Liberálny kardinál: Mladí tradicionalisti sú „začiatkom terorizmu“

3,981
Kultúra smrti

Nemecký kardinál Reinhard Marx počas prednášky na prestížnej Stanfordskej univerzite v Kalifornii kritizoval „tradicionalistických“ mladých ľudí za to, že „chcú mať jasno v postojoch.“ Napomínal ich, že je to cesta k „terorizmu.“ Marx je predseda Konferencie biskupov Nemecka a zároveň jedným z najbližších poradcov pápeža Františka. Nemeckí preláti patria medzi najviac „liberálne“ regionálne katolícke hierarchie.

V podobnom duchu sa nieslo jeho interview pre jezuitský časopis America (popredný liberálny katolícky časopis známy otváraním kontroverzných tém ako zrušenie celibátu, svätenie žien za kňažky, schaľovanie antikoncepcie a pod, pp.). Kardinál Marx pochválil ľudí, ktorí žijú v homosexuálnych partnerstvách a chcú „doživotný“ záväzok.

Som prekvapený, že väčšina našich mladých ľudí, a tiež praktizujúcich katolíckych homosexuálov, chcú mať vzťah, ktorý trvá navždy,“ povedal Marx pre časopis America. „Musíme začať s hlavnými bodmi náuky, vidieť ten sen. Snom je mať človeka, povedzme muža a ženu, ktorí obaja hovoria: ‚Ty a [len] ty, navždy. Ty a [len] ty, navždy.‘ A my ako cirkev hovoríme: ‚Áno, to je absolútne správne. Vaša vízia je správna.‘“

Takže sme našli cestu. Potom sa možno prihodí zlyhanie. Nájdu toho človeka a nie je to žiadna sláva. Ale celoživotná vernosť je správna a dobrá.“

Ďalej dodal: „Cirkev tvrdí, že homosexuálny vzťah nie je na tej istej úrovni ako vzťah medzi mužom a ženou. To je jasné. Ale keď sú si verní, angažujú sa pre chudobných, keď pracujú, nedá sa povedať, ‚pretože si homosexuál, všetko, čo robíš, je negatívne.‘“

Počas prednášky na Stanforde kardinál Marx povedal: „Mal som diskusiu s niektorými študentmi“ pred prednáškou. Spýtali sa ho: „‚Kardinál, je to pravda, že mladí ľudia sú viac tradicionalistickí?‘ Áno, je to pravda.“

Ale to nie je nebezpečné,“ povedal. „Nemám žiadny problém s tradíciou. No existuje tu sklon k tomu, že ľudia chcú mať jasno vo svojich postojoch. V Európe narastá čierno-biely populizmus A to je začiatok, pravdepodobne populizmu, terorizmu, to je jasné.“

Ovzdušie redukovania komplexnosti sveta, dávania jednoduchých odpovedí, čierno-bielych odpovedí, narastá. Myslím, že je to veľmi nebezpečné,“ povedal kardinál.

Na otázku, čo ponúka Cirkev pre „transsexuálov“ alebo „iných jedincov, ktorí nie sú formálne predmetom súčasnej etickej štruktúry Katolíckej cirkvi,“ Marx odpovedal, „myslím, že hlavným predmetom Evanjelia nie sú etické pohľady.“

Stredobodom správy je ‚Nebo je otvorené. Pozri, nebo je otvorené. Máš voľný lístok. Príď.‘ To je prvá kázeň Ježiša... Obráť sa a ver Evanjeliu. Dobrej správe. A odvtedy oslavujeme. To je hlavnou témou. Toto oslavujeme v našej Eucharistii a na našich stretnutiach.

Osobitným bodom Evanjelia je, že Ježiš nehovorí, ‚keď budeš dobrý k Bohu, Boh bude dobrý k Tebe.‘ Nie!povedal Marx. „Boh ti dáva svoju lásku. Príď. Nechaj sa objať Pánom a potom budeš žiť iným spôsobom.“

Túto tému viac rozvinul v interview pre časopis America. Keď hovoríme o sexuálnej etike, možno nemusíme spolu spávať, ale s láskou, vernosťou a hľadaním celoživotného vzťahu.

Dostal tiež otázku, či by súhlasil s niektorými biskupmi, ktorí vyzývali Cirkev, aby „požehnala“ páry rovnakého pohlavia. Marx odpovedal, že cieľom manželstva je plodenie detí, ako to povedal pápež Pavol VI. vo svojej enckyklike Humanae Vitae.

Nemôžeme vyradiť tento úžasný model sexuality a povedať ‚máme diverzitu‘ alebo ‚každý má právo na ...‘ Hlbším zmyslom sexuality je vzťah medzi mužom a ženou a otvorenosť pre darovanie života.“

Ale dodal: „Tiež som predtým spomenul otázku doprevádzania ľudí, aby sme videli, čo ľudia robia vo svojich životoch a ich osobnú situáciu.“

Na tému rozvedených a občiansky znovu zosobášených katolíkov, ktorí pristupujú k svätému prijímaniu, Marx povedal: „Som prekvapený, že niektorí dokážu povedať ‚všetko je jasné‘ v tomto ohľade. Veci nie sú jasné. Nie je to o určovaní si cirkevnej doktríny v týchto moderných časoch.“

Je to vec aggiornamenta (tal. proces prispôsobovania činností katolíckej cirkvi súčasným pomerom spoločnosti, pp.) - povedať to spôsobom, ktorému budú ľudia rozumieť. Vždy adaptovať našu doktrínu podľa Evanjelia, podľa teológie, aby sme našli novú cestu, zmysel toho, čo Ježiš povedal. Nájsť význam tradície v cirkvi a teológie, a tak ďalej. Je toho veľa, čo treba robiť.“

Hovoril, že nerozlučnosť manželstva konzultoval s „mnohými expertmi,“ vrátane odborníkov na kanonické právo a teológov. „Čo môžeme urobiť, keď sa človek zosobáši, rozvedie, a potom si nájde nového partnera? Sú rozličné postoje,“ povedal kardinál.

Niektorí biskupi na synode povedali: ‚Žijú v hriechu.‘ Ale iní povedali: ‚Nemôžete povedať, že niekto je v hriechu každý deň. To nie je možné.‘ Vidíte, toto sú otázky, o ktorých musíme hovoriť.“ Povedal, že je dôležité, aby [budúca] Synoda nemala „ducha ‚všetko alebo nič‘. To nie je dobrý spôsob.“

Cirkevné učenie založené na slovách samotného Krista v Evanjeliách učí, že manželstvo nemôže byť rozdelené, pretože v Božích očiach nejestvuje také niečo ako rozvod. Preto osoba, ktorá opustila svoje manželstvo, dosiahla civilný rozvod a vstúpila do manželstva s inou osobou je v stave trvalého a nekajúcneho smrteľného hriechu. Je jej preto odňatá možnosť pristúpiť k svätému prijímaniu. Kritici návrhu kardinála Kaspera poukázali na to, že Cirkev by musela ignorovať alebo nebrať do úvahy jasné Kristove slová, ak by mala byť prax zmenená smerom k akceptovaniu rozvodu a uzatvorenia manželstva s inou osobou.

Ale spolu s Kasperom to Marx zjavne popiera: „Niektorým ľuďom hovoríme: ‚Až do smrti nebudeš zmierený.‘ Je naozaj nemožné veriť, keď vidíte tie situácie.“

Musíme nájsť spôsob, ako ich prijať. Musíme použiť našu predstavivosť a pýtať sa: ‚Môžeme niečo urobiť?‘ Možno to v niektorých situáciach nie je možné. To je bezpochýb. Dôraz však musí byť na tom, ako prijať tých ľudí.

Ako hlava Konferencie biskupov Nemecka Marx povedal: „Otvorili sme diskusiu na túto tému“ a vyprodukovali sme „veľmi dobrý text.“ Napriek protestom pápeža Benedikta v minulosti a Gerharda Müllera, prefekta Kongregácie pre náuku viery, nemeckí biskupi v súčasnoti opakovane vyhlasujú, že sa nebudú riadiť učením Cirkvi a jej normami pre prax. Začali tak povoľovať rozvedeným a civilne zosobášeným katolíkom sväté prijímanie.

Na odpor zo strany kardinála Müllera odpovedal arcibiskup Zollitsch, predchodca Marxa na poste predsedu Konferencie biskupov Nemecka, pre nemecký denník Die Welt: „Prefekt nie je pápež,“ a dodal, že vyhlásenie nemeckých biskupov bolo „zodpovedné rozhodnutie [urobené] vo svedomí.“

Marx dodal, že s pápežom Františkom sa otvorili „nové možnosti“ pre Cirkev a nazval to „novým hnutím.“

Celý tento pontifikát otvoril nové cesty. Môžete to cítiť. Tu v Spojených štátoch každý hovorí o Františkovi, dokonca aj ľudia nepatriaci do Katolíckej cirkvi. Musím povedať: pápež nie je cirkev. Cirkev je viac ako pápež. Ale je tu nové ovzdušie,vyjadril sa kardinál.