V októbri pápež František predniesol hlavný prejav na veľkej konferencii o budúcnosti Európskej únie. Hoci pápež je často charakterizovaný ako skalne progresívny, jeho reč z dňa 28. októbra pripomína, že jeho názory na život, manželstvo a sexualitu presahujú stereotypy, s ktorými sa často spája.
Počas prejavu pápež vyjadril názor proti potratom a povedal, že kresťanské chápanie rodiny môže slúžiť ako model, na ktorom európsky kontinent môže založiť svoju identitu, pretože čelí meniacej sa a neistej budúcnosti.
27. - 29. októbra počas prejavov účastníkom konferencie „(Re) thinking Europe: Kresťanský prínos pre budúcnosť európskeho projektu,“ pápež František zdôraznil, že rodina ako „základné spoločenstvo“ je základom pre pochopenie čoraz viackultúrnej a multietnickej identity Európy.
V rodine sa „rozmanitosť hodnotí a zároveň sa zjednocuje,“ povedal František vysvetľujúc, že rodina „je harmonickým spojením rozdielov medzi mužom a ženou, ktorá sa stáva silnejšou a autentickejšou v rozsahu, v akom je plodný a schopný otvoriť sa životu a ostatným.“
Podobne povedal, že sekulárne komunity sú tiež „nažive“, keď sú schopné „otvorenosti, prijímajúc rozdiely a dary každej osoby a súčasne vytvárajú nový život, rozvoj, prácu, inovácie a kultúru“.
Poukázal tiež na nízku pôrodnosť v Európe a kritizoval skutočnosť, že je tak málo detí, pretože „mnohým deťom bolo odopreté právo na narodenie sa“.
Tieto pripomienky, ktoré odrážajú kritiku európskeho sekularizmu, ktorú často zdôrazňoval Benedikt XVI., môžu prekvapiť tých, ktorí od začiatku jeho pontifikátu vykresľovali Františka ako človeka oddaného katolíckej doktríne.
Napriek tomu, že pápež sa často zdal byť za progresívny prístup k liturgii a bol otvorený otázkam životného prostredia, bol tiež rovnako hlasný, keď obhajoval katolícku doktrínu na morálnych otázkach, ako je potrat a homosexualita na verejnosti.
Samozrejme, stále existuje významná vnútorná diskusia o interpretácii 8. kapitoly jeho apoštolskej exhortácie z roku 2015 Amoris Laetitia, ktorá sa zaoberá odpoveďou Cirkvi na rozvedených a civilne znovu zosobášených katolíkov.
Tento týždeň sa táto diskusia znovu objavila, keď sa zverejnili správy o tom, že otec Thomas Weinandy, OFM, člen Vatikánskej medzinárodnej teologickej komisie, odstúpil z pozície konzultanta Výboru pre doktrínu USCCB po uverejnení 5-stranového listu, ktorý napísal pápežovi Františkovi, v ktorom požadoval nápravu „chronického zmätku“ jeho pontifikátu, ktorý ako povedal kňaz, „posilňuje vo veriacich rastúcu neistotu“.
List, ktorý obvinil pápeža Františka, že zľahčil dôležitosť doktríny, vyvolal zmätok, vymenoval sporných biskupov a rozvíril hladinu v celom katolíckom svete. To najmä vzhľadom na prominentnú úlohu otca Weinandyho v rámci USCCB a pápežovej teologickej komisie.
Zatiaľ čo sa zdá, že František vyzýva na diskusiu o tejto a ďalších záležitostiach, ukázal že to robí preto, lebo sa dožaduje rešpektovania katolíckeho svetonázoru v sekulárnej kultúre, najmä pokiaľ ide o rodinu.
Kto som, aby som súdil?
Už na začiatku svojho pontifikátu, na spiatočnom lete zo Svetových dní mládeže v Riu de Janeiro v roku 2013, pápež František skvele odpovedal na otázku o homosexualite v kňazstve: „Kto som, aby som súdil?“
V niektorých ohľadoch sa táto otázka stala objektívom, prostredníctvom ktorého sa často pozerá na jeho pontifikát, najmä v médiách.
Od roku 2013 sa hovorí o „ kto som, aby som súdil“ pápežovi, ktorý často hovorí o potrebe privítať ľudí s homosexuálnou orientáciou a trval na tom, že je potrebné používať jazyk skôr odzrkadľujúc privítanie, ako zatvorené dvere.
Počas návštevy v Spojených štátoch v septembri 2015 sa na internete objavili obrázky pápeža Františka ako objíma homosexuála po tom, čo sa stretol s týmto mužom a s jeho partnerom vo Washingtone DC. Muž bol bývalým študentom a napísal žiadosť, aby sa mohol stretnúť s pápežom. Pápež súhlasil.
A kým prístup pápeža Františka k homosexualite niektorí predstavili ako odchýlku od doktríny Cirkvi a oslavovaný inými ako krok správnym smerom, jeho prejav európskym lídrom je pripomienkou, že jeho cieľom je skôr podporiť svetový pohľad vedený katolíckou doktrínou a nie byť proti nej.
Katolícky svetonázor
Pri pohľade naspäť, vo Františkovom pontifikáte bol jeho prejav posledným z mnohých, keď hovoril v mene úlohy tradičnej rodiny, posvätnosti ľudského života alebo učenia Cirkvi o sexualite na verejnosti.
Nasledujú len niekoľké z nich:
1. Publikum v roku 2014 s nemeckými členmi medzinárodného hnutia Schoenstatt pri príležitosti 100. výročia svojho založenia, pápež František povedal, že rodina v kresťanskom chápaní bola napadnutá.
„Rodina je napadnutá, rodina je zasiahnutá a je bastardizovaná,“ povedal a poznamenal, že v modernom kontexte, „rodinou môžete nazvať všetko, však?“
Povedal, že súčasná spoločnosť „znehodnotila“ sviatosť manželstva tým, že ju premenila na spoločenský obrad a odstránila najdôležitejší prvok, ktorým je zjednotenie s Bohom. „Toľko rodín je rozdelených, toľko manželstiev je rozbitých,“ povedal a dodal, že často existuje „takýto relativizmus v koncepcii sviatosti manželstva“.
2. Po návrate z Gruzínska a Azerbajdžanu pred rokom v októbri 2016, sa pápeža opýtali na možnosť biologických koreňov homosexuality a transgender identity.
Pápež František povedal, že tí, ktorí bojujú s sexualitou a rodovou identitou, musia byť „sprevádzaní, ako ich sprevádza Ježiš“ a Ježiš „im určite nepovie, aby odišli, pretože ste homosexuáli,“ povedal.
František tiež poukázal na „zlo, ktoré sa dnes robí vo vštepovaní rodovej teórie“, ktorá sa teraz často učí v školách a ktorá, ako povedal „je proti (podstate) záležitosti“.
Pastorálny sprievod „je to, čo by Ježiš urobil dnes,“ povedal, ale požiadal novinárov: „prosím nehovorte: pápež posväcuje transgender ľudí... pretože už vidím novinové titulky.“ Gender teória, povedal, je „morálny problém. Je to ľudský problém a musí sa vyriešiť... s pomocou Boha, s pravdou.“
Počas toho istého výjazdu pápež mal dlhý prejav ku kňazom, seminaristom a pastorálnym pracovníkom, v ktorom povedal, že „celý svet je vo vojne a snaží sa zničiť manželstvo“, nie až tak so zbraňami, „ale s myšlienkami ... (existujú) určité ideológie, ktoré zničia manželstvo. Takže sa musíme brániť ideologickej kolonizácii.“
3. V environmentálnej encyklike Laudato Si, publikovanej v júni 2015, pápež František odsúdil potraty, kontrolu populácie a transgenderizmus.
Pokiaľ ide o pohlavie, pápež povedal, že podobne ako stvorenie, „človek má prírodu, ktorú musí rešpektovať a nemôže (ju) manipulovať podľa vlastného uváženia.“
Ďalej povedal, že „oceňovanie vlastného tela vo svojej ženskosti alebo mužnosti je nevyhnutné, ak budeme môcť rozpoznať samého seba v stretnutí s niekým, kto je iný. Týmto spôsobom môžeme s radosťou prijať konkrétne dary iného muža alebo ženy, prácu Božieho Stvoriteľa a nájsť vzájomné obohatenie sa.“
Povedal tiež, že ochrana prírody je „nezlučiteľná s ospravedlnením potratov“ a že je „zjavne nekonzistentné“ bojovať proti obchodovaniu s ľuďmi alebo chrániť ohrozené druhy, pričom byť ľahostajný k voľbe mnohých ľudí „zničiť inú ľudskú bytosť považovanú za neželanú.“
František tiež kritizoval, že „namiesto riešenia problémov chudobných a myslenia na to, ako môže byť svet iný, niektorí ľudia navrhli len zníženie pôrodnosti.“
„Demografický rast je plne kompatibilný s integrovaným a spoločným rozvojom,“ povedal a dodal, že na to, aby sme obviňovali rastúcu populáciu z chudoby a nerovnomerného rozdelenie zdrojov namiesto „extrémneho a selektívneho konzumizmu zo strany niektorých, je jedným zo spôsobov ako odmietajú čeliť týmto problémom.“
4. Vo februári 2015 pápež pochválil Slovensko, ktoré hlasovalo proti referendu o legalizácii „manželstva“ rovnakého pohlavia a vyjadril uznanie celej slovenskej Cirkvi a povzbudil všetkých, aby pokračovali v úsilí o ochranu rodiny, životne dôležitej bunky spoločnosti.“
Vzdorovať stereotypom
Pápež v posledných rokoch vydal ďalšie vyhlásenia v rovnakom duchu všeobecnému publiku, ako aj v homíliách, prejavoch a listoch, obhajujúc verejné rešpektovanie postavenia Cirkvi v prípade života, manželstva a rodiny.
Keď pápež v sobotu vyjadril svoju predstavu o kresťanskom príspevku pre európsky kontinent. Dal jasne najavo, že jeho morálna a politická vízia je založená na dlhodobom vyučovaní Cirkvi o rodine.
Pápeža Františka môže byť niekedy ťažké jasne definovať a výsledok „sivej oblasti“ často vedie k stereotypu - a preto je často skôr predmetom karikatúry ako serióznym štúdiom. Ale karikatúry Františka nevyhnutne strácajú na hodnote.
Pápež František ukázal, že opäť pripomína korene Európy a dôležitosť rodiny a kresťanstva v týchto koreňoch a ukazuje, že je vodcom, ktorý namiesto toho, aby sa dostal do stereotypov, im vzdoruje.