[autor je editorom ChurchPOP.com]
Biblia je pre katolicizmus absolútne centrálna. Prečo potom okolo nej existuje toľko mýtov?
Tu je päť najbežnejších mýtov o Biblii a katolíckej cirkvi:
1. mýtus: katolíci si nemyslia, že Biblia má autoritu
Pravda: Zvyčajne to prebieha tak, že protestanti tvrdia, že katolíci dávajú prednosť tradícii alebo magistériu pred Bibliou. To je ale jednoducho klam.
Katolíci veria, že Biblia je inšpirované Božie slovo a je najvyššou autoritou vo všetkom, čo učí. Autentická tradícia, ktorá je tiež autoritatívnym Božím slovom (2 Sol 2:15), nemôže protirečiť Biblia; taktiež magistérium nemá autoritu na to, aby zmenilo či nahradilo Sväté písmo.
Práve naopak, katolíci veria že cirkev „nie je nad Božím slovom, ale mu slúži, lebo učí iba to, čo bolo odovzdané, lebo z Božieho poverenia a pomocou Ducha Svätého nábožne počúva, sväto zachováva a verne vykladá...“ (Dei Verbum, 10)
2. mýtus: katolíci pridali do Biblie ďalšie knihy
Pravda: Je ironické, že toto obvinenie zväčša prichádza od protestantov, keďže opak je pravdou: katolíci používajú tradičnú celú Bibliu a protestanti majú menej kníh, pretože ich z Biblia odstránili.
Dejiny biblického kánonu sú komplikované, ale stačí povedať iba toľko, že až do 4. storočia neexistovala úplná zhoda na presnom zozname kánonických kníh. Potom sa miestne koncily biskupov a pápež všeobecne dohodli na 73 kanonických knihách, ktoré sú dodnes katolíckou cirkvou používané.
I keď niekoľko nezhôd pretrvalo, týchto 73 kníh bolo používaných viac ako 1000 rokov pokiaľ protestanti neodstránili 7 kníh (ako aj časti z niektorých ďalších kníh), ktoré ako katolíci tak aj pravoslávni akceptovali na vytvorenie kánonu, ktorý žiadna komunita v rannej cirkvi nepoužívala.
3. mýtus: katolícka cirkev nechce, aby katolíci poznali Bibliu
Pravda: Toto je jednoducho nepravdivé. Druhý vatikánsky koncil sa v tejto veci vyjadril nasledovne: „Posvätný koncil veľmi naliehavo a osobitným spôsobom vyzýva všetkých veriacich v Krista, najmä rehoľníkov, aby častým čítaním Svätého písma nadobudli „vznešené poznanie Krista Ježiša“ (Flp 3, 8). Lebo „nepoznať Písmo znamená nepoznať Krista.“ (Dei Verbum, 25)
Katolícka cirkev počas svojich dejín prekladala Bibliu do jazykov ľudu a niekedy dokonca vymýšľala abecedy pre jazyky, ktoré ju nemali. Súčasný lekcionár – čo je plán toho, aké čítanie zo Svätého písma sa číta na omši – má trojročný cyklus pokrývajúci Nový aj Starý zákon. To znamená, že priemerný katolík, ktorý chodí na omšu iba v nedeľu, počuje pravidelne veľkú čas Biblie.
4. mýtus: katolícke učenie protirečí Biblii
Pravda: Učenie katolíckej cirkvi je po pravde to, čo Biblia učí.
Samozrejme, nemôžem teraz v tomto článku obrániť celé katolícke učenie, ale áno, Sväté písmo učí dokonca i tie doktríny, ktoré protestanti zavrhujú ako údajne najchybnejšie. Očistec (1 Kor 3), odmietnutie sola fide (Jak 2:24, Mt 25), autorita ústnej tradície (2 Sol 2:15) či dokonca modlitba za zosnulých (2 Mak 12), všetko toto je učenie Svätého písma.
Je pravda, že niektoré učenie katolíckej cirkvi sa explicitne vo Svätom písme nenachádza. Ale toto učenie Svätému písmu neprotirečí a je založené na ústnej tradícii od čias apoštolov, ktorej dáva autoritu samotné Sväté písmo (2 Sol 2:15).
5. mýtus: katolíci neberú Bibliu doslovne
Pravda: Katolícke cirkev vlastne berie doslovne celú Bibliu.
Áno, cirkev pripúšťa duchovný význam Svätého písma (KKC 116ff), ale tento význam je postavený na slovnom význame, ktoré musí byť prijatý ako prvý. Katechizmus o tom hovorí takto: „Slovný zmysel. Je to zmysel, ktorý dávajú slová Písma a ktorý odkrýva exegéza podľa zásad správneho výkladu. „Všetky zmysly [Svätého písma] sa zakladajú na jednom, totiž na slovnom.“ (KKC 116)
Neznamená to ale, že všetko Sväté písmo je interpretované tým istým spôsobom. Literárny žáner, forma, idiómy, historický kontext, atď., musia byť vzaté v úvahu, aby bol odhalení slovný význam. Napríklad, ak autor knihy Genezis zamýšľal, aby sa šesť dní stvorenia chápalo metaforicky, ich metaforické čítanie je potom ich slovný význam (tu cirkev nesúhlasí s niektorými fundamentalistickými interpretáciami Písma). Taktiež, katolíci nemôžu zavrhnúť slovný význam nejakej časti Svätého písma, ktorá sa im nepáči, tým, že ju budú chápať symbolicky, keď tá samotná časť symbolicky zamýšľaná nebola.
Čo ďalšie by si pridal do tohto zoznamu mýtov?