Koncom januára sa v Dolnej snemovni a v Senáte štátu Virginia (VA) prejednával návrh dodatku k zákonu o zákaze diskriminácie, podľa ktorého by sa doň mala zahrnúť aj sexuálna orientácia a rodová identita. Podľa všetkého sa tento návrh dodatku schváli a stane sa súčasťou spomínaného zákona.
Verziu návrhu, známu ako Virginia Values Act (Zákon o hodnotách vo Virginii), predložil senátnemu výboru demokratický senátor Adam Ebbin. V snemovni ho podporoval demokrat Mark Sickles; návrh zákona vo výbore prešiel v pomere 16:6, pričom v jeho prospech okrem všetkých demokratov hlasovali aj 3 republikáni. Aktivisti oslavovali. Len pre informáciu, v snemovni majú demokrati oproti republikánom väčšinu v pomere 55:45, a v Senáte 21:19.
Vee Lamneck, výkonný riaditeľ Equality Virginia (Rovnosť), čo je skupina, zastávajúca LGBTQ, povedal pre MetroWeekly: "Veríme, že zákonodarcovia tento zákon rýchlo schvália, aby mohol ochraňovať LGBTQ obyvateľov Virginie." CBN News skontaktovala právnikov, zaoberajúcich sa zákonmi o náboženskej slobode - Grega Baylora, staršieho poradcu Alliance Defending Freedom's Center a Mata Stavera, zakladateľa a predsedu Rady slobody - aby zistili aký dopad bude mať tento zákon na náboženské organizácie. Baylor vysvetľuje:
"Každý obyvateľ Virginie si zaslúži, aby sa s ním zaobchádzalo dôstojne a s úctou. Nanešťastie je však dokázané, že zákony, ktoré špeciálne vyzdvihujú sexuálnu orientáciu a rodovú identitu len aby ochránili niektorých obyvateľov, podkopávajú a narušujú nestrannosť a slobodu, ako takú, pre všetkých obyvateľov. V štátnych a miestnych spoločenstvách po celej krajine dávajú podobné zákony, ako je tento, vláde do rúk moc nútiť ľudí, ktorí dobrovoľne slúžia každému, aby propagovali posolstvo a zúčastňovali sa aktivít, ktoré hania a urážajú ich vieru, či presvedčenie."
Podobne ako Baylor, aj Mat Staver jednoznačne tvrdí, že súčasná forma ´Virginia Values Act´ bude mať priamy dopad na cirkvi a náboženské organizácie. Podľa Stavera existuje nepatrná výnimka pre cirkevné organizácie s 5 alebo menej zamestnancami, no drvivá väčšina cirkví a škôl ich má ďaleko viac. V interview pre CBN News Staver na príklade cirkevnej školy popísal, ako by uplatnenie takéhoto zákona vyzeralo v praxi:
"Baptistická škola zamestná učiteľa, ktorý je v súlade so zameraním školy tiež baptista. Už sa však nemôže postaviť proti tomu, keby sa ukázalo, že učiteľ-baptista je zároveň homosexuálom, čo je však na druhej strane v protiklade so zameraním školy. Išlo by totiž o diskrimináciu. Takisto nemôže škola nič povedať ani vtedy, ak sa baptistický učiteľ, ako muž, rozhodne, že chce žiakov učiť prezlečený za ženu."
Podľa Stavera neexistuje ŽIADNA výnimka vzhľadom k tomu, že zákon sa týka všetkých verejných ustanovizní. Čiže ak ide o organizáciu, prístupnú verejnosti, čo väčšina cirkevných organizácií, kostolov a škôl aj je, nedá sa pre ne uplatniť žiadna výnimka. Napríklad ak dovolia bezdomovcom v zime v kostolných priestoroch prečkať noc, nesmú trvať na tom, aby bezdomovci používali priestory na spanie a sociálne zariadenia podľa svojho biologického pohlavia. To isté platí aj pre kresťanské školy. Zákon skrátka nariaďuje nerozlišovať šatne, umyvárne, WC a sprchy na základe biologického pohlavia. Je to poriadne pritiahnuté za vlasy, no Greg Baylor hovorí, že takéto veci sa presadzujú aj na iných miestach s podobnými zákonmi. Tvrdí, že tento zákon vo veľkom poškodzuje ženy a dievčatá:
"Na Aljaške napríklad, v meste Anchorage sa snažia podobný zákon presadiť aj v útulkoch pre týrané ženy. V takom prípade by zákon dovoľoval biologickým mužom, ktorí sa identifikujú ako ženy, spať necelý meter od žien, ktoré sa stali obeťami znásilnenia, sexuálneho zneužívania a domáceho násilia. Schvaľovanie podobných zákonov skončí zničením slobôd, ktoré všetkým zaručuje Prvý dodatok Ústavy, ako aj uvalením veľkého bremena na plecia veriacich ľudí."
"Či už ide o zámer alebo nie, zákonodarcovia Virginie, ktorí podporujú zákony, týkajúce sa sexuálnej orientácie a rodovej identity sa rozhodli atakovať uniformitu zmýšľania a pojmov, súvisiacich s manželstvom, sexom a rodom. Je to však veľmi nebezpečná cesta a my vo všetkej úcte žiadame týchto zákonodarcov, aby presadzovali a praktizovali toleranciu a rešpekt vo všetkých sporných otázkach v celom národe a snažili sa ich riešiť v dobrej viere (bona fide)."