Pápež František pochválil svojho predchodcu v predslove k poslednému zväzku vybraných diel Benedikta XVI.
"Priama skúsenosť budúceho pápeža s nacistickým totalitarizmom ho viedla od doby, keď bol mladým akademikom, k úvahám o limitoch poslušnosti k štátu v prospech slobody poslušnosti voči Bohu," komentoval pápež František.
"Oslobodzujúca sloboda: Viera a politika v treťom tisícročí" (v angličtine: Liberating Freedom: Faith and Politics in the Third Millennium) je zbierka esejí napísaná v priebehu niekoľkých desaťročí, vrátane osemročného pápežského pôsobenia. V taliančine ju malo publikovať vydavateľstvo Cantagalli 11. mája.
Pápež František uviedol, že keď kardinál Jozef Ratzinger spolupracoval so sv. Jánom Pavlom II., tak "vypracoval a predložil kresťanskú víziu ľudských práv, ktorý by dokázala spochybniť na teoretickej a praktickej úrovni totalitné tvrdenia o marxistickom štáte a ateistickej teológii, na ktorej je založený."
Pápež František povedal, že protiklad, ktorý kardinál Ratzinger zbadal medzi kresťanstvom a marxizmom alebo komunizmom, sa rozhodne nesústreďoval na chudobných a potrebu bojovať proti nerovnostiam.
"Musíme sa naučiť - znova, nielen na teoretickej úrovni, no spôsobom, akým uvažujeme a konáme - že popri reálnej prítomnosti Ježiša v Cirkvi a v sviatostiach existuje aj ďalšia skutočná prítomnosť Ježiša u maličkých, opovrhnutých, posledných, v ktorých chce, aby sme ju našli," citoval pápež František kardinála.
Kľúčový rozdiel medzi marxizmom a kresťanstvom v textoch pápeža na dôchodku podľa Františka spočíva vo vzťahu, ako vnímajú vykúpenie a oslobodenie.
"Deje sa vykúpenie skrz oslobodenie od všetkých závislostí alebo je jedinou cestou k oslobodeniu úplná závislosť na láske, ktorá by potom bola tiež skutočnou slobodou?" cituje pápeža Benedikta.
Ako píše pápež František, pohľad Benedikta XVI. je dnes veľmi relevantný a naliehavý. "V skutočnosti je tu dnes viac než kedykoľvek predtým to isté pokušenie odmietnuť akúkoľvek závislosť na láske, ktorá nie je láskou človeku k vlastnému egu, k "sebe a svojim túžbam" a z toho vyplýva nebezpečenstvo "kolonizácie" svedomia ideológiou, ktorá popiera základnú istotu, že ľudstvo existuje ako muž a žena, ktorým bola pridelená úloha odovzdávania života," napísal pápež František.
Nová skupina ľudských "práv", uvádza pápež František, v skutočnosti vedie k sebazničeniu ľudstva, ako poukázal pápež Benedikt. Seba-deštruktívne postoje "majú jediného spoločného menovateľa, ktorý spočíva v jednom veľkom odmietnutí: odmietnutí závislostí na láske, odmietnutí toho, že muž a žena sú Božie stvorenia, ktoré Boh láskavo stvoril na svoj obraz a po ktorom túžia ako jeleň túži po tečúcej vode."
"Keď popierame túto závislosť medzi stvoreniami a stvoriteľom, tento vzťah lásky," napísal pápež František, "tak sa vzdávame skutočnej vznešenosti ľudskej bytosti (a) ochrany ľudskej slobody a dôstojnosti."
Pápež František povedal, že čítanie esejí pápeža na dôchodku "nám všetkých dokáže pomôcť nielenže pochopiť našu prítomnosť a nájsť pevnú orientáciu do budúcnosti, ale môže byť aj skutočným zdrojom inšpirácie pre politické kroky, ktoré tým, že umiestnia rodinu, solidaritu a rovnosť do centra pozornosti a plánovania, nám umožnia pozerať sa na budúcnosť s prezieravosťou."