V roku 1951 vo filme “Ľudia budú hovoriť,” Dr. Noah Praetorius (nekonvenčný lekár v podaní Caryho Granta, ktorý spochybňuje lekársky priemysel, ktorý sa k pacientom správa ako k strojom) sa pýta svojho kolegu (Dr. Baker, ktorého hrá Walter Slezak): “Čo je mojou záležitosťou?” Dr. Baker odpovedá pomerne konvenčne: “Diagnostikovať fyzické neduhy ľudí a liečiť ich.” Dr. Praetorius mu okamžite odvetil, že sa mýli: “Mojou úlohou je uzdravovať chorých ľudí. Je’obrovský rozdiel medzi liečením neduhov a tým, aby sa chorý človek uzdravil.”
Tento malý dialóg (v skutočne úžasnom, pro-life filme) prináša filozofickú otázku k podstate skutočného cieľa, ktorý má lekár pri vykonávaní medicíny. Rozdiel medzi “liečením choroby” a “uzdravením chorého” má menej spoločného s metodológiou a všetko súvisí so vzťahmi. “Liečenie choroby” kladie dôraz na chorobu, zatiaľ čo “uzdravenie chorého” kladie dôraz na človeka, a v tomto postmodernom svete je dobré a správne aplikovať tento rozdiel na otázku charity.
Mnoho organizácií na celom svete o sebe tvrdí, že sú “charitatívne” alebo “dobročinné organizácie”, a keby ste sa tých, ktorí pre ne pracujú, opýtali, čo je ich predmetom činnosti, odpovedali by niečo podobné ako “ukončenie chudoby” alebo “zmiernenie chudoby” alebo “odstránenie základných príčin chudoby.Podobne ako v prípade Dr. Bakera, takéto odpovede sa zameriavajú skôr na chorobu ako na človeka. Ak by sme sa však opýtali tradičného člena rehoľného rádu, čo je jeho úlohou, odpoveď by znela: “slúžiť telesným potrebám chudobných a zároveň ich poučovať o viere, aby ich pritiahol ku Kristovi.”
Tento malý rozdiel je jemný a jeho podstatou je motív lásky. Keď sa človek snaží skoncovať s nejakou chorobou, motiváciou je prápor veci, zatiaľ čo keď sa snaží liečiť človeka, motiváciou je súcit a láska. Je ľahké bojovať za nejakú vec, zatiaľ čo milovať človeka je často ťažké. Okrem toho, keď človek bojuje za nejakú vec, často sa očakáva výsledok a odmena za vykonanú prácu. Na druhej strane, keď je človek motivovaný láskou, aby vykonal nejaké dobro, na výsledok sa nekladú žiadne očakávania a odmena sa nielenže neočakáva, ale je odmietaná.
Zjednodušene povedané – láska sa vyznačuje túžbou a snahou o dobro pre niekoho iného bez toho, aby sa odvolávala na seba. Nákup a rozdávanie sendvičov hladným, rozdávanie šiat nahým a poskytovanie prístrešia bezdomovcom bez akéhokoľvek pocitu odmeny za tieto činy sú činy lásky. Naopak, byť platený za vykonávanie týchto vecí je jednoducho práca, a hoci uprostred tohto činu môže byť skutočný súcit, materiálna platba za tento čin si zaslúži len málo v nebi. Ako povedal náš Pán o tých, ktorí konajú spravodlivé skutky, aby ich iní videli, “dostali svoju odmenu.”A tak podobne je to aj s tými, ktorí konajú skutky dobročinnosti za odmenu.
Ak tí, ktorí konajú skutky dobročinnosti za odmenu, už dostanú svoju odmenu tu na zemi a nemajú ju uloženú v nebi, čo potom tí, ktorí sa v mene služby chudobným skutočne obohacujú? V poslednom čase sa veľa hovorí o obrovských sumách štátnych peňazí, ktoré idú do katolíckych charitatívnych organizácií, a niektorí sa začínajú prebúdzať a uvedomujú si groteskné platy, ktoré berú ich generálni riaditelia. V tomto článku preskúmame 10 organizácií katolíckej charity, pričom budeme analyzovať ich prijímanie vládnych dotácií, vyplácané platy a odmeny, ktoré dostávajú ich generálni riaditelia.
Katolícka charita Baltimore (alias Združené katolícke charity, INC)
Vedúcim pracovníkom za Catholic Charities of Baltimore je William J. McCarthy, Jr. a jeho plat a odmeny predstavujú celkovú sumu 510 904 USD. Pri celkových príjmoch 127,6 milióna dolárov (52 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 92,9 milióna dolárov – 73 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolík Charities of New Hampshire
Starším zamestnancom organizácie Catholic Charities of New Hampshire je Thomas E. Blonski a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 336 785 USD. Pri celkových príjmoch vo výške 92,9 milióna USD sa 40,1 milióna USD – 43 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolík Charities Neighborhood Services
Staršou pracovníčkou pre Catholic Charities Neighborhood Services je Emmie Glynn Ryan, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 346 005 USD. Pri celkových príjmoch 118,8 milióna dolárov (71 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 61,7 milióna dolárov – 52 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Starším zamestnancom katolíckej charity vo Ft. Worth je Christopher Plumlee a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 297 082 USD. Pri celkových príjmoch 140,2 milióna dolárov (92 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 19,3 milióna dolárov – 14 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Staršou zamestnankyňou Katolíckej charity Chicago je Sally Blountová, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 264 329 dolárov. Pri celkových príjmoch 174,8 milióna dolárov (72 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 70,2 milióna dolárov – 40 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolícka charita sv. Paul & Minneapolis
Starším zamestnancom pre Catholic Charities of St. Paul and Minneapolis je Michael Goar a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 290 987 USD. Pri celkových príjmoch 68,1 milióna dolárov sa 36,5 milióna dolárov – 54 % príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolík Charities Community Services
Staršou zamestnankyňou pre Catholic Charities Community Services je Beatriz Diaz Taveras, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 294 282 USD. Pri celkových príjmoch 87,4 milióna dolárov (z toho 69 percent pochádza z vládnych grantov) sa 46,9 milióna dolárov – 54 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolícka charita Galveston-Houston
Staršou zamestnankyňou organizácie Catholic Charities of Galveston-Houston je Cynthia Colbert, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 225 497 USD. Pri celkových príjmoch 99,4 milióna dolárov (82 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 32,5 milióna dolárov – 33 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Vedúcou zamestnankyňou Katolíckej charity Syrakúzy je Lori Accardiová a jej plat a benefity predstavujú celkovo 233 353 dolárov. Pri celkových príjmoch 79,9 milióna dolárov (z toho 57 percent pochádza z vládnych grantov) sa 45,1 milióna dolárov – 57 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Katolík Charities of Rochester
Vedúcou zamestnankyňou organizácie Catholic Charities of Rochester je Karen Dehais, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 215 141 dolárov. Pri celkových príjmoch 67,2 milióna dolárov (79 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 49,4 milióna dolárov – 74 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Staršou zamestnankyňou Katolíckej charity Trenton je Marlene Lao-Collinsová, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 206 561 USD. Pri celkových príjmoch 56,6 milióna dolárov (41 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 40 miliónov dolárov – 71 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.
Jeden veľmi múdry kňaz – komentujúc prehnané platy tých, ktorí “robia charitu” –, mi raz povedal: “Veľmi často ľudia začínajú robiť dobro a končia dobre.”
Veľké poslanie, ktoré je hlavným činom a cieľom Katolíckej Cirkvi, sa nikdy nezmenilo. Obrátenie ľudí a národov na učenie nášho blahoslaveného Pána je úlohou, ktorú dostala Cirkev, a všetko, čo Cirkev robí, sa robí s týmto konkrétnym cieľom. A všetko, čo sa robí bez tohto konkrétneho cieľa, je prázdne a bezúčelné.
Do 20. storočia pôsobila Katolícka cirkev prostredníctvom rehoľných rádov, aby poskytovala pomoc chudobným, zdravotnú starostlivosť chorým a vzdelávanie nevzdelaným. Katolícke nemocnice boli plné mníšok a kňazov dobre vzdelaných v liečiteľskom umení a náklady na zdravotnú starostlivosť boli pomerne nízke. Katolícke školské triedy viedli mníšky a kňazi a aj tie najchudobnejšie deti v okolí si tam mohli dovoliť vzdelanie na svetovej úrovni. A starostlivosť o najchudobnejších ľudí na svete vykonávali misionári, ktorí sa snažili v prvom rade o spásu duší, ktorým slúžili, a zároveň sa snažili zabezpečiť jedlo, bývanie a odev. Nikdy nezabudnem na rozhovor, ktorý som raz viedol so Seanom Callahanom, súčasným generálnym riaditeľom Katolíckej pomoci, ktorého plný plat je 643 085 dolárov. Vyjadril som svoje obavy, že Catholic Relief Services nerobí nič pre evanjelizáciu duší, o ktorých tvrdí, že im slúži, na čo Callahan odpovedal: “Ach, my evanjelizujeme, len neprozelytizujeme.”Keď som sa spýtal, čo tým myslí, povedal: “CRS pracuje na tom, aby obrátila mysle ľudí na to, ako sa majú správať k ľuďom a ako majú robiť veci, ale nie na katolícku vieru.” Pripomenul som mu, že katolíci sú povinní ohlasovať evanjelium a privádzať duše ku Kristovi, a on sa ohradil. Potom prirovnal kŕmenie ľudí a hlásanie evanjelia k “podplácaniu chudobných.” O pár rokov neskôr Bill O’Keefe, viceprezident CRS’pre vzťahy s vládou a propagáciu, povedal niečo podobné počas rozhovoru pre CNN v roku 2014. Povedal: “Pomáhame ľuďom rôzneho pôvodu a náboženstva a nesnažíme sa zapájať do diskusií o viere. Sme na to hrdí. Radi hovoríme, že pomáhame všetkým, pretože sme katolíci, nepomáhame ľuďom, aby sa stali katolíkmi.” Industrializácia charity okráda bohatých aj chudobných – tí, ktorí dostávajú zdravé platy za to, aby “robili charitu”, sú okrádaní o veľkú a večnú odmenu v nebi, zatiaľ čo chudobní sú využívaní ako politické figúrky pre rozšírené využívanie federálnych fondov. Medzitým sú tí, ktorí platia dane, žmýkaní v socialistickej schéme prerozdeľovania bohatstva. To by však nemalo’byť príliš prekvapujúce, keďže pápež Pavol VI. práve toto predpovedal vo svojej encyklike z roku 1975 Evangelii Nuntiandi. Napísal: Nemôžeme ignorovať skutočnosť, že mnohí, dokonca aj veľkodušní kresťania, ktorí sú citliví na dramatické otázky spojené s problémom oslobodenia, v túžbe angažovať Cirkev v úsilí o oslobodenie sú často v pokušení redukovať jej poslanie na rozmery jednoducho časového projektu. Redukovali by jej ciele na cieľ zameraný na človeka; spásu, ktorej je poslom, by zredukovali na materiálny blahobyt. Jej činnosť, zabúdajúc na všetky duchovné a náboženské záujmy, by sa stala iniciatívami politického alebo spoločenského poriadku. Ak by to však bolo tak, Cirkev by stratila svoj základný zmysel. Jej posolstvo oslobodenia by už nemalo žiadnu originalitu a ľahko by sa dalo monopolizovať a manipulovať ideologickými systémami a politickými stranami. Už by nemala oprávnenie hlásať slobodu ako v mene Boha. Preto sme chceli v tom istom príhovore pri otvorení synody zdôrazniť “potrebu znovu jasne vyjadriť špecificky náboženskú konečnosť evanjelizácie. Tá by stratila dôvod svojej existencie, keby sa odklonila od náboženskej osi, ktorá ju vedie: Božie kráľovstvo, a to pred všetkým ostatným, v jeho plne teologickom význame….” Význam slova “láska” je láska. V obyčajnej filantropii nie je láska, a už vôbec nie v odvetví, ktoré sa maskuje ako charita. Pri predaji Cirkvi tomu, kto ponúkne najviac, generálni riaditelia katolíckych charít zarábajú na chrbtoch chudobných. Ako by povedal ctihodný arcibiskup Fulton J. Sheen: “Ak sa nespasia duše, nič sa nespasí.” Ak má hierarchia Katolíckej cirkvi skutočný záujem o zníženie chudoby na celom svete, chudoba, ktorou musí začať, je chudoba duše. Publikované so súhlasom Lepantského inštitútu
