Eucharist-scaled-e1712655640809-810x500.jpeg

Vedeli ste, že Novus Ordo používa výraz, ktorý Písmo spája s modloslužbou?

166
Kultúra smrti
  • Vrátenie sa k Bohu je kľúčom k duchovnému uzdraveniu a obnoveniu.
  • Fráza "dielo ľudských rúk" je spojená s modloslužbou a falošným uctievaním.
  • Tradičná omša ponúka hlbší duchovný význam bez zmienky o ľudskej práci.
  • Reforma liturgie je potrebná na návrat k organickému a posvätnému uctievaniu.

V nedeľu ráno som si robil lectio divina a rozjímal som nad prvým čítaním zo svätej omše z minulého piatku, keď ma to napadlo. Tu je to, čo som čítal:

Navráť sa, Izrael, k Pánovi, svojmu Bohu, lebo si padol svojou neprávosťou. Vezmi si so sebou slová a vráť sa k Pánovi a povedz mu: "Vráť sa k Pánovi! Odstráň všetku neprávosť a prijmi dobro a my ti odovzdáme teľce svojich rtov. Asýria nás nezachráni, nebudeme jazdiť na koňoch, ani už nebudeme hovoriť: Diela našich rúk sú našimi bohmi.

“Odovzdajte teľce našich rtov,” čo ma prinútilo zamyslieť sa nad “obetou” ako naším Pôstne rekolekcie majster David Torkington pripomína, že obeta modlitby – času na modlitbu je vlastne prijateľnou obetou pre Pána.

Ale okrem toho som čítal tieto slová: “ani my už nepovieme nič: Diela našich rúk sú našimi bohmi."” mal som na srdci nedávnu kritiku Novus Ordo od biskupa Stricklanda a tento biblický verš je práve ten verš v offertoriu v Novus Ordo, ktorý ma vždy rozladil.

V tradičnej latinskej omši  (niekedy známej ako “Mimoriadna forma”) Offertorium na chlieb znie: "V tradičnej latinskej omši (niekedy známej ako “Mimoriadna forma”):

Prijmi, Svätý Otče, túto nepoškvrnenú hostiu, ktorú ti ja, tvoj nehodný služobník, obetujem…

Nie je tu žiadna zmienka o ľudskej práci alebo “práci našich rúk.”

Naopak, v Novus Ordo (niekedy známom ako “Ordinárna forma”) ofertóriu chleba sa hovorí:

Požehnaný si, Pane, Bože všetkého stvorenia, lebo skrze tvoju dobrotu sme prijali chlieb, ktorý ti obetujeme: plod zeme a prácu ľudských rúk, stane sa pre nás chlebom života.

Vyhľadal som v Písme ďalšie odkazy na “prácu ľudských rúk” a tu som našiel:

Pesalm 115, 4 (RSVCE)

“Ich modly sú striebro a zlato, dielo ľudských rúk.”

Psalm 135,15

“Modly národov sú striebro a zlato, dielo ľudských rúk.”

Deuteronómium 4,28

“A tam budete slúžiť bohom z dreva a kameňa, dielu ľudských rúk, ktoré nevidia, nepočujú, nejedia a necítia vôňu.”

2 Kr 19,18 / Iz 37,19

“… hodili svojich bohov do ohňa, lebo to neboli bohovia, ale dielo ľudských rúk, drevo a kameň.”

V biblickom použití sa “dielo ľudských rúk” spája s márnym, človekom vytvoreným náboženstvom, najmä modloslužbou – nie s&nbspniečím svätým či posväteným.

U Ozeáša je zrieknutie sa diela ľudských rúk znakom obrátenia – návratu k Bohu. Prečo teda vkladať do srdca liturgie frázu, ktorú Písmo v drvivej väčšine spája s falošným uctievaním?"

Možno je&nbspčas prehodnotiť, čo kladieme na naše oltáre  a do našich modlitieb. Myslím si, že reforma liturgie ešte musí prebehnúť.

Premýšľam, či toto nie je jeden z dôvodov kritiky kardinála Ratzingera’na adresu Novus Ordo:

Na miesto liturgie ako ovocia vývoja prišla vykonštruovaná liturgia. Opustili sme organický, živý proces rastu a vývoja v priebehu storočí a nahradili sme ho – ako vo výrobnom procese – výmyslom, banálnym produktom na mieste.