Screen%20Shot%202017-11-03%20at%202.38.26%20PM.png

Začína kanonizačný proces Black Elka, ktorý spojil Lakotskú a Katolícku kultúru

214
Milko Kostovič
AltKAT

Pozri aj UNIKÁT! Siouxský šaman Čierny los a jeho záveť

Počas omše, ktorá formálne otvorila svätorečenie Nicholasa Black Elka (Čierny los), bol domorodý Američan opisovaný ako niekto, kto spojil Lakotskú a Katolícku kultúru spôsobom, "ktorý ho hlbšie priblížil k tajomstvu Kristovej lásky a Cirkvi."

Black Elkova láska k Bohu a Písmu ho priviedla k tomu, aby sa stal katechétom a splnil poslanie všetkých učeníkov, uviedol biskup Robert D. Gruss z Rapid City vo svojej homílii 21. októbra na omši v kostole Svätého ruženca v Pine Ridge.

Biskup povedal, že Black Elk viedol 50 rokov ostatných ku Kristu, keď často začleňoval Lakotskú kultúru do svojho kresťanského života. "Táto kultivácia dokáže vždy odhaliť niečo o skutočnej Božej prirodzenosti a posvätnosti," povedal a dodal, že Black Elk vždy "vyzýval ľudí, aby sa obrodzovali a hľadali tento život, ktorý im Kristus ponúka." 

Biskup Gruss povedal, že Black Elkov život oddaného katechéta, duchovného vodcu a radcu "mnohých inšpiroval, aby žili pre Krista svojim vlastným príbehom." S oficiálnym otvorením jeho prípadu má teraz Black Elk titul "Božieho služobníka".

Black Elk sa narodil niekedy medzi rokmi 1858 a 1866. Zomrel 19. augusta 1950 v Pine Ridge

Biskup uviedol, že svätorečenie Black Elka bude dlhý proces. Najprv sa musí preukázať svätá povesť, ktorá sa rozšírila aj na ostatných. 

Prvá fáza zahŕňa zhromažďovanie svedectva o jeho živote a jeho cnostiach. Biskup Gruss uviedol, že v súčasnosti sa zbierajú a skúmajú verejné a súkromné spisy Black Elka. Táto dokumentačná fáza môže trvať mnoho rokov.

"Kde sa proces skončí, to teraz závisí na Duchovi Svätom a Kongregácii pre kauzy svätých. Našou úlohou je pokračovať v zhromažďovaní ďalších informácií, svedectiev o jeho živote a modliť sa, aby bol hodný pokračovania v jeho prípade," povedal. 

Cesta ku svätorečeniu zahŕňa tri hlavné kroky: Prvým je deklarácia hrdinských cností osoby, po ktorej Cirkev prehlasuje osobu za "ctihodnú". Druhým je blahorečenie, po ktorom sa on alebo ona nazýva "blahoslavená". Tretím krokom je svätorečenie alebo deklarácia svätosti. 

Vo všeobecnosti musí Cirkev akceptovať dva zázraky, ktoré sa udiali prostredníctvom zásahu budúceho svätca; jeden sa musel stať pred blahorečením a druhý po. 

Biskup tiež vyzval kongregáciu, aby nasledovala príklad Black Elka zdôrazňujúci, že všetci kresťania sú povolaní na misionársku prácu. 

"Podobne ako Black Elk, ak budeme poslušní k Pánovej vôli a zasvätíme mu naše životy, budeme lepšie pracovať pre jeho kráľovstvo milosrdenstva, lásky a pokoja," povedal.

Biskup tiež zdôraznil, že dnešní Katolíci by nemali žiť "izolované náboženské životy", ale radšej by si mali uvedomiť, že sú povolaní byť "Božími služobníkmi a nástrojmi Kristovej lásky pri budovaní a rozširovaní jeho kráľovstvaKaždý z nás sa musí rozhodnúť, ako sa môžeme na tom podieľať," dodal. 

Vo februári biskup Gruss menoval Billa Whitea za diecézneho postulátora vo veci svätorečenia Black Elka. White je registrovaný člen kmeňa Oglala Sioux v rezervácii Pine Ridge. Diakon Ben Black Bear zo St. Francis Mission prekladá niektoré spisy Black Elka z jazyka Lakotov do angličtiny. 

Diakon Marlon Leneaugh, riaditeľ diecézy Native Ministry v Rapid City, opisuje Black Elka ako váženého svätého muža medzi členmi kmeňa Lakota, ktorýpreklenul priepasť medzi tradičnou domorodou spiritualitou a Katolicizmom. 

"Ukázal svojim ľudom, že si nemusia vyberať, ale zvoliť si obe možnosti. Nevzdal sa svojich prirodzených zvykov, keď sa stal kresťanom. Pre neho to bolo spoločné - modlenie k jednému Bohu."