Dvaja zo štyroch dubia kardinálov, ktorí hľadali morálne objasnenie od pápeža Františka kvôli jeho kontroverznému učeniu o manželstve a rodine, už zomreli. V novom rozhovore kardinál Raymond Burke povedal, že to však nezastaví zostávajúcich dvoch kardinálov pokračovať v „dôležitej práci riešenia dubie“.
V rozsiahlom rozhovore s Catholic Outlook diecézy Parramatty Burke uviedol, že „naliehavosť odpovede na dubiu vyplýva z ublíženia duší zmätkom a omylom, ktoré budú nasledovať, pokiaľ zásadné otázky nebudú zodpovedané v súlade s dlhodobým učením a činnosťou Cirkvi.“
Táto naliehavosť „mi veľmi leží na srdci,“ povedal.
Zmätok ohľadom Amoris Laetitia viedol k tomu, že ľudia „cítia, že Cirkev nie je bezpečným referenčným bodom,“ povedal Burke.
„Tieto záležitosti nie sú jednoznačné,“ povedal. „Títo ľudia sú vo veľmi ťažkom stave. Je to preukázateľné. Faktom je, že máme konferencie biskupov, ktoré si vo vzťahu k Amoris Laetitia vzájomne protirečia. To isté sa deje aj v prípade biskupov; sme verní, ktorí sa medzi sebou hádajú; a toľko kňazov trpí najmä preto, že k nim prichádzajú veriaci a očakávajú určité veci, ktoré nie sú možné, pretože dostali jeden z týchto chybných výkladov Amoris Laetitia. V dôsledku toho už nerozumejú učeniu Cirkvi.“
„Viete, že v Cirkvi máme len jedného sprievodcu, Magistérium, učenie Cirkvi, ale teraz sa zdá, že sme rozdelení do takzvaných politických táborov,“ vysvetľuje Burke. „Aj tento jazyk, ktorý sa používa, je veľmi nejednoznačný a to ma veľmi znepokojuje.“
Burke, jeden z najskalnejších obhajcov katolíckej ortodoxie povedal, že Cirkev môže ponúknuť „smer“ a viesť k kultúrnej transformácii „pokiaľ ide o rešpektovanie ľudského života, integrity rodiny a rešpektovanie náboženskej slobody“.
Burke žiali nad stratou bratov kardinálov
Burke takisto vyjadril smútok nad stratou dvoch zo štyroch signatárov dubia, kardinálov Joachima Meisnera a Carla Caffarru. Zo štyroch zostáva len on a kardinál Walter Brandmüller.
Povedal, že Caffarra „nesmierne trpel“, pretože „zmätok a chyba v Cirkvi viedla k vážnej škode pre duše“.
„V priebehu rokov som bol požehnaný priateľstvom kardinála Carlo Caffarru, vynikajúceho kňaza a vysoko uznávaného učenca teológie manželstva a rodinného života,“ povedal Burke. „Počas posledných troch rokov som s ním veľmi úzko spolupracoval pri obrane manželstva a rodinného života pri narastajúcom zmätku a dokonca aj pri chybách, ktoré tiež vstúpili do Cirkvi.“
„V každom stretnutí s kardinálom Caffarrom som bol ohromený jeho čistotou srdca a absolútnou kňazskou povahou,“ pokračoval Burke. „Miloval Krista a Jeho mystické Telo, Cirkev, celým svojím srdcom. Z tohto dôvodu ťažko trpel skutočnosťou, že súčasná situácia zmätku a omylov v Cirkvi viedla k vážnemu poškodeniu duší.“
Caffarra „nikdy nepochyboval o prítomnosti nášho Pána medzi nami podľa Jeho zasľúbenia učeníkom a nikdy nepochyboval o materskom príhovore Panny Márie, matky nášho Pána.“
„Aj keď sme smutní, že sme stratili pozemskú spoluprácu týchto dvoch veľkých pastorov a prelátov, sme si istí, že nám budú pomáhať modlitbami inšpirovanými ich trvajúcou pastoračnou láskou,“ povedal Burke.
Liberáli v Cirkvi „útočia“ a dožadujú sa „dialógu“
Burke vysvetlil, že médiá ho často skresľujú a pokúšajú sa ho vykresliť ako zásadne v opozícii proti pápežovi.
„Pápeža Františka vykresľujú ako úžasnú a otvorenú osobu a nie je na tom nič zlé, ale mňa opisujú ako opak,“ povedal Burke. „Verím, že každý, kto má so mnou skúsenosť ako s kňazom alebo biskupom by povedal, že som veľmi pastoračne založený a v skutočnosti nevidím žiadny rozpor medzi tým, že som pastoračný a verný pri oznamovaní cirkevného učenia a nasledovaní cirkevného zákona.“
„Vytvárajú karikatúru niekoho, kto požaduje jasné informácie o určitých veciach, hovoria „dobre, on je nepriateľom pápeža“ a snaží sa vytvoriť opozíciu voči pápežovi, čo samozrejme vôbec nie je môj prípad,“ povedal Burke.
Burke odsúdil trend pokrokových ľudí v Cirkvi, ktorí osobne útočia na každého, kto s nimi nesúhlasí, zatiaľ čo predstierajú, že podporujú „dialóg“.
„Vec, ktorú považujem za stálu je to, že tzv. liberálni ľudia, ktorí volajú po revolúcii v Cirkvi a tak ďalej, sú liberáli a pokiaľ s nimi súhlasíte, chcú sa zhovárať,“ povedal Burke. „Vo chvíľi , kedy položíte otázku, sú veľmi odmietaví, osobne útočia. Nazývame to ad hominem argumenty a tak ďalej. Toto naozaj nie je nápomocné. Hovoríme o pravdách, hovoríme o faktoch a nie je tam miesto pre takéto útoky.“
„Je to veľmi svetský spôsob, ako sa priblížiť k veciam. V Cirkvi taký prístup nemá miesto, ale práve tu sa teraz nachádzame,“ povedal. „Ľudia dokonca pohŕdajú komentármi od iných ľudí, pokiaľ s nimi nesúhlasia.“
„No, moja poznámka je nasledovná: „Čo z toho čo hovorím, nie je pravda?“ A budem to hovoriť,“ pokračoval kardinál. „Ak ma jednoducho obviňujete z toho, že som „mimo rytmu“,“nedotknutý“, „stredoveký“, alebo pochabý, tak na to nie je odpoveď.“
Burke povedal, že sa modlí za kardinálov a iných v Cirkvi, ktorí ho napádajú.
„Sú to kardináli Cirkvi a ich pozícia zahŕňa ohromnú zodpovednosť,“ povedal. „Sme spojení bratstvom ako členovia tej istej skupiny kardinálov, takže je samozrejmé, že sa za nich modlím.
Nádej v našom Pánovi
Burke povzbudil katolíkov, aby sa nikdy nevzdávali nádeje, „bez ohľadu na to, aký zmätok alebo dokonca rozdiely vstúpia do Cirkvi.“
„Mali by sme sa viac držať toho, čo Cirkev vždy učila a praktizovala,“ povedal kardinál. „A takto budeme naozaj zachraňovať svoje vlastné duše s pomocou Božej milosti, ktorá musí byť stále prítomná.“
„Náš Pán vždy zostáva v Cirkvi,“ pokračoval. „Je to náš najvyšší kňaz a sprievodca, a preto by sme mali mať dôveru vo vedení kresťanského života. Mali by sme mať v ňom nádej.“