Keď sa ma v sakristii opýtajú ako dlho bude trvať omša, zvyknem odpovedať, že dovtedy, kým neodrecitujeme a neodspievame všetky predpísané modlitby. Napokon im zvyknem povedať zhruba koľko to asi bude trvať, no aj tak si myslím, že by sme sa nemali až do takej miery nechať ovládať časom.
Dĺžku trvania sv. omše ovplyvňuje predovšetkým to, či sa slúži v modernom obrade alebo v usus antiquior (tradičná, tridentská). Na blogu Pray Tell prebiehala nedávno diskusia na tému „Skracovanie času sv. omše“ a konkrétne išlo o to, či je lepšie používať kratšiu Eucharistickú modlitbu, alebo vynechať znak pokoja. Niektoré z návrhov, ako vynechanie Sláva Bohu alebo Verím v Boha, alebo že by sa namiesto spievania príslušné texty iba recitovali, by v prípade tradičnej sv. omše nepripadali do úvahy. Na rozdiel od tradičného obradu môže výber z možností Eucharistickej modlitby ovplyvniť trvanie sv. omše v prípade moderného obradu. Odhliadnuc od tohto je pravda, že dĺžku sv. omše môže výrazne ovplyvniť kázeň, avšak diskusia o tom, aká dlhá by mala byť kázeň, je vždy doprevádzaná diskusiou o kvalite kázania.
Prey Tell identifikoval ako jeden z najbežnejších prostriedkov skracovania omše používanie kratších Eucharistických modlitieb. Bol som rád, že z Corpus Christi Watershed pripojili k diskusii aj tabuľku, ktorá ukazuje dĺžku hovorenia, resp. počet slov pri jednotlivých Eucharistických modlitbách. Pôvodne pochádza z článku pátra Daniela Friela na blogu Views from the Choir Loft na CCW, ktorý mal názov Porovnávanie kánonov (graf dolu). Toto je veľmi zaujímavé a zároveň poučné. Koľkokrát ste boli na veľkej liturgickej slávnosti, ktorá by so všetkými náležitosťami trvala viac ako hodinu a pol, pričom by sa však celebrant rozhodol pre Eucharistickú modlitbu 2 alebo 3 len preto, aby omša netrvala tak dlho? Je dokázané, že pri štandardnej frekvencii 150 slov za minútu by prvá Eucharistická modlitba (rímsky kánon) trvala iba o tri minúty dlhšie než Eucharistická modlitba 2.
Jestvuje pochopiteľne veľa dobrých dôvodov na použitie Eucharistickej modlitby 1 (rímsky kánon) a nemajú nič spoločné s počtom slov v nej. Nepoužívať ju však kvôli jej dĺžke, oproti ostatným Eucharistickým modlitbám, nie podľa mňa dobré a ani správne.
graf: dĺžka jednotlivých Eucharistických modlitieb (počet slov)