Zhrnutie laickej konferencie na tému Amoris Laetitia

644
Milko Kostovič
Neutral

22. apríla sa v Ríme uskutočnila dôležitá laická konferencia, ktorá bola zorganizovaná talianskymi publicistami z La Nuova Bussola Quotidiana a Il Timone a ktorá bola venovaná verejnej kritike postsynodálnej exhortácie Amoris Laetitia. Už dnes bolo publikovaných niekoľko článkov o tejto udalosti, napr. v magazíne Amerika, v denníku La Stampa či od Dr. Sandra Magistra. Andrew Guernsey už zverejnil príhovor profesora Claudia Pierantoniho v anglickom preklade, rovnako ako film na youtube s prezentáciou profesora Douglasa Farrowa. 

Profesor Claudio Pierantoni, ktorý bol jedným zo šiestich rečníkov na tejto konferencii v Ríme, láskavo prijal našu výzvu v priebehu niekoľkých dní poslať redakcii OnePeterFive dôkladnejšiu a podrobnejšiu správu o tejto udalosti, ktorú zverejníme tak rýchlo, ako bude k dispozícií. Aby naši čitatelia získali určité dojmy z tejto udalosti, tak týmto predstavujeme preklad článku, ktorý bol dnes zverejnený v La Nuova Bussola Quotidiana. Preklad nám srdečne poskytol pán Andrew Guernsey. 

——————————————————————————————————————————————————————————————————

Laici, ľudia slobodní a v láske s Cirkvou: ako "Hobiti" volajúci po pravde sviatostí, nie po revoltách

Lorenzo Bertocchi

23/04/2017 "Nie sme tu kvôli ideologickej vojne," povedal riaditeľ  Riccardo Cascioli, "ale pretože cítime, že sme povolaní k zodpovednosti." Týmto vyhlásením sa skončila včerajšia konferencia: "Hľadanie objasnenia: rok po Amoris laetitia." Konferencia sa konala v izbe hotela Columbus, blízko námestia sv. Petra, ktorá bola zorganizovaná magazínmi La Nuova BQ a Il Timone.

Konferencia bola zvolaná laikmi, laickí rečníci pochádzali z celého sveta. Prítomných bolo mnoho novinárov, my si pamätáme len niekoľko veľkých mien talianskych vatikanistov, ako napr. Sandro Magister, Luigi Accattoli, Giuseppe Rusconi a Aldo Maria Valli. Zo zahraničia tu bol Edward Pentin z National Catholic Register. Bolo tu vyše 200 ľudí sledujúcich priebeh rušného dňa. 

Najväčší dôraz na podujatí v hoteli Columbus sa kládol práve na úlohu laikov, ako Valli správne poznamenal vo svojom článku pred konferenciou a zverejnil na svojom blogu. 

"Veľmi zriedka," napísal, "vidieť katolíckych laikov zhromaždiť sa samých, bez vedenia kardinála, biskupa, monsignora alebo aspoň obyčajného kňaza, aby diskutovali o otázkach, ktoré sa týkajú predovšetkým základného obsahu viery. Je ešte zriedkavejšie vidieť laikov, ktorí sa rozhodnú vyjsť von s výzvou k predstaveným s varovaním, ktoré znie takto: "Prepáčte, ale pozrite sa na to, čo ste podľa nás vytvorili. Niečo, čo nefunguje a čo sa môže stať nebezpečným nielen v abstraktnom zmysle, ale bude nebezpečným práve pre spásu duší." 

Prednášajúca, Anna Silvas, austrálska univerzitná profesorka, vo svojom vystúpení predstavila veľkú Tolkienovu ságu, aby pripomenula, že laici sú ako hobiti Stredozeme. "Nie sú silní, ale majú zásadnú úlohu v boji o triumf dobra." Samotný riaditeľ Cascioli vo svojom úvode pripomenul problematické otázky, ktoré boli podnetom zorganizovania konferencie. "Do sporu o Amoris Laetitia sú zapletené tri sviatosti: manželstvo, pokánie a najmä Eucharistia. Máme biskupské konferencie, jednotlivých biskupov, kňazov, ktorí k najcitlivejším témam poskytujú dokonca protikladné interpretácie a nariadenia. Máme takúto absurdnosť, že napr. nariadenia pre veriacich o prístupe k sviatostiam sa menia nielen v rámci krajín ale aj v rámci diecéz a farností." Preto je tu žiadosť o objasnenie, ktorá vychádza z piatich dubií, ktoré štyria kardináli odovzdali pápežovi, aby mohol rozviazať uzly v základných otázkach, týkajúcich sa katolíckej morálnej doktríny a pastoračnej praxe, ktorá ju nasleduje.

Títo prominentní rečníci, povedal Cascioli, "pochádzajú z rôznych kultúr, z rôznych cirkevných skúseností, vyjadrujú tiež rôzne prístupy a tiež spôsob, akým riešiť súčasnú situáciu, ktorý nie je identický. Ale všetci spoločne vnímame vážnosť krízy Cirkvi a máme túžbu plniť svoju osobnú zodpovednosť, aby sme prispeli k dobru samotnej Cirkvi, aby sme predstavených vyzvali k ich povinnostiam." 

Priebeh konferencie otvoril vstup Jürgena Liminského, riaditeľa Inštitútu pre demografiu, sociálny štát a rodinu (Nemecko), ktorý zdôraznil sociálnu hodnotu nerozlučnosti manželstva. "Dlho-trvajúce manželstvo," povedal, "zaručuje atmosféru dôvery v pute náklonnosti a dôvera je tmelom spoločnosti. Z tohto dôvodu sú stabilné a nelikvidné vzťahy kultúrnym kapitálom užitočným pre spoločnosť a tiež pre ekonomiku." 

Veľmi jasný prejav predniesol Douglas Farrow, profesor kresťanskej filozofie v Montreale. Farrow pripomenul určité "gnostické riziko, ktoré tu leží v oddelení odsudzujúceho Boha od milosrdného Boha. A momentálnou výzvou pre Cirkev je pozdvihnúť oči k Bohu, ktorý nepotrebuje zmierňovať spravodlivosť, aby udelil milosť." Ak sa tradícia "nemôže sama poprieť, tak odsek 303 Amoris laetitia vyvoláva otázku, ako sa chápe svedomie v porovnaní s tým, čo učí odsek 56 encykliky svätého Jána Pavla II., Veritatis Splendor.

V prejave parížskeho filozofa Thibauda Collina bolo poznamenané, že otázka vzťahu medzi prirodzeným právom a svedomím, medzi objektívnym poriadkom a subjektívnou zodpovednosťou, je v centre piatich dubií, ktoré kardináli adresovali pápežovi. "Boží zákon," povedal Collin, "sa nemôže stať jedným z prvkov, ktorý bude upravovaný na základe situácie." Collinov prejav, veľmi zásadný, bude v najbližších dňoch zverejnený v plnom znení v taliančine spolu s prejavmi všetkých ostatných rečníkov. Francúz tiež položil otázku možného vývoja, ktorý by Amoris laetitia spôsobila v kontinuite s Familiaris Consortio a Veritatis Splendor, upozorňujúc na niekoľko nezrovnalostí, ktoré sa doteraz nevyriešili.

Dr. Silvas sa tiež zmienila o určitom duchu modernity, ktorého nasledujú mnohí predstavení, napr. "získaním jednoduchých schválení" sa zdá, "sa jeden hegelovský duch vznáša okolo, (a to) hlboký duch modernity." Silvas ukončila svoj prejav tým, že pokiaľ sa nenájde odpoveď na dubiu štyroch kardinálov, tak "bude náročné vyhnúť sa zmätku výkladov, pretože text Amoris laetitia, objektívne, obsahuje jasné medzery." Okrem iného pripomenula zvláštny prípad poznámky 329 k textu Amoris laetitia, ktorý "sa odvoláva k Gaudium et Spes v pasáži týkajúcej sa manželov, no vzťahuje sa na páry, ktoré nie sú manželmi. Prečo?"

Profesor Claudio Pierantoni z Čile uviedol, že v určitom zmysle sú dubie nové, pretože "žiadajú niečo, k čomu sa už magistérium niekoľkokrát jasne vyjadrilo." V Amoris laetitia, podľa Pierantoniho, "je potvrdená nerozlučnosť manželstva, potom sú tam inovácie v postupoch, ktoré sú s tým v rozpore."

Príspevok kamerunského profesora Jeana Paula Messinu sa zameral predovšetkým na otázku polygamie, ktorá je v Afrike skutočným a jedinečným rizikom pre evanjelium rodiny a kresťanské manželstvá.

"Táto konferencia," zopakoval Cascioli, "nie je prejavom rebélie proti pápežovi, nemá v úmysle predkladať ultimátum, ani nemá schizmatické zámery. Kritika niektorých odsekov - najmä obsiahnutá v ôsmej kapitole Amoris laetitia, ako aj niektoré interpretácie biskupských konferencií, ako napr. nemeckej a maltézskej, a jednotlivých kardinálov, biskupov, rehoľníkov, sú iba svedectvom jasnosti."

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov.