GettyImages-650515694-810x500.jpg

Pravoslávne cirkvi žalujú štát Washington pre zákon, ktorý núti kňazov porušovať spovednú pečať

16
Kultúra života
  • Žaloba chráni spovednú pečať pred nezákonným zasahovaním štátu.
  • Zákon diskriminuje kňazov a ohrozuje náboženskú slobodu.
  • Porušenie spovednej pečate je vážny kanonický zločin.
  • Legislatíva je motivovaná náboženským nepriateľstvom a politickými záujmami.

Pravoslávne cirkvi v Amerike podali federálnu žalobu na štát Washington v súvislosti s jeho zákonom, podľa ktorého by kňazom hrozila pokuta alebo väzenie za neporušenie spovednej pečate.

Žaloba, ktorú podala Aliancia na obranu slobody (ADF), je najnovšou právnou námietkou proti senátnemu zákonu 5375. Zákon, ktorý v máji podpísal ľavicový guvernér štátu Bob Ferguson, nariaďuje katolíckym a pravoslávnym kňazom nahlasovať niektoré druhy údajného zneužívania, ak sa o nich dozvedia počas spovede.

Je už napadnutý katolíckymi kňazmi a biskupmi v štáte, ako už predtým informoval LifeSiteNews.

Zákon je “radová náboženská diskriminácia,” podľa hlavného právneho zástupcu ADF Johna Burscha.

“Washington sa zameriava na kňazov tým, že ich núti porušiť posvätné tajomstvo spovede, zatiaľ čo chráni inú dôvernú komunikáciu, napríklad komunikáciu medzi advokátmi a ich klientmi,” uviedol právnik v tlačovej správe. “To”je radová náboženská diskriminácia. Naliehavo žiadame súd, aby urýchlene obnovil túto ústavou chránenú slobodu cirkví a kňazov v štáte Washington."

V žalobe sú ako žalovaní uvedení guvernér Ferguson, generálny prokurátor Nicholas Brown a všetci okresní prokurátori.

Ako vysvetľuje ADF, zákon by poškodil pravoslávnych kňazov aj laikov. Podobne ako Katolícka cirkev, “pravoslávne cirkvi učia, že kňazi majú prísnu náboženskú povinnosť zachovávať absolútnu dôvernosť toho, čo sa prezradí vo sviatosti spovede.”

V Katolíckej cirkvi je porušenie spovednej pečate exkomunikovateľným trestným činom. Podobne aj pravoslávne cirkvi považujú toto porušenie za “kanonický zločin a ťažký hriech, ktorý má pre previnivšieho sa kňaza ťažké následky vrátane odvolania z kňazstva.”

Poškodzuje aj laikov, pretože “odrádza veriacich od vyznania určitých hriechov—alebo dokonca od toho, aby vôbec išli na spoveď—a tak im bráni napraviť svoj vzťah s Bohom.”

Súdny spis uvádza, že Najvyšší súd už dlho podporuje ochranu duchovných pred spoveďou.

“Privilégium kňaza-penitenta uznáva ľudskú potrebu úplne a absolútne dôverne odhaliť duchovnému poradcovi to, čo sa považuje za chybné skutky alebo myšlienky, a na oplátku prijať kňazskú útechu a vedenie,” Trammel v. United States, prípad Najvyššieho súdu z roku 1980, jasne uvádza. Žaloba sa odvoláva na tento rozsudok.

Zákon tiež vyčleňuje duchovných, pričom zachováva “výsadu advokáta a klienta, výsadu rovesníckeho podporovateľa, výsadu obhajcu sexuálneho útoku a výsadu združenia na liečenie závislosti od alkoholu alebo drog.”

Podľa legislatívneho záznamu je jasné, že návrh zákona je motivovaný “náboženským nepriateľstvom,” uvádza ADF.

Žaloba uvádza, že predkladateľ návrhu, ľavicový demokrat Noel Frame, prirovnal odpor Katolíckej cirkvi’k “násilnému vzťahu, v ktorom sme’opakovane zneužívaní a ľudia sa nám stále ospravedlňujú.”

Frame, ako už predtým informoval LifeSiteNews, počas rozpráv o návrhu zákona odmietol obavy o náboženskú slobodu. Je vyznávačkou katolíckej viery, ktorá tvrdí, že táto otázka ju viedla k tomu, aby svoje dieťa nevychovávala ako katolíka. Ako však LifeSiteNews poznamenal, v minulosti podporovala potraty a agendu LGBT, čo vyvoláva otázky, nakoľko bola vôbec odhodlaná vyučovať katolícku vieru.

Government Ferguson zasa spomenul, že predtým bol na spovedi a citoval svojho strýka, bývalého jezuitu, pri zdôvodňovaní svojho rozhodnutia nasadiť terč na chrbát kňazov.

Ferguson má za sebou skúsenosť so zbrojením vlády proti svojim oponentom vrátane konzervatívnych kresťanov. Napríklad, keď pôsobil ako generálny prokurátor, hrozil trestným stíhaním proti niekoľkým svojim primárnym protikandidátom na guvernéra, ktorí mali podobné meno.

Takisto ako generálny prokurátor inicioval právne pochybné vyšetrovania pro-life neziskových organizácií. Okrem toho podporuje stíhanie kresťanov, ktorí odmietajú poskytovať svoje služby pri homosexuálnych “svadbách.”

Washington čelí trom samostatným námietkam voči návrhu zákona

Súdny proces pridáva štátu ďalšie právne bolesti hlavy, keď sa snaží odôvodniť vyčlenenie kňazov na stíhanie. Krátko po podpise zákona ministerstvo spravodlivosti oznámilo, že začalo federálne vyšetrovanie štátu.

“SB 5375 požaduje, aby katolícki kňazi porušili svoju hlboko zakorenenú vieru, aby sa podriadili zákonu, čo je porušenie ústavy a porušenie slobodného výkonu náboženstva, ktoré v našom ústavnom systéme vlády nemôže obstáť,” napísal asistent generálneho prokurátora Dhillon v tlačová správa.

“Horšie je, že zákon zrejme vyčleňuje duchovných ako tých, ktorí nie sú oprávnení uplatniť si príslušné výsady v porovnaní s inými profesionálmi podávajúcimi správy,” uviedol Dhillon začiatkom mája. “Túto záležitosť berieme veľmi vážne a tešíme sa na spoluprácu štátu Washington”pri našom vyšetrovaní.”

Známy právny expert tiež kritizoval návrh zákona pred jeho schválením.

Profesor práva na Univerzite Georga Washingtona Jonathan Turley, ktorý je katolík, napísal: “Zákon štátu Washington je frontálnym útokom na slobodu prejavu a v prípade jeho prijatia by bol zrušený.”

“Jedinou otázkou je, prečo demokrati považujú takúto legislatívu za politicky životaschopnejšiu, než je z ústavného hľadiska, ”napísal profesor Univerzity Georgea Washingtona vo februári na svojom právnom komentári webovej stránke.

Podobná snaha zanikla tento rok v Montane po medializácii LifeSiteNews. Podobne ako Frameová, aj senátorka za Montanu Mary Ann Dunwellová sa v diskusiách o návrhu zákona odvolávala na svoju (bývalú) katolícku identifikáciu. Spomenula tiež, že “chodila do katolíckej školy.”

Na otázku, ktorú jej v januári položil LifeSiteNews, uviedla, že duchovní, ktorých odmietla menovať, povedali, že môžu kajúcnikovi udeliť rozhrešenie a napriek tomu nahlásiť zneužívanie.

Na otázku o exkomunikovateľnom priestupku porušenia spovednej pečate Dunwellová odpovedala, že je to “mimo témy.”

“Tento [návrh zákona] sa zaoberá občianskym právom a trestným právom,” dodala. “Nemá to nič spoločné s kánonickým právom, to”nie je moja práca.”

Podľa nej neskôr návrh zákona pozmenila, ale zostal nedokonalý a koniec zomrel.