Pope_Francis_Luther(3).jpg

Pastorálne zmeny pápeža Františka pripravili cestu pre zmeny doktrinálne: kňaz filozof

631
Jakub Betinský
Neutral

 

[autorka: Dorothy Cummings McLean]

 

Jeden kňaz a bývalý profesor filozofie napísal, že pápež František možno začal novú fázu svojho pontifikátu: doktrinálne zmeny.

 

Pôvodom Talian a miestny ordinár pre Afganistan, otec Giovanni Scalese uverejnil na svojom blogu Antiquo robore článok s názvom Fase B (Fáza B), v ktorom argumentuje, že pápež František vo svojom nedávnom príhovore načrtol svoj nový plán doktrinálnej evolúcie v cirkvi.

 

Prejav z 11. októbra adresovaný Pápežskej rade pre novú evanjelizáciu, v ktorom pápež František predstavil svoje pohľady na trest smrti, má „programovú“ povahu – povedal Scalese. Hovorí, že ak sa zameriame na detaily Františkových prejavov, je možné, že stratíme širší pohľad na to, čo pápež robí.

 

Pápež vo svojom prejave spochybňuje predchádzajúce katolícke učenie, a to tým, že nazýva trest smrti ako „protirečiaci evanjeliu“. Povedal, že chce, aby sa Katechizmus katolíckej cirkvi menil podľa „nového pochopenia kresťanskej pravdy“, hovoriac, že iba „predpojatý postoj môže rozmýšľať o poklade viery ako o niečom statickom.“

 

Scalese chápe širší pohľad na tento pápežov októbrový prejav ako „Fázu B“ jeho plánu zmeniť cirkev.

 

Podľa Scaleseho, „Fázou A“ bola „pastorálna konverzia“ pápeža Františka, ktorá je spomínaná v Evangelii gaudium, ktorú iní nazývajú „paradigmatickým posunom“ a samotný Scalese o nej hovorí ako o „pastorálnej revolúcii“. „Fáza A“, ktorá opisovala Františkov pontifikát až do jeho októbrového príhovoru, obsahuje uprednostňovanie pastorálnej starostlivosti pred doktrínou.

 

„Najdôležitejšia udalosť tejto fázy je bez pochýb vydanie apoštolskej exhortácie Amoris Laetitia, napísal Scalese. Mnohí biskupi a kardináli po celom svete ju interpretujú tak, že dovoľuje civilne znovu-zosobášeným katolíkom žijúcim v cudzoložstve pristupovať k prijímaniu, i keď takáto prax protirečí predchádzajúcemu katolíckemu učeniu.

 

Scalese hovorí, že počas „fázy B“ sa pohneme od nezvýrazňovania doktríny k požiadavke, aby sa doktrína s časom vyvíjala.

 

„Zdá sa, že tento októbrový prejav označuje posun do novej fázy, v ktorej bude zvýraznená potreba, aby doktrína napredovala - ale súčasne sa bude potvrdzovať, aby sa nemenila,“  napísal Scalese. „Doteraz toto nebolo vyslovené; doteraz sa uprednostňovalo o doktríne nehovoriť... a zamerať sa na pastorálnu starostlivosť. Ale teraz sa opätovne o doktríne hovorí a [tiež sa hovorí] že sa musí doktrína vyvíjať vzhľadom na výzvy meniacich sa čias.“

 

Scalese povedal, že nevie, či bol tento posun plánovaný od začiatku ako „presná stratégia“ alebo či sa stal nevyhnutný, pretože už nebolo dlhšie možné pokračovať v ignorovaní následkov pastorálnej starostlivosti, ktoré sú s doktrínou v konflikte.

 

„Ak doktrína hovorí ‘A’ a pastorálna starostlivosť hovorí ‘B’, je jasné, že niečo nie je v poriadku,“ napísal Scalese.

 

„A preto sa buď zmení pastorálna prax alebo doktrína,“ dodal.

 

Vidiac, že vo Františkovom pontifikáte má pastoračná starostlivosť prednosť pred doktrínou, „je celkom pochopiteľné, že niekto uvažuje nad zmenou doktríny,“ tvrdil Scalese.

 

Ako barnabitský kňaz Scalese hovorí, že existuje autentická forma „vývoja doktríny v cirkvi,“ ktorá je „možná, legitímna a dokonca nevyhnutná.“ Pochybuje ale, že sa pápež František hýbe smerom k takémuto autentickému vývoju.

 

Scalese pozoruje, že počas prezentácie jeho prejavu, František uviedol dva kľúčové body ohľadne doktríny cirkvi: 1) poklad viery musí byť neporušený a 2) musí byť ľuďom našich čias podaný zrozumiteľne a musí vyjadriť „svoje implicitné možnosti“. Scalese si ale myslí, že František sa „exkluzívne“ zaoberal druhým bodom a tento prílišný dôraz „vedie k podozreniu, že sa pripravuje ‘update/aktualizácia’ predchádzajúceho magistéria.“

 

Scalese tiež poznamenáva, že už existuje „výskumná skupina“, ktorá opätovne preskúmava Humanae vitae. „V tomto bode by sa zdalo, že chceme podísť aj k zmene katechizmu.“

 

Tvrdí, že poznámky pápeža Františka ohľadne trestu smrti sú „zámienkou“ a že po zmene toho, čo o treste smrti hovorí katechizmus, by pápež mohol urobiť ďalšie zmeny, ktoré požaduje „niekoľko skupín (napríklad v otázke homosexuality).“

 

Scalese prichádza s podozrením, že sa plánuje vydanie novej edície Katechizmu katolíckej cirkvi s komentárom. „Je naozaj nevyhnutné katechizmus komentovať?“ – pýta sa. „Nie je ešte dostatočne jasný? Alebo chceme... ‘novú interpretáciu’? Žeby bolo potrebné katechizmus opäť prečítať vo svetle Evangelii gaudium a Amoris Laetitia?“