Prvýkrát som počul o termíne „Fashionista“ v časoch Katolíckeho Online Fóra, keď s ním prišli pracovníci Dawn a Gayle (ktorí vyrábali tie najlepšie, najkrajšie ružence, aké som kedy videl - RIP a modlitby za ňu).
Povedzme len, že Fashionista.com nie je stránka, ktorú by som si uložil ako obľúbenú. Avšak, dostal som link na príbeh o katolíckych „miléniových generáciách“:
PREČO MILÉNIOVÍ KATOLÍCI ZNOVOBJAVUJÚ TRADIČNÝ ZÁVOJ V KOSTOLOCH
Stále viac mladých katolíckych žien si v kostole závojom pokrýva hlavu.
Keď Leah Darrowová, bývalá súťažiaca v šou “America’s Next Top Model”, stretla pár mladých žien vo svojej katolíckej komunite, ktoré si pri vstupe do kostola dali čipkovaný závoj, čudovala sa. Keď sa vrátila k viere po mystickom zážitku, ktorý zažila pri pózovaní pre fotografa, a po ktorom zanechala kariéru modelky, myslela to s kresťanstvom vážne. Ale zvyk - nosiť závoj považovala prinajmenšom za zastaralý.
„Mala som pocit: Núti ťa k tomu niekto? O čom to celé je?“ Hovorí Darrowová po telefóne.
Keďže zvyk žien pokrývať si na posvätných miestach hlavu bol normou, aj keď do značnej miery sa od tohto zvyku upustilo v 60. rokoch, Darrowová si nebola istá, čo ženy, ktoré si pokrývajú hlavu chcú týmto činom v súčasnosti vyjadriť. Ale skutočnosť bola taká, že tie, ktoré nosili závoj, boli „normálne dievčatá, s ktorými by si si mohol dať pohár vína, ale na druhej strane boli aj silno veriace“, dodáva Darrowová.
„Na ich živote, ktorí žili a ako sa modlili, bolo niečo atraktívne,“ pokračuje. Po preskúmaní histórie a významu závojov v katolíckej tradícii sa Darrowová rozhodla to sama vyskúšať. „Som typické dievča, takže nosenie pekného závoja sa mi zdalo zábavné,“ zasmeje sa.
Hoci Darrowová nezačala nosiť závoj na sv. omšu každú nedeľu, ocenila tento zvyk, a teraz si pravidelne pokrýva hlavu počas svojich návštev v Ríme, kam aspoň raz do roka organizuje púť. Počas svojich ciest, na ktorých prednáša ako katolícka rečníčka a autorka knihy sa presvedčila, že medzi katolíckymi ženami závoje prežívajú renesanciu - najmä medzi mladými Američankami. (Počkajte, kým objaví tradičnú latinskú omšu.)
„V Cirkvi je početná generácia mileniálov, ktorí naozaj chcú uskutočňovať vieru viac tradičným spôsobom,“ hovorí. To predstavuje pozoruhodný kontrast s obrovskými kostolmi protestantov, ktorí na to, aby zostali relevantní, používajú pouličnú módu či kontakty s celebritami.
Samantha Skinnerová, učiteľka na strednej škole v Severnej Dakote, je jednou z katolíckej miléniovej generácie, ktorá sa zaujíma o návrat k tradícii. Skinnerová bola vychovaná v protestantskej rodine, avšak kostol nenavštevovala pravidelne, až kým nekonvertovala na katolicizmus na vysokej škole. Závoj začala nosiť každý týždeň na sv.omšu ešte predtým, než dokončila hodiny potrebné na formalizáciu jej konvertizácie. Rozhovor s priateľom, ktorý pracoval v „kresťanskom kníhkupectve“, Skinnerovú presvedčil, aby sama vyskúšala tento zvyk.
„Trochu to mnou zarezonovalo,“ hovorí po telefóne. Pre Skinnerovú bola výzva na nosenie závoja pôvodne emotívna: Cítila, že je pokorná a úctivá, ako napríklad, keď si muži počas národnej hymny alebo počas pohrebu dajú dole klobúk (čo muži robia, ale nie ženy) a umožnilo jej to viac sa zamerať na modlitbu.
(...)