- Hra o Moane Pozziovej narušila katolícku morálku a vyvolala protesty farníkov.
- Farár sa spoliehal na zmluvné ubezpečenia, ignorujúc morálne hodnoty farnosti.
- Explicitný obsah predstavenia je v rozpore s kresťanským učením a hodnotami.
- Farníci očakávajú, že cirkevné priestory budú odrážať katolícku morálnu integritu.
V katolíckom farskom divadle v talianskom Miláne sa hrala hra venovaná bývalej talianskej pornoherečke Moane Pozziovej, čo vyvolalo protesty farníkov a kritiku reakcie farára.
Od 15. do 18. decembra sa hra Moana - Porno Revolution hrala v milánskom divadle Teatro Fontana, ktoré je prístavbou svätyne Santa Maria alla Fontana zo 16. storočia, po tom, čo farár, otec Maurizio Lucchina, povedal, že ho vedenie divadla ubezpečilo, že inscenácia nie je v rozpore s kresťanskou morálkou, čo však ostro spochybnili farníci a katolícke laické združenie Iustitia in Veritate.
“Riaditeľ divadla’ ma ubezpečil, že predstavenie nie je v rozpore s kresťanskou morálkou,” povedal Lucchina pre La Nuova Bussola Quotidiana a dodal, že “farnosť je len vlastníkom stien” a že “zmienka o Moanovi Pozzim je len v názve.”
Teatro Fontana sa nachádza v architektonickom komplexe Santa Maria alla Fontana, renesančnej svätyne postavenej v roku 1500, ktorá je dodnes cieľom pútnikov kvôli historickému prameňu. Ako je to bežné v mnohých talianskych farnostiach, divadelný priestor bol zverený externej správcovskej spoločnosti na základe formálnej zmluvy, podľa ktorej spoločnosť dohliada na kultúrne programy a zároveň platí farnosti nájomné.
Podľa informácií zverejnených na oficiálnej webovej stránke Teatro Fontana’je Moana – Porno Revolution opísaná ako “komické majstrovské dielo” ktoré sa vracia na javisko “s neporušenou silou svojho poetického a nekonvenčného pohľadu.”
Predstavenie však vyvolalo okamžitú reakciu členov farnosti a katolíckeho združenia Iustitia in Veritate. Toto zoskupenie vydalo 13. decembra tlačovú správu, v ktorej odsúdilo voľbu hosťovania predstavenia, ktoré podľa vlastných propagačných materiálov divadla ’oslavuje Moana Pozziho ako “ikonu zakázaného” s “nezvratným a poetickým pohľadom” a zdôrazňuje, že “smiech je vzrušujúci.”
Parížania, s ktorými sa rozprávali katolícke médiá, vyjadrili veľkú nespokojnosť s tým, čo označili za nedostatočný dohľad zo strany cirkevných autorít. Tvrdili, že farnosť sa nemôže zbaviť zodpovednosti len tým, že divadlo spravuje tretia strana, najmä vzhľadom na náboženský a historický význam tohto miesta.
Kontrast medzi postojom kňaza’a veriacich sa vyostril po tom, čo sa na internete rozšírili videozáznamy z predstavenia. Niekoľkominútové klipy ukazujú explicitné slovné odkazy na sexuálne akty vrátane orálneho sexu, ako aj dialóg, ktorý sa priamo zaoberá témami hriechu, pekla a božieho súdu.
Podľa Iustitia in Veritate jeden z úryvkov videa obsahuje účinkujúceho oslovenie Moana Pozziho slovami: “Nikdy si sa nebál Božieho súdu, nikdy si sa nebál, že pôjdeš do pekla.” Farníci tvrdia, že tieto verejne dostupné materiály sú v rozpore s ubezpečeniami, ktoré údajne dostali kňazi, a podkopávajú tvrdenia, že predstavenie je morálne neutrálne alebo len symbolické.
Rozhodnutie o inscenovaní Moana – Porno Revolution predstavuje najnovší taliansky prípad, v ktorom takéto opatrenia viedli ku konfliktu medzi duchovnými, ktorí sa môžu spoliehať na zmluvné ubezpečenia, a farníkmi, ktorí očakávajú, že priestory vo vlastníctve Cirkvi budú odrážať katolícke morálne učenie.
Ke koncu plánovaného predstavenia 18. decembra farnosť ani milánska arcidiecéza neoznámili žiadne formálne prehodnotenie zmluvy, ktorou sa riadi Teatro Fontana, ani udalostí okolo hry.
