pozn. redakcie: Scott Hahn je známy autor, teológ, konvertita z protestantizmu. Oporúčame!
Podľa titulkov radikálnych, aj umiernených médií, sa islam vo svete vzmáha čoraz viac, a preto je pre katolíkov dôležité, aby si v súvislosti s islamom zadefinovali svoju pozíciu nielen ako obyvatelia krajiny, ale aj ako občania Božieho mesta. Odpoveď, ktorú uvádza Katolícka cirkev je zmiešaná; vízia sveta podľa Nostra Aetate, v ktorom všetky náboženstvá uctievajú jediného Boha, a zdanlivo úspešne sa usilujú o evanjelizáciu a o dialóg s umiernenými moslimami, protirečí realite, ktorou je islamský terorizmus a celkové zlyhanie akejkoľvek evanjelizácie moslimov. Za týchto okolností kardinál Burke nedávno prehlásil, že je „veľmi sporné“, či katolíci a moslimovia uctievajú naozaj toho istého Boha.
„Ak je Boh láska, ako by mohol prikázať moslimom vraždiť nevercov a nastoliť svoju vládu násilím?“, pýta sa kardinál Burke. „Neverím, že je pravda, že my všetci si uctievame toho istého Boha. Povedať, že všetci veríme v lásku, nie je jednoducho správne.“ Burke vyzýva k pozornému skúmaniu islamského aj katolíckeho učenia, aby sa objasnili a vysvetlili rozdiely, ktoré zastiera náboženský relativizmus. Zjednodušenia, ktoré zdôrazňujú podobnosti, ´nerešpektujú pravdu´ o skutočnom obsahu týchto náboženstiev, vyhlasuje. ´To vôbec nepomáha´.
V tomto duchu začal Pewsitter.com preverovať niektoré z hlavných rozdielov medzi katolicizmom a islamom. Prizvali si k tomu odborníkov, ako sú Dr. Scott Hahn, profesor teológie a biblických štúdií z Franciscan University of Steubenville, ktorý predniesol túto otázku vo svojej prednáške ´Abba alebo Alah: rozdiely, ktoré medzi nimi sú´; Mr. Robert Spencer, riaditeľ JihadWatch.com, autor množstva kníh a všeobecne uznávaný expert na islam; a Dr. Mark Christian, riaditeľ Global Faith Institute, egyptský konvertita z islamu na kresťanstvo, odborník na korán a islamskú teológiu. Pewsitter dostal povolenie na telefonické interview s Dr. Christianom a na mailovú korešpondenciu s Mr. Spencerom; ostatné vyjadrenia boli stiahnuté z nahratých rozhovorov; všetko tu uvádzame vo forme hypotetickej diskusie:
Pewsitter: Aká bola vaša prvá reakcia na vyjadrenie kardinála Burkea?
Mr. Spencer: Odhliadnuc od zvyčajných rozdielov – Korán popiera Najsvätejšiu Trojicu, Božstvo Krista, Vtelenie a ukrižovanie – existujú aj ďalšie rozhodujúce dôvody, prečo má kardinál Burke pravdu. Korán nielenže popiera, že Ježiš je Boží Syn, ale tvrdí, že Alah je povznesený nad to, aby mal syna, pretože mať syna, to je veľké pohanenie a urážka (4,171; 19,35).
Dr. Christian: Existuje pochopiteľne iba jediný Boh, stvoriteľ všetkého. Je to teda rafinovaná otázka. Otázka v skutočnosti znie, že ktorá je tá správna cesta, ktorá nás privedie k Bohu – ktoré náboženstvo? Boh zjavil Mojžišovi, že ho budú poznať nie pod jeho menom, ale podľa jeho podstaty a prirodzenosti – YHWH, Som, ktorý Som. Podľa židovsko-kresťanskej teológie vidíme, že podstatou a prirodzenosťou Boha je to, že je láskavým a starostlivým Bohom.
Pewsitter: Hoci existuje iba jediný Boh, moslimovia zrejme nepochopili, kto ním je. Nie je však napokon aj Alah známy ako milujúci, odpúšťajúci a milosrdný?
Dr. Christian: Keď hovoríme o láske, hovoríme o rozdielnych veciach. Existuje totiž pevná a nepoddajná láska, odpúšťajúca láska, starostlivá láska... Milosrdenstvo sa pripisuje židovsko-kresťanskému Bohu; jestvuje tu však aj iný druh milosrdenstva – a v tom je podstata rozdielu – zabitie z milosrdenstva v islamskej teológii. V Koráne sa totiž tvrdí, že je milosrdné zabiť tých, čo si to zaslúžia (5, 72-76). Podľa zákona šaria je zoznam tých, čo si zasluhujú trest smrti, dlhý.
Dr. Hahn: Podľa islamu ľudia nie sú stvorení na Boží obraz a podobu ... nie je v ňom ani zmienky o tom, že naplnením ľudského života je metafyzické zjednotenie sa s Bohom. Alah nemiluje ako otec. Alah je vlastníkom a pánom, my sme otroci, jeho domáce zvieratá. (interview s Robertom Spencerom, 1/18/2013).
Pewsitter: Toto sa javí ako veľmi dôležitá vec. V modernom islame existuje vzťah otroctva voči Bohu?
Dr. Hahn: Tu je veľmi významný rozdiel: (moslimovia) odmietajú Božie synovstvo Ježiša, a upierajú ho aj nám. Sloboda podľa nich spočíva v otroctve voči Bohu a v servilnosti ... Ja si myslím, že ak uznáme princíp servilnosti ako stredobod vnútornej logiky tohto náboženstva, pochopíme aj príčinu, prečo toto náboženstvo vplýva na ľudí tak ako vplýva – politicky, ale aj psychologicky. (interview s Robertom Spencerom, 1/18/2013).
Mr. Spencer: Povedať, že Alah má syna, je urážkou jeho majestátu. Jedná sa o najzávažnejší hriech sirk (arabsky) – hriech polyteizmu, jediný neodpustiteľný hriech islamu. Podľa Koránu prichádza Ježiš po svojej smrti do neba pred Alaha, ktorý sa ho pýta ´Povedal si svojím stúpencom, aby popri mne pokladali za bohov aj teba a Máriu?´ A Ježiš odpovedá ´Nie.´
Pewsitter: Moslimovia teda jednoznačne odmietajú Najsvätejšiu Trojicu a Božie synovstvo. Ľudia sú však podľa islamu v otrockom vzťahu voči Bohu, pretože nevyzerajú ako on. Mohli by sme si teraz tento rozdiel medzi islamom a kresťanstvom vysvetliť?
Dr. Hahn: Abrahám, starozákonný prorok, mal dvoch synov, Izmaela z otrokyne Agar a Izáka zo svojej manželky Sáry. Arabi sú priamymi potomkami Izmaela. Uctievajú si Boha (cez) Abraháma, v Abrahámovej línii cez Izmaela ... Izmael mal príbuzenský vzťah so svojím otcom prostredníctvom svojej matky, otrokyne. Izák mal k nemu vzťah ako syn, prostredníctvom jeho milovanej manželky.
...Moslimovia slúžia Bohu ako Izmael, kresťania slúžia Bohu ako Izák, pričom Izák nebol povolaný poslúchať Boha o nič menej, než Izmael. Sväté Písmo uvádza, že keď Boh vyzval Abraháma, aby mu obetoval svojho syna Izáka, Izák sám niesol drevo na vrch, k obetnému oltáru. Koľko rokov mohol mať Izák; určite nemal iba päť, mal najmenej sedemnásť, a keďže Abrahám mal minimálne stodvadsať, mohol Izák s touto obetou kedykoľvek skoncovať. Tu sa skúša Izákova viera, rovnako ako aj Abrahámova. Izák je dobrovoľnou obetou. V hebrejčine je táto epizóda známa ako ´Zviazanie Izáka´ - Izák si žiada aby bol zviazaný; vie totiž, že môže bojovať.
... Ježiš prichádza na vrch Moria, na to isté miesto, a zomiera na Kalvárii. Pokiaľ Boh Otec neposlal svojho Syna, pojem otec bol iba metaforou, nie skutočným menom. V Eucharistii premenil Ježiš utrpenie a smrť na úkon lásky. A Eucharistia premieňa rovnakým spôsobom aj naše utrpenie na obetu.
... Podobnosti (medzi islamom a katolicizmom) sú veľké, no rozdiely ešte väčšie. Utrpenie, ktoré dopúšťa Boh, nie je prejavom jeho hnevu a zlosti. Boží hnev je reálny, je to však iba metafora – vyjadruje ním svoju lásku ... Hnev Boží pociťujeme ako pôsobenie jeho lásky vtedy, keď zhrešíme. Zmyslom života na tomto svete je pripraviť sa na neporovnateľne úžasnejší život. Nehovoríme o rozličných chodníkoch na ten istý vrch; hovoríme o rozličných vrchoch. Vystúpime do neba aby sme prežívali svadobnú hostinu s Baránkom, nie na to, aby každý muž dostal sedemdesiat panien. A vzhľadom k tomu, že islam nemá žiadnu koncepciu metafyzického zjednotenia sa človeka s Bohom, na ktorého obraz bol stvorený, sú pre moslima pozemské a telesné veci veľmi veľkým dobrom pre život človeka tu, aj v budúcom svete. (Abba alebo Alah).
Pewsitter: Otroci, s ktorými pán zaobchádza dobre, vs. Synovia, ktorí sú milovaní Otcom. A pán, pochopiteľne, nemusí svojim otrokom hovoriť všetko.
Mr. Spencer: Alah si neželá, aby všetci ľudia boli zachránení a aby spoznali pravdu; hovorí, že môže k pravde priviesť všetkých ľudí, no namiesto toho nimi naplní peklo (Korán 32, 13). Boh je svetlo, a nie je v ňom žiadna tma, Alah však umiestňuje zlo, rovnako ako dobro, do každého ľudského srdca (Korán 91, 7-8). V židovstve sa o Bohu hovorí, že je „viazaný“ zmluvami, ktoré uzavrel s Židmi. V islame nie je Alah viazaný vôbec ničím. V Koráne sa často opakuje, že Alah zvedie z cesty tých, ktorých chce, a vedie po ceste tých, ktorých chce. Predstava Boha, ktorý aktívne klame ľudí a zvádza ich zo správnej cesty, je kresťanstvu absolútne cudzia.
Pewsitter: A aký názor majú na toto moslimskí teológovia?
Mr. Spencer: V islamskej teológii všetci proroci, vrátane Ježiša, boli moslimami, ktorí učili islam. Až ich skazení a hriešni nasledovníci, z osobných zištných dôvodov, prevrátili ich učenie tak, že vytvorili falošné náboženstvá – židovské a kresťanské.
Dr. Hahn: Ježišovo predstieranie božskosti je zneužitie evanjelia kresťanmi – Ježiš dostal od Alaha moslimskú knihu, rovnako ako Mohamed dostal Korán, ktorý kresťania zneužili na to, že z neho vytvorili to, čo my nazývame evanjeliom. (interview s Robertom Spencerom, 1/18/2013).
Dr. Christian: Piata kapitola Koránu je ako odvolávka nazvaná ´Stôl´a celá je o kresťanstve a o popieraní kresťanstva. Ide o sériu hypotetických rozhovorov, v ktorých Ježiš odpoveďami na otázky popiera kresťanstvo. (´Rúhačmi sú s istotou tí, čo hovoria, že Alah je Mesiáš, syn Márie ... čo hovoria, že Alah je tretí z troch ... čo hovoria, že Mesiáš, syn Márie, nebol ničím iným, iba poslom, na ktorého (iní) poslovia, ktorí boli pred ním, poukazovali.´(Korán 5, 72-76).
Pewsitter: Toto je teda jednoznačne hlavným rozdielom medzi islamom a katolicizmom; ba môžme povedať, tým najhlavnejším.
Dr. Christian: Medzi islamským a katolíckym poňatím Boha je neprekonateľný rozdiel. Alah nemá prirodzenú podstatu, je to iba meno. Jahve má prirodzenú podstatu, nie iba meno. Alah je trestajúcim bohom a zotročuje ťa; islam bojuje za založenie kráľovstva na zemi. Vo Svätom Písme je Božie kráľovstvo v nebi. Odpustenie – Boh poslal svojho Syna, aby ťa spasil.
Pewsitter: Keď sme sa zmienili o kráľovstve na zemi, povedzme si ešte o ďalšom veľkom probléme: ´náboženstvo pokoja´.
Dr. Christian: Pojmy ako pokoj alebo láska v islame chýbajú. Je rúhaním povedať, že Boh ťa miluje. Islam je náboženstvom pokoja – povedzte všetkým svojim čitateľom, že tomu, kto mi ukáže v Koráne odvolávku na toto tvrdenie, dám 10.000 dolárov. Pokoj na zemi dosiahnu iba vtedy, keď sa absolútne podriadia Alahovi ako moslimovia, alebo keď sa podriadia islamským vodcom a predpisom ako nemoslimovia. Pokoj v nebi a po živote je určený iba pre moslimov a pre nikoho iného.
Pewsitter: Aký je rozdiel medzi vôľou Alaha a vôľou Boha? Nevyžaduje sa u obidvoch podriadenosť?
Dr. Christian: Zákon šaríja sa významne líši od vôle milujúceho a starostlivého Boha, ktorý nám prikazuje radšej opustiť nebo i zem, než by sme mali byť ich zakladateľmi. Radšej túžiť po blaženej večnosti v Ježišovej prítomnosti, než po nevestinci so 72 pannami pre každého jeho obyvateľa.
Mr. Spencer: Pre islam je charakteristická bojová teológia a Korán vyhlasuje vojnu všetkým nemoslimom a ich zotročenie ... Ich vízia pokoja sa radikálne líši od tej našej. Islamský zákon šaríja je dokonalým modelom pre spoločnosť; keď sa do nej totiž raz zavedie, potom už je naozaj pokoj. Tu nejde iba o podriadenosť Bohu, ale o podriadenosť islamským predpisom ... Ameriku prekvapil teroristický útok z 11. 9. preto, lebo úplne podcenili silu a moc islamského učenia, ako aj výzvu plniť islamský zákon pre obyčajných moslimov. A Muslim Brotherhood (moslimské bratstvo) na dôvažok rozbehlo lživú kampaň a šíri myšlienku o islame, ako o náboženstve pokoja v Amerike.
Pewsitter: Súčasťou Alahovho ´pokoja´ je teda terorizmus a vojna proti nemoslimom; správne?
Mr. Spencer: Zbožnosť moslimov a ten kypiaci kotol nenávisti, ktorý je za tou zbožnosťou, pochádza z jedného a toho istého prameňa – z Koránu ... V Koráne sa hovorí, že ľudia Knihy (kresťania a Židia), ktorí neakceptujú Mohameda alebo Korán, sú tie najpodlejšie a najskazenejšie zo všetkých stvorených bytostí. Moslimovia konajú výlučne na základe pasáží, obhajujúcich nenávisť a vojnu, aby ospravedlnili svoje teroristické činy a sú to práve radikálne skupiny, ktoré ľudí na existenciu týchto pasáží upozorňujú.
Pewsitter: Ako do toho celého zapadá Mohamed?
Mr. Spencer: Moslimom sa prikazuje, že Mohameda musia poslúchať rovnako ako Alaha. Mohamed sa prirovnáva k ostatným prorokom v Koráne ... je excelentným príkladom morálnej spravodlivosti. Islamské učenie má dva zdroje – Korán a Hadit, čo je rozsiahla zbierka anekdôt z Mohamedovho života, ktorej sa tiež pripisuje silná etická hodnota.
Dr. Hahn: Zo strany moslimov chápeme, že Mohamed je vzorom spravodlivosti – to čo on urobí, je vždy správne ... Ak ľudia napodobňujú Mohameda v mene islamu a používajú pri tom násilie a teror ... majú takmer pocit spojitosti a konzistencie. My niečo také chápeme veľmi ťažko. (interview s Robertom Spencerom, 1/18/2013)
Mr. Spencer: Na Západe, kde majú všetky náboženstvá rovnaký základ, nám pripadá akoby z iného sveta možnosť, že by mohol existovať zakladateľ takého náboženstva, ktorý by ako Mohamed povedal ´Víťazím prostredníctvom teroru´. V islame je veľa vecí zameraných proti štandardným pojmom ľudských práv a morálky ... Preto má islamská verzia morálky aj nezvyčajné medzery – manželstvá detí, dočasné manželstvá atď., ktoré všetky pramenia z Mohamedových skutkov počas jeho života.
Pewsitter: Prečo je tak ťažké obstarať si tieto informácie o islamskom učení? Chápeme, že posvätné knihy islamu Korán a Hadit sú platné iba v arabskom jazyku. Uvedomujú si aj samotní moslimovia niektoré z týchto doktrín?
Mr. Spencer: Mnohí nearabskí moslimovia, ktorí nevedia po arabsky, recitujú Korán bez toho aby vedeli, o čom je reč, pretože v mešitách sú všetky modlitby iba po arabsky ... Existuje aj množstvo nechutných prvkov islamu, o ktorých veľa moslimov nevie, pretože sú obsiahnuté iba v Hadite, v knihe s ohromným množstvom textu, poväčšine v arabštine z 9. storočia. Islam má navyše aj doktrínu o podvádzaní a klamstve – nikdy sa nepriateľ s nevercom, ani sa nedaj ochraňovať nevercami, hovorí Korán – pre dobro islamu ich môžeš oklamať a podviesť. Preto sa tak veľa moslimov, ktorí sú si tohto vedomí, nespráva čestne a poctivo, nech to znie akokoľvek tvrdo.
Dr. Christian: Na riešenie očividných protirečení a ťažkostí v Koráne majú imámovia iba jedinú vetu: ´Alah vie najlepšie´. Veľa moslimov má pochybnosti o islame, ale nedokážu ich sami vyriešiť; idú teda k miestnemu imámovi a počujú ´Alah vie najlepšie´.
Pewsitter: Chcete povedať ešte niečo na záver?
Dr. Hahn: V Katechizme sa uvádza, že plán spásy zahŕňa tých, ktorí uznávajú Stvoriteľa a na poprednom mieste medzi nimi sú moslimovia. Ja som tak či onak presvedčený, že islam je jedinou najväčšou silou tretieho tisícročia a jedinou najväčšou hrozbou a problémom celosvetového kresťanstva. Boh používa islam na prebudenie kresťanov, aby prežívali hlbší a bližší vzťah k Bohu ako k Otcovi. Ak synovia Boha neprekonajú otrokov boha, kresťanstvo skolabuje. (Abba alebo Alah)
Dr. Christian: Chcem povedať toľko: žijem s moslimami, celá moja rodina sú moslimovia, a ja voči nim necítim žiadnu nevraživosť. Všetkých ich milujem láskou bez podmienok. Myslím si však, že u kresťanov zostane iba u zbožného priania. Islam totiž výslovne odmieta kresťanstvo. A nepomôže, ak sa niekto bude snažiť zlepiť dokopy náboženstvá – kresťania a Židia budú ustupovať aby sa prispôsobili moslimom, ktorí nie sú ochotní vzdať sa ničoho. Vytvoria bezbožnú alianciu, ktorá bude ohlasovať islamskú dominanciu a nadvládu.
Mr. Spencer: Duša každého človeka je odlišná, a preto sa nedá zovšeobecniť integrácia moslimov do západnej spoločnosti. Islam však sám seba prezentuje ako správne a pravé stelesnenie židovstva a kresťanstva. Následkom čoho uvedomelí a informovaní moslimovia hľadia s opovrhnutím na židovsko-kresťanské tradície a na spoločenskú morálku, pokiaľ sa líšia od islamských. Ježiš povedal ´nadíde čas, keď si ľudia, ktorí vás zabijú budú myslieť, že tým slúžia Bohu´. Vzhľadom k príkazu Koránu zabíjať nevercov (2, 191; 4, 89; 9, 5), ten čas je už tu.