martin-blessings-810x500.jpg

Morálny teológ: Fiducia Supplicans bola "významnou podporou" agendy LGBT

10
Kultúra smrti
  • Profesor Haas nesúhlasí s požehnaním homosexuálnych a neregulárnych párov.
  • Termín "homosexualita" je abstraktný, dôležité sú skutky homosexuálov.
  • Akt homosexuálnych párov vedie len k pseudopárom a ohrozuje verejné zdravie.
  • Fiducia Supplicans schválená pápežom je kritizovaná pre podporu "homosexuálnej agendy".

Dr. John Haas, profesor morálnej teológie v seminári svätého Karola Borromea vo Filadelfii, vyjadril svoj nesúhlas s pápežom schváleným vatikánskym dokumentom Fiducia Supplicans, ktorý umožňuje neliturgické požehnanie homosexuálnych “párov” a heterosexuálnych párov v neregulárnych vzťahoch. Dokument zverejnil 18. decembra 2023 kardinál víctor Manuel Fernández, prefekt Dikastéria pre náuku viery, ale pápež František ho výslovne schválil.

Vyjadrení zaslanom portálu LifeSite (celý text nájdete nižšie) Haas odmieta používanie termínu “homosexualita”, pretože ide o “abstrakciu”, skôr je podľa neho potrebné hovoriť o “skutkoch” homosexuálov. To znamená, že to, čo charakterizuje homosexuálny “pár”, má nasledujúci princíp: “dvaja jedinci v hlbokom osobnom vzťahu, ktorý by bol hodný termínu ‘pár’, by konali ako ľudské bytosti, vykonávajúc činnosti, od ktorých je odvodený termín pár: súlož.”Ale takýto akt, tvrdí profesor Haas, “plodí len pseudopáry,” pretože by “neviedol k ich vlastnému dobru, keďže by sa odchyľoval od cieľov, pre ktoré bola ich sexualita stvorená Bohom.”Vidí v tom aj nebezpečenstvo pre “verejné zdravie a spoločenský morálny poriadok.”

Haas sa vo svojom vyhlásení zaoberá aj tvrdením pápeža Františka, ktoré vyslovil po zverejnení Fiducia Supplians, že takéto požehnania sa týkajú len “jednotlivcov” vo vzťahoch. Uvádza profesor teológie:

V samotnej deklarácii sa tvrdí, že sa zaoberá požehnaním párov rovnakého pohlavia a osôb v neregulárnych vzťahoch, ale pápež František po jej zverejnení a tvárou v tvár značnej kritike tvrdil, že požehnanie sa má udeľovať ‘jednotlivcom’ vo vzťahu, nie vzťahu samotnému. Prečo teda samotná krátka “deklarácia” deväťkrát tvrdila, že sa zaoberá požehnaním pre ‘páry rovnakého pohlavia’?

Podľa profesora Haasa bol tento vatikánsky dokument v podobe, v akej bol zverejnený 18. decembra minulého roka, “významným schválením a pokrokom v ‘homosexuálnej agende.’O tom niet pochýb.”Pokračuje slovami:

Deň po vydaní deklarácie sa na titulnej strane The New York Times objavila fotografia otca Jamesa Martina, SJ, ktorý sa podieľal na formulovaní Deklarácie, žehnal páru rovnakého pohlavia v rozpore so samotnými podmienkami uvedenými v samotnej Deklarácii, že takéto požehnania majú byť spontánne a nie verejné. Zobrazené požehnanie bolo rovnako zinscenované a abstraktné ako plastové postavičky dvoch mužov v smokingoch na vrchole svadobnej torty homosexuálov.

Čítajte: Nemecký biskup hovorí, že učenie Cirkvi je zodpovedné za ‘nespravodlivosť’ počas pro-LGBT ekumenickej bohoslužby

Kardinál Fernández 8. apríla opäť obhajoval Fiducia Supplicans slovami, že “pápež František rozšíril naše chápanie požehnania” a “má na to právo.”Bývalý prefekt pre náuku kardinál Gerhard Ludwig Müller tento vatikánsky dokument ostro kritizoval s tvrdením, že je “v rozpore s učením Katolíckej cirkvi” a “logicky vedie k heréze.”Na celom svete tento dokument odmietli mnohí biskupi a niektorí kardináli, ako aj kňazi a katolícki vedci.

Pozrite si nižšie celé vyhlásenie profesora Johna Haasa. Ďakujeme mu za jeho vyhlásenie a obhajobu katolíckej viery.

‘Neudržateľná antropológia Fiducia

Morálni teológovia a spovedníci sa zaoberajú ľudskými skutkami. Tie posudzujú ako morálne alebo nemorálne do tej miery, do akej vedú k ľudskému naplneniu a šťastiu. Ako povedal svätý Tomáš Akvinský vo svojej Summe Contra Gentiles, “Boh sa nad nami pohoršuje len vtedy, keď konáme proti svojmu dobru.”

Jednou z mnohých zvláštnych vecí na vyhlásení Fiducia Supplicans Dikastéria pre náuku viery, ktoré umožňuje požehnanie párov rovnakého pohlavia “je to, že sa zdá byť úplne vzdialené od oblasti ľudského konania. V skutočnosti je tam pomerne rozsiahly výklad o tom, čo je to požehnanie. Potom sa však od neho prechádza k okolnostiam, za ktorých sa požehnanie údajne vzťahuje na ľudské bytosti, ktoré sú “pármi rovnakého pohlavia a tými, ktorí sú v neregulárnych vzťahoch.” V snahe odlíšiť Deklaráciu od rozsudku toho istého dikastéria z roku 2021, podľa ktorého sa takéto požehnanie nemôže udeliť, pretože Cirkev nemôže požehnať hriech, sa Fiducia ukazuje ako aplikovateľná len na abstrakcie.

V samotnej deklarácii sa tvrdí, že sa zaoberá požehnaním pre páry “rovnakého pohlavia” a pre osoby v neregulárnych vzťahoch, ale pápež František po jej zverejnení a tvárou v tvár značnej kritike tvrdil, že požehnanie sa má udeľovať “osobám” vo vzťahu, nie vzťahu samotnému. Prečo teda samotná krátka “deklarácia” deväťkrát tvrdila, že sa zaoberá požehnaním pre “páry rovnakého pohlavia”? Ale “páry rovnakého pohlavia” a tí, ktorí majú neregulárny vzťah, sú ľudské bytosti s vášňami a dispozíciami stelesnených tvorov, nie duchovné bytosti, ako napríklad anjeli. Ako takí pochopiteľne a “prirodzene” konajú na základe dispozícií a telesnosti svojej prirodzenosti.

Pápež povedal, že vyčerpávajúca morálna analýza situácie páru”by nemala byť podmienkou pre udelenie požehnania. Ak sa však dve vtelené ľudské bytosti prezentujú ako “pár” na základe svojich sexuálnych dispozícií, možno predpokladať, že konajú v súlade so svojimi “prirodzenými” dispozíciami bez toho, aby sa vykonala vyčerpávajúca morálna analýza. Nepochybne by dvaja jedinci v hlbokom osobnom vzťahu, ktorý by bol hodný pojmu “pár”, konali ako ľudské bytosti, vykonávali by činnosti, od ktorých je odvodený pojem pár: kopuláciu. Koniec koncov, výmena sľubov a akt kopulácie sú tým, čo vytvára manželský pár. Kopulácia osôb rovnakého pohlavia a osôb v neregulárnom vzťahu však vytvára len pseudopáry. Takýto akt by neviedol k ich vlastnému dobru, pretože by sa odchyľoval od cieľov, pre ktoré bola ich sexualita Bohom stvorená.

Nemožno zaobchádzať s osobami rovnakého pohlavia “párov” alebo s osobami v neregulárnom zväzku, akoby boli abstrakciami. Sú to ľudské bytosti, ktoré konajú podľa svojich dispozícií. Je poučné všimnúť si, že Písmo nikdy nehovorí o “homosexuáloch” alebo “homosexualite”, a to preto, že homosexuáli jednoducho neexistujú ako konkrétna skutočnosť. “Homosexuál” je abstrakcia. 1 Korinťanom 6,9 sa často prekladá ako tvrdenie, že “homosexuáli” nemôžu zdediť nebeské kráľovstvo. To je však nesprávny preklad. Svätý Pavol nehovorí o jednotlivcoch, ktorí sú abstraktne kategorizovaní ako “homosexuáli.” Svätý Pavol skôr odkazuje na konkrétne druhy činností, do ktorých sa dvaja jednotlivci zapájajú. Hovorí o sodomitoch a katamitoch, teda o “aktívnych” a “pasívnych” jedincoch pri análnom styku.

Pred niekoľkými rokmi jedna z hlavných spravodajských sietí prezentovala rozhovor s prezidentom istej africkej krajiny. Keď sa moderátor rozhovoru opýtal prezidenta, prečo jeho krajina postavila homosexualitu mimo zákon, vyzeral skutočne ohromene a odpovedal: “Ale viete, čo robia?"”

Vzdor tomu, že pápež ich označil za nespravodlivé a hriešne, nikdy neexistovali zákony proti “homosexualite”, čo je opäť abstrakcia. Existovali a existujú však zákony proti sodomii, konkrétnym ľudským skutkom, ktoré sčasti predstavujú riziko pre verejné zdravie a spoločenský morálny poriadok.

O tom, či by mali existovať zákony proti sodomii, a to je to, čo mal pápež na mysli, je možné diskutovať. Čo však musí byť veľmi jasné, je to, že ide o ľudské činy, ktoré sa majú hodnotiť ako dobré alebo zlé, morálne alebo nemorálne, a nie o abstrakciu s názvom “homosexualita.”

V istom zmysle by sa Fiducia nemala nikoho týkať. Je to vlastne mŕtva litera, pretože sa nevzťahuje na ľudské bytosti z mäsa a kostí, ale na neexistujúce abstrakcie. A čím viac sa pápež snaží “vysvetliť” Deklaráciu, tým viac sa stáva mŕtvou literou, keďže teraz hovorí, že sa vôbec netýka “párov”, ale jednotlivcov.

Ak už bolo povedané, to, čo Deklarácia dosiahla, čo musel prefekt Dikastéria pre náuku viery vedieť, bolo významné schválenie a napredovanie “homosexuálnej agendy”, o čom niet pochýb. Titulky v tomto zmysle sa okamžite objavili po celom svete. Deň po vydaní deklarácie sa na titulnej strane The New York Times objavila fotografia otca Jamesa Martina, SJ, ktorý pomáhal formulovať deklaráciu, ako požehnáva pár rovnakého pohlavia “v rozpore so samotnými podmienkami uvedenými v deklarácii, podľa ktorých takéto požehnania majú byť spontánne a nie verejné. Zobrazené požehnanie bolo rovnako inscenované a abstraktné ako plastové postavičky dvoch mužov v smokingoch na vrchole svadobnej torty homosexuálov.

John M. Haas, PhD., S.T.L., M.Div.
John Cardinal Krol profesor morálnej teológie
Kňazský seminár svätého Karola Borromea
Arcidiecéza Philadelphia