Johns_Crazy_Socks.jpg

21 ročný mladý muž s Downovým syndrómom buduje úspešný biznis so svojim otcom

124
Milko Kostovič
Kultúra života

Úspešná firma spoluzaložená mladým mužom s Downovým syndrómom, ktorej cieľom je robiť ľudí šťastnými, si získava čoraz väčšiu pozornosť. Môže za to aj nedávno zverejnené video, ktoré rozpráva o tomto povznášajúcom príbehu.

Médiá aj predtým venovali určitú pozornosť spoločnosti John’s Crazy Socks (Johnove bláznivé ponožky, pozn. prekladateľa) od jej založenia v decembri 2016. Video BBC News ukazujúce príbeh spoločnosti má však od jeho zverejnenia 15. januára na Facebooku až 24 mil. zhliadnutí.

"Downov syndróm ma nikdy nezastavil," hovorí vo videu 21-ročný John Cronin. "Prinášame šťastie prostredníctvom ponožiek."

Spoločnosť John’s Crazy Socks zarobila 1,4 milióna dolárov v prvom roku svojho podnikania. No príbeh, ktorý stojí za firmou - zachytený na videu - efektívne ilustruje, aký je ľudský život vzácny aj s jedným chromozómom navyše. 

"Obaja sme absolútne oddaní našej vízií," uvádza vo videu Mark Cronin, otec Johna. "A obaja vieme, že sa potrebujeme navzájom."

"Nedokázal by som to bez Johna," dodáva Mark Cronin. "A ty by si to asi nedokázal bezo mňa, však John?"

"Áno, tati," pridáva sa jeho syn. 

John Cronin chcel začať podnikať so svojim otcom po dokončení strednej školy. Hlavnou myšlienkou bolo, aby šlo o zábavný obchod, povedal John. 

Otec a syn museli zistiť, čo vlastne znamená tento koncept.

John mal potom myšlienku otvoriť si pojazdné občerstvenie. 

"No mali sme problém," hovorí Mark Cronin vo videu a potom sa obráti k synovi, "Aký bol ten problém?"

"Nikto z nás nevie variť," odpovedá John Cronin. 

Mark Cronin potom požiada svojho syna, aby sa podelil o ďalší nápad. 

"A chcem predávať ponožky, pretože som nosil bláznivé ponožky celý život. Pretože robím niečo zábavné a kreatívne."

Takže to začalo láskou Johna k farebným a zábavným ponožkám, ktoré nazval svojimi "bláznivými ponožkami". 

To viedlo k John’s Crazy Socks.

Mark Cronin, ktorý má skúsenosti so startupmi a v súčasnosti vedie organizáciu, ktorá vyvíja online informačné stránky a online obchody, má na starosti technické aspekty podnikania, vrátane účtovníctva, inventarizácie a personálneho obsadenia.

Spoločnosť pôsobí na viacerých platformách sociálnych médií, pričom John Cronin je hovorca. 

John's Crazy Socks ponúka približne 1200 rôznych typov ponožiek. Väčšina z nich má farebné alebo inak rozmarné vzory. K dispozícii je tiež Ponožka mesiaca, ktorú John vyberá každý mesiac. 

"Máme všetky druhy ponožiek," povedal Mark Cronin. 

Spoločnosť má štyri princípy "šťastia cez ponožky": inšpirácia - ukazovať, čo je možné; dávať späť; ponožky, ktoré môžete milovať, a vďačnosť.

Zákazníci dostanú pri každej objednávke poďakovanie od Johna a nejaké sladkosti. A tým, ktorí žijú na Long Island, John doručuje objednávku ponožiek sám. Video BBC zobrazuje zákazníčku, ktorá objíma Johna, keď jej doručuje ponožky. 

John's Crazy Socks zamestnáva 12 ľudí na trvalý pracovný pomer, z ktorých osem je nejakým spôsobom postihnutých. Takisto daruje 5% svojich ziskov paraolympiáde. 

John Cronin navrhuje špeciálne ponožky na zbierku financií pre charitatívne organizácie. Patria sme aj organizácie na zvýšenie povedomia o Downovom syndróme a autizme, na podporu výskumu rakoviny prsníka či paraolympiáda.

"Nikdy nestačí, aby ste iba proste robili svoj biznis," píše sa na webových stránkach spoločnosti. "Je pre nás potrebné, aby sme dávali späť."

Online obchod so sídlom na Long Island v New Yorku sa dostal z tržby $14,700 v decembri 2016 na $350,000 v marci 2017, ako uvádza správa TIME z apríla 2017 - a to bez akéhokoľvek marketingu. Rast už donútil Croninovcov presunúť prevádzku do väčšej budovy, aby uspokojili dopyt zákazníkov. 

"Naše podnikanie je založené na láske," uvádza stránka spoločnosti. "Plníme poslanie šíriť šťastie ponožkami."

"A zabávame sa," uvádza Mark Cronin vo videu BBC. "Šírime šťastie. Čo môže byt lepšie?"