absolútne nie je to, čo chceme vidieť. …Ak to’chcete robiť a maľovať ich nahé, môžem sa rovno vyzliecť. Dôvod, prečo je to’nesprávne, je rovnaký, ako že nechodíme po ulici nahí; je to’nedôstojné. Hovoríme’o padlých ľuďoch, na ktorých sa pozerajú padlí ľudia,” dodal.  

Pre viac diskusií o tvorbe krásneho sakrálneho umenia verzus moderné naturalistické umenie a ďalšie informácie si nalaďte túto epizódu Vierka a rozum 

Faith and Reason si môžete pozrieť prostredníctvom videa LSNTV na YouTube, Rumble, Banned,a vpravo tuna LifeSiteNews.  

Je k dispozícii aj v audio formáte na Acast. Ak si chcete predplatiť audio verziu na rôznych kanáloch, navštívte webovú stránku LifeSite’Acast tu.  

Vytvorili sme&nbsppre túto reláciu špeciálny e-mailový zoznam, aby sme vás mohli každý týždeň upozorniť na zverejnenie novej epizódy. Zaregistrujte sa teraz kliknutím sem.