Nativity-810x500.jpg

Talianski biskupi chvália betlehemy bez Krista, pápež Lev obhajuje tradičné zvyky

11
Kultúra života
  • Pápež Lev XIV. potvrdil tradičnú hodnotu betlehemu ako symbol Vtelenia.
  • Moderné reinterpretácie betlehemu ohrozujú jeho duchovný význam a posolstvo.
  • Betlehem by mal byť ohlasovaním tajomstva, nie sociologickým cvičením.
  • Iniciatívy bez Svätej rodiny oslabujú katolícku vieru a tradície.

Pápež Lev XIV. potvrdil tradičnú hodnotu betlehema, zatiaľ čo talianski biskupi presadzovali “aktualizované” použitie, ktoré sa vyznačovalo ideologickým sklonom.

Sobotné vydanie Avvenire - denníka talianskej biskupskej konferencie - dalo priestor článku teológa Marca Vergottiniho na tému súčasných betlehemov, ktorý navrhuje symbolické reinterpretácie, ktoré idú až tak ďaleko, že zahŕňajú zobrazenia bez Ježiša, Márie a Jozefa ako znak blízkosti migrantom, chudobným a marginalizovaným skupinám.

Vergottini, bývalý asistent kontroverzného kardinála Carla Mariu Martiniho, je autorom článku uverejneného v Avvenire s názvom “Správny betlehem? Umožňuje nám uznať, že Boh sa stále rodí.” Text vychádza z prípadu, ktorý sa stal v bostonskej arcidiecéze, kde farár farnosti svätej Zuzany v Dedhame postavil betlehem bez Svätej rodiny, aby odsúdil razie proti nelegálnym prisťahovalcom, ktoré uskutočnili americké federálne orgány.

Vergottini zaraďuje túto epizódu do širšieho kontextu moderných reinterpretácií betlehemu, od figúrok známych osobností až po zobrazenia definované ako “kreatívne,” pričom tvrdí, že betlehem nie je jednoduchý bohoslužobný predmet, ale “domáca teológia.V texte sa uvádza, že mnohé komunity v Taliansku i v zahraničí sa rozhodli zobrazovať v betleheme migrantov, bezdomovcov, rodiny čakajúce na povolenie na pobyt alebo zdravotníckych pracovníkov ako spôsob aktualizácie evanjeliového posolstva.

“Mnohé komunity začali do betlehemu zahŕňať miesta a ľudí dneška,”píše Vergottini. “Vyčerpaní migranti na drevenom člne, bezdomovci skrčení pod portikom, rodiny čakajúce na povolenie na pobyt, zdravotné sestry bdejúce cez noc a—prečo nie—ten zástup najmenších, ktorý v našich mestách je čoraz početnejší. Toto nie je ústupok ideológii, ale akt evanjeliovej vernosti.”

Čítajte: Katolícka farnosť odmieta odstrániť proticirkevný betlehem napriek príkazu biskupa

V ten istý deň však pápež Lev XIV obrátil sa na tvorcov betlehemov zhromaždených vo Vatikáne na jubileum a dôrazne zopakoval, že betlehem nie je sociologickým cvičením, ale ohlasovaním tajomstva Vtelenia.

“Betlehem je dôležitým znamením: pripomína nám, že sme súčasťou úžasného dobrodružstva Spásy, v ktorom nikdy nie sme sami a že, ako povedal svätý Augustín, Boh sa stal človekom, aby sa človek mohol stať Bohom,” uviedol pápež Lev XIV. v Sále blahorečenia pri stretnutí s tvorcami betlehemov a účastníkmi živých betlehemov.

Pápež vo svojom príhovore pripomenul vznik betlehemu, ktorý sa zrodil v Grecciu v roku 1223 z rúk svätého Františka z Assisi. Pápež pripomenul aj učenie Benedikta XVI. o Dieťati Ježišovi, ktoré “prichádza bez zbraní, bez násilia,” a pápeža Františka o duchovnom význame betlehema v jeho apoštolskom liste Admirabile signum.

Pápež tiež zdôraznil misionársky charakter živých zobrazení, pričom ich účastníkov definoval ako “pútnikov nádeje” a zopakoval, že či už v statickej alebo živej podobe, betlehem zostáva znamením Vtelenia a Božej’blízkosti ľudstvu.

V poslednom čase nechýbajú iniciatívy, ktoré vyvolali diskusiu o symbolickom využití betlehemských prvkov. Medzi nimi je aj prípad kňaza z talianskeho Avellina, ktorý navrhol použiť “Ježiškovo dievčatko na kúsky” ako symbolické gesto solidarity v otázke žien v Cirkvi a s deťmi postihnutými konfliktami v Gaze a na Ukrajine.