474.jpg

Teória Veľkého tresku. Vynájdená kňazom - schválená pápežom

589
Lucia Salomonová
AltKAT

Model Veľkého tresku bol prevládajúcou teóriou o pôvode nášho vesmíru posledných 50 rokov. Dnešná vedecká komunita podporuje myšlienku, že vesmír sa rozširuje a že jednoducho povedané, začal s rýchlym rozširovaním horúcej a hustej prvotnej singularity. Vesmír, o ktorom dnes vieme, sa vytvoril počas nasledujúcich 13,8 miliárd rokov.

Väčšina ľudí verí, že hlavný astronóm Edwin Hubble bol priekopníkom v ranom výskume tohto pokroku. V roku 1929 Hubblov výskum rastúcich vzdialeností medzi galaxiami ukázal, že vesmír sa rozširuje a táto skutočnosť sa stala základom teórie Veľkého tresku.

Aj keď Hubble zohral kľúčovú úlohu pri preukazovaní, že vesmír sa rozširuje, nebol prvým vedcom, ktorý navrhol myšlienku rozširujúceho sa vesmíru. Táto myšlienka pochádza od Georga Lemaîtreho, plodného belgického astronóma, a fyzika, ktorý bol tiež zbožným rímskokatolíckym kňazom.

Lemaître sa narodil v roku 1894 a navštevoval inžiniersku školu na Katolíckej univerzite v Louvain, ale jeho vzdelanie bolo prerušené začiatkom prvej svetovej vojny. Po tom, čo zažil hrôzy zákopovej vojny ako delostrelecký dôstojník belgickej armády, stal sa kňazom. Po vojne Lemaître pokračoval vo svojej kariére v oblasti fyziky a astronómie. Na začiatku dvadsiateho storočia získal vysokoškolský titul z oblasti astronómie na Univerzite v Cambridge a doktorát na Massachusettskom inštitúte.

Počas celých dvadsiatych rokov skúmal Lemaître Einsteinovu všeobecnú teóriu relativity, publikovanú v roku 1917. Vtedy Einsteinova hypotéza statického vesmíru s obmedzenými veľkosťami bez počiatku bola široko akceptovanou kozmologickou teóriou. V roku 1929 Lemaître publikoval článok, v ktorom argumentoval, že Einsteinove výpočty skutočne dokázali, že sa vesmír rozširuje. Rozšíril svoj výskum na začiatku 30. rokov 20. storočia a uviedol, že tieto výpočty poukazujú na možnosť, že pred počiatkom nášho vesmíru bola všetka hmota, energia a hmotnosť vo vesmíre obsiahnutá v jednom nesmierne malom bode, ktorý nazval „primárny atóm“.

Mnohí ľudia môžu očakávať, že náboženské úrady Katolíckej cirkvi reagujú negatívne na kňaza, ktorý sa intenzívne zapája do vedeckého výskumu o pôvode nášho vesmíru. Realita však bola dosť odlišná. Einsteinova hypotéza statického vesmíru s obmedzenými veľkosťami nezodpovedala katolíckemu pohľadu na kozmológiu, pretože znamenala, že vesmír nemal počiatok. Na druhej strane, Lemaîtreova teória sa odvolávala na Cirkev, pretože to znamenalo, že niečo pred naším vesmírom existovalo a že na vytvorenie vesmíru z prvotného atómu je potrebná určitá sila.

Katolícka cirkev privítala Lemaîtreovu teóriu ako dôkaz toho, že narodenie nášho vesmíru bolo Božím dielom, hnacím manévrom. Na začiatku 50. rokov 20. storočia, keď teória Veľkého tresku získala významnú úlohu vo vedeckej komunite, pápež Pius XII. verejne uprednostnil teóriu a uviedol:

Zdá sa, že dnešnej vede, ktorá sa v priebehu storočí vrátila späť, sa podarilo dosvedčiť majestátny okamih prvotného Fiat Lux (nech je svetlo), a to v čase, keď z ničoho vybuchla hmota, spolu so svetlom a morom žiarenia prvkov rozdeľujúch, pretvárajúcich a formujúcich sa do miliónov galaxií. A tak, s touto konkrétnosťou, ktorá je charakteristická pre fyzické dôkazy, veda potvrdila nepredvídanú možnosť vesmíru a tiež dobre odôvodnené odpočítanie času, keď svet vychádzal z rúk Stvoriteľa. Preto nastal zrod. Hovoríme: Preto existuje Stvoriteľ. Preto Boh existuje!

Mnohí katolícki astronómovia a fyzici, vrátane Lemaîtrea, namietali proti vyhláseniu pápeža, pretože sa spoliehal na nepotvrdenú vedeckú teóriu, aby ňou chválil existenciu Boha. Hoci pápež Pius XII. pokračoval v chválení teórie Veľkého tresku, zdržal sa chvály na verejnosti.

Lemaître zostal oddaným katolíkom po zvyšok svojho života a uviedol, že teória Veľkého tresku bola iba časťou vedeckého hľadania kozmologickej pravdy a že ju nemožno vnímať ako dôkaz o existencii Boha. Taktiež uviedol, že bude aj naďalej veriť v Boha, aj keď sa táto teória ukáže ako nesprávna.