Spoločnosť sv. Pia X. reaguje na Motu Proprio Tratitionis Custodes pápeža Františka
Odpoveď Spoločnosti sv. Pia X. na pápežovo Motu Proprio Traditionis Custodes: Pre nás sa nič nemení, pokračujeme v nastavenom trende našim zakladateľom arcibiskup Lefebvrom, je nám ľúto Bratstva sv. Petra a Inštitútu Krista Kráľa, lebo to zrejme znamená ich koniec. Sme jediná tradičná katolícka skupina, ktorá bude odporovať modernistickej hierarchii.
Zdroj: I AM CATHOLIC 22.7.2021
(0:00:05) Nepochybujem, že určite viete o tom,
(0:00:06) že pred dvoma dňami bol vydaním Motu Proprio Traditionis Custodes
(0:00:12) od pápeža Františka urobený obrovský krok vzad v súvislosti s obnovením tradície,
(0:00:19) a som toho názoru, že toto Motu Proprio nám dáva jasne najavo,
(0:00:25) že si pápež František rozhodne neželá mať v Cirkvi
(0:00:30) tradičné katolícke hnutie.
(0:00:33) Rozhodne chce, aby toto tradičné hnutie zmizlo.
(0:00:38) Motu Proprio nič neskrýva, všetky karty vyložilo na stôl,
(0:00:45) očividne v snahe ukončiť tradičné katolícke hnutie.
(0:00:50) Uvediem niektoré veci, ktoré toto Motu Proprio vyhlasuje a nariaďuje.
(0:00:57) Prvý odsek začína vyhlásením, že omša Novus Ordo
(0:01:01) je jediným správnym vyjadrením pravidla modlitby v Cirkvi,
(0:01:06) takže pápež Benedikt urobil rozdiel medzi riadnou formou omše v rímskom ríte,
(0:01:13) novou omšou, a mimoriadnou formou tradičnej omše.
(0:01:17) Pápež František hovorí, že toto rozdelenie viac neexistuje,
(0:01:19) zostáva len nová omša.
(0:01:21) Nová omša je jediným správnym vyjadrením liturgie tak, ako ju poznáme.
(0:01:26) Tradičná omša v jeho ponímaní stratila akékoľvek legitímne postavenie v Cirkvi.
(0:01:33) Pápež František v tomto Motu Proprio vydáva mnoho nariadení,
(0:01:37) veľmi zarážajúco a úplne nečakane prikazuje čosi,
(0:01:42) čo je pravým opakom antimodernistickej prísahy sv. Pia X.
(0:01:46) Nariaďuje, že všetci, ktorí slúžia tradičnú omšu, potvrdzujú,
(0:01:51) že nová omša je ako platná, tak aj legitímna.
(0:01:56) Naproti tomu Spoločenstvo sv. Pia X. tvrdí, že nová omša je platná,
(0:02:01) keď je náležite slúžená, ale nie je legitímna.
(0:02:05) Inými slovami, že nová omša je uctievaním,
(0:02:08) ktoré je pre Boha prípustné, ale nie je dobré.
(0:02:11) Lenže pápež František hovorí, že ľudia, ktorí chodia na tradičnú omšu,
(0:02:17) musia byť ochotní povedať, že nová omša je dobrá vec.
(0:02:22) Taktiež zakazuje v diecézach v súčasnosti existujúcim tradičným skupinám
(0:02:30) slúžiť omše vo farských kostoloch.
(0:02:33) Takže tam, kde sú farské kostoly, nesmú byť slúžené tradičné omše.
(0:02:39) A tiež nebudú viac kostoly, v ktorých sa bude výlučne slúžiť tradičná omša.
(0:02:48) Toto je ťažký úder pod pás pre organizácie ako Bratstvo sv. Petra,
(0:02:52) a Inštitút Krista Kráľa, ktoré väčšinou majú vlastné kostoly.
(0:02:58) Majú vlastné farnosti, v ktorých výlučne slúžia tradičnú omšu.
(0:03:03) Ja sám netuším, ako tam bude toto Motu Proprio zavedené,
(0:03:08) myslím si, že do veľkej miery to bude záležať na biskupoch,
(0:03:11) ako aj samotné nariadenie, že nebudú existovať viac farnosti
(0:03:15) výlučne slúžiace tradičnú omšu, a zákaz slúženia tradičných omší
(0:03:22) vo farskom kostole.
(0:03:25) Navyše zakazuje do búducnosti vznik nových farností
(0:03:32) výlučne slúžiacich tradičné omše.
(0:03:35) Súčasné farnosti, v ktorých sa slúžia len tradičné omše budú odstránené,
(0:03:40) a v budúcnosti nesmú vzniknúť nové.
(0:03:42) Netuším, ako bude toto Motu Proprio zrealizované,
(0:03:45) ale podľa litery tohto zákona to znamená,
(0:03:48) že Bratstvo sv. Petra, alebo Inštitút Krista Kráľa,
(0:03:52) sa nebudú môcť ďalej rozširovať.
(0:03:54) Biskupi im nesmú vydať žiadne povolenie prísť do ich diecézy,
(0:03:58) a založiť novú farnosť, v ktorej sa bude slúžiť tradičná omša.
(0:04:02) Napokon pápež František nariaďuje,
(0:04:06) že všetci novo vysvätení kňazi, kňazi, ktorí budú v búducnosti vysvätení,
(0:04:11) ak budú chcieť slúžiť tradičnú omšu,
(0:04:13) a takých dnes nájdeme nespočetné množstvo,
(0:04:17) mnohí seminaristi, ktorí sú dnes formovaní aj v Novus Ordo seminároch,
(0:04:23) túžia slúžiť tradičnú omšu, lenže on hovorí,
(0:04:26) že ak po tom túžia, tak musia požiadať o dovolenie svojho biskupa,
(0:04:32) a ak im biskup toto povolenie chce udeliť,
(0:04:35) on sám musí požiadať Rím o dovolenie.
(0:04:38) Bude to výlučne Rím, ktorý bude udeľovať povolenia
(0:04:41) slúžiť tradičné omše, a dá sa očakávať,
(0:04:44) že toto povolenie nebude ľahké získať.
(0:04:47) Ide o veľmi tvrdé a drakonické opatrenia,
(0:04:53) ktoré boli prijaté proti tradičnej omši.
(0:04:57) Do veľkej miery ide o anulovanie Summorum Pontificum,
(0:05:01) a návrat do stavu, aký sme tu mali tesne po uvedení novej omše do platnosti.
(0:05:11) Pápež František k tomuto Motu Proprio priložil ešte list biskupom,
(0:05:17) v ktorom objasňuje svoje dôvody pre prijatie týchto opatrení,
(0:05:21) a prečo by ich mali aj oni realizovať.
(0:05:24) Je to čosi ako vysvetlenie, prečo chce, aby to vo svojich diecézach zaviedli,
(0:05:28) a čo by sa mali snažiť dosiahnúť implementáciou tohto Motu Proprio
(0:05:32) vo svojich diecézach.
(0:05:34) Toto im hovorí: „Indície o tom, ako máte vo svojich diecézach postupovať,
(0:05:39) určujú hlavne dve pravidlá: „Na jednej strane zabezpečiť blaho tých,
(0:05:44) ktorí majú korene v predošlej forme slávenia,
(0:05:46) a potrebujú sa čím skôr vrátiť k rímskemu obradu,
(0:05:51) ktorý promulgovali svätí Pavol VI. a Ján Pavol II.,
(0:05:56) a na druhej strane zastaviť vznik nových súkromných farností
(0:06:02) sledujúcich viac túžby a priania jednotlivých kňazov,
(0:06:06) než na skutočnú potrebu „svätého Božieho ľudu“.
(0:06:11) Inými slovami biskupom hovorí, že týmto Motu Proprio sa snažíme dosiahnúť to,
(0:06:18) aby všetci tradiční katolíci začali chodiť na novú omšu.
(0:06:22) Takýmto spôsobom by sme im mali zjednodušiť účasť na novej omši,
(0:06:30) a nazýva to blahom tých, ktorí majú korene v predošlej forme slávenia.
(0:06:37) Číže tí, ktorí majú korene v tradičnej omši, sú o toto blaho ukrátení,
(0:06:42) a tým blahom je ich účasť na novej omši,
(0:06:46) lebo ak sa nezúčastňujú novej omše, nie sú správne zjednotení s Cirkvou,
(0:06:52) a sú nástrojom rozdelenia Cirkvi,
(0:06:57) sú niečím takým ako paralelnou Cirkvou,
(0:07:02) a pre ich vlastné dobro, ktoré je jednota s Cirkvou,
(0:07:05) ich musíme donútiť k účasti na novej omši,
(0:07:10) a týmto Motu Proprio sa to podarí docieliť.
(0:07:14) V skratke toto Motu Proprio je ako povinné očkovanie,
(0:07:21) ktoré má geneticky modifikovať vieru tradicionalistov.
(0:07:27) Pápež dúfa, že sa mu nejako podarí zmeniť našu vieru,
(0:07:32) že nás privedie k prijatiu 2. vatikánskeho koncilu s jeho totalitou,
(0:07:40) že napríklad akceptujeme myšlienku, že nekatolícke náboženstvá
(0:07:45) vedú k spáse, myšlienku ekumenizmu, myšlienku, že každý živý tvor má právo
(0:07:52) uctievať Boha ako sa mu zapáči, myšlienku náboženskej slobody,
(0:07:58) že prijmeme myšlienku, že Katolícka cirkev je demokraciou,
(0:08:01) a nie monarchiou, že štruktúra moci v Cirkvi je zdola-nahor a nie zhora-nadol,
(0:08:08) myšlienku kolegiality, a predovšetkým, že budeme vedení k tomu,
(0:08:14) aby sme prijali zosobnenie tohto nového a falošného učenia,
(0:08:18) ktorým je liturgia pochádzajúca z 2. vatikánskeho koncilu,
(0:08:22) novú omšu, omšu, ktorá stavia ľudí na úroveň Boha.
(0:08:27) Omšu, ktorá znesväcuje uctievanie tým, že do istej miery sakralizuje človeka.
(0:08:33) Tú omšu, ktorá pristupuje k sviatosti oltárnej ako k akémusi bežnému jedlu.
(0:08:38) Omšu, ktorá z toho, čo malo byť obetou, spravila spoločnú hostinu.
(0:08:44) Omšu, ktorá z kňazstva, posvätnej služby prostredníka medzi Bohom a človekom,
(0:08:50) urobila len zvolávanie zhromaždenia veriacich,
(0:08:54) a slúženia a predsedania tým, ktorí sa tejto hostiny účastnia.
(0:08:59) Takže pápež František si myslí, že jedine vtedy,
(0:09:05) keď budeme akceptovať tieto veci,
(0:09:08) tak budú nás tradicionalistov považovať za zjednotených s Cirkvou.
(0:09:13) Musíme dospieť do bodu, keď budeme ochotní povedať,
(0:09:16) že 2. vatikánsky koncil nejakým spôsobom zodpovedá
(0:09:23) nemennému učeniu Cirkvi, hoci je do očí bijúce,
(0:09:26) že v istých ohľadoch nemennému učeniu Cirkvi priamo odporuje,
(0:09:32) že budeme schopní tento rozpor strpieť.
(0:09:36) Stačí si spomenúť na to, ako napríklad pápež František povedal,
(0:09:39) že trest smrti je zlý, a na základe toho zmeniť Katechizmus,
(0:09:45) je v dokonalom súlade s nemenným učením Cirkvi,
(0:09:49) ktoré hovorí, že trest smrti je v skutočnosti,
(0:09:53) v niektorých prípadoch, akceptovateľný.
(0:09:56) Tiež musíme dospieť do bodu, v ktorom môžeme povedať,
(0:10:00) že nová omša je katolícke uctievanie akceptovateľné pre Boha,
(0:10:04) keď je v skutočnosti do očí bijúce,
(0:10:07) že je v nej neprítomná náležitá úcta, ktorú Bohu dlhujeme,
(0:10:10) a zastiera základné učenie našej viery.
(0:10:13) V skratke povedané, očakávajú, že im na to skočíme,
(0:10:17) a toto dokonanie 2. vatikánskeho koncilu zožerieme aj s navijákom,
(0:10:23) takže prijmeme všetky opatrenia pokoncilovej Cirkvi a ducha koncilu,
(0:10:30) v opačnom prípade nás budú považovať za skostnatených,
(0:10:34) a rozdeľujúcu prekážku pre jednotu Cirkvi.
(0:10:39) Nuž, moji drahí, môj názor na to je taký,
(0:10:42) že toto Motu Proprio, netreba ani hovoriť,
(0:10:45) pre nás nič nemení, ani pre Spoločnosť sv. Pia X.,
(0:10:49) vzhľadom na našu minulosť, vzhľadom na naše smerovanie,
(0:10:54) ktoré vytýčil náš zakladateľ arcibiskup Lefebvre,
(0:10:57) čím chcem povedať, že to sa nezmenilo od roku 1975,
(0:11:02) keď zaujal svoj nekompromisný postoj,
(0:11:05) je pre nás veľmi jednoduché v tom pokračovať,
(0:11:09) ale pokiaľ idé o iné tradičné skupiny, môžem im popriať len to najlepšie,
(0:11:13) nemám im ako pomôcť v tejto situácii,
(0:11:16) dúfam, že pre ich dobro, ako aj pre dobro Cirkvi,
(0:11:19) budú tieto šialené opatrenia proti tradícii čo najskôr zrušené.
(0:11:26) Podobné opatrenia boli už v minulosti na veľmi dlhý čas zavedené,
(0:11:31) dá sa povedať, že platili od roku 1970 do 1988,
(0:11:35) a po roku 1988 to nebolo oveľa lepšie,
(0:11:38) veľmi podobné opatrenia platili od roku 1988 do roku 2007,
(0:11:42) čo je obdobie 37-mich rokov, je to dlhá doba.
(0:11:46) Vyzerá to tak, že vstupujeme do ďalšej zimy pre tradíciu,
(0:11:52) a modlím sa za to, aby táto zima netrvala veľmi dlho,
(0:11:56) ale obávam sa, že pre ostatné tradicionalistické skupiny to bude mať hrozné následky.
(0:12:02) Ale pre nás, pre farníkov kaplnky Spoločnosti sv. Pia X.,
(0:12:10) by som chcel zvlášť poukázať na dve veci.
(0:12:15) Tou prvou je, ako táto situácia opäť dokazuje správnosť postoja,
(0:12:21) ktorý zaujal arcibiskup Lefebvre.
(0:12:23) V tomto pokoncilovom svete je absolútne nevyhnutné,
(0:12:29) aby bola tradičná katolícka viera zachovaná so všetkými svojimi pravdami,
(0:12:34) pretože len ona jediná je autentickým katolicizmom.
(0:12:39) Vždy sa musí nájsť v Cirkvi niekto, v záujme prežitia Cirkvi,
(0:12:44) kto je ochotný postaviť sa za práva tradície,
(0:12:49) navzdory akýmkoľvek opatreniam, ktoré by mohli byť
(0:12:53) proti nej cirkevnými autoritami zavedené.
(0:12:58) Na zemi neexistuje žiadna moc, ktorá by vás mohla obrať
(0:13:02) o vašu tradičnú katolícku identitu, tradičnú katolícku vieru,
(0:13:07) nech by sa ktokoľvek pokúšal prikázať vám
(0:13:10) akceptovať učenie náboženskej slobody, alebo ekumenizmus,
(0:13:13) ak by sa ktokoľvek pokúšal prikázať vám akceptovať
(0:13:17) legitimitu sprotestantizovanej liturgie, máte plné právo to odmietnúť,
(0:13:22) lebo vaša tradičná katolícka viera pochádza od Boha,
(0:13:26) a neexistuje žiadna vyššia autorita než je Boh.
(0:13:29) Máte právo slúžiť Bohu, a žiadny človek nemá moc vám toto právo vziať.
(0:13:37) Takže ako nám situácia ukazuje, musí existovať tradicionalistická skupina
(0:13:42) ochotná postaviť sa na odpor zneužitiu moci zo strany cirkevnej hierarchie,
(0:13:48) a touto skupinou je Spoločnosť sv. Pia X.
(0:13:51) Toto robíme už celých 50 rokov.
(0:13:55) Po druhé chcem poukázať na to, že ako tradiční katolíci nežiadame nič iné,
(0:14:05) len Boha, Boh je všetko to, čo chceme.
(0:14:08) Túžime len po jednote s Bohom cez autentickú katolícku vieru.
(0:14:14) Nechceme byť rebelmi, žiadame len slobodu žiť ako autentickí katolíci.
(0:14:22) Nejednota, na ktorú sa pápež František sťažuje,
(0:14:25) nepochádza v skutočnosti od nás,
(0:14:28) ale z odhodlania pokoncilovej Cirkvi rozísť sa s katolíckou tradíciou,
(0:14:33) oslobodiť sa od katolíckej identity, ktorá bola zreteľná celé naše dejiny.
(0:14:39) Chceme len zachovať a praktizovať vieru našich otcov,
(0:14:43) a ak sa nám ju niekto pokúsi vziať, tak máme právo odmietnúť.
(0:14:50) Nič iného nerobíme.
(0:14:52) Ak nám túto slobodu dajú, tak sa budeme slušne správať.
(0:14:56) Nesmieme mať ducha rebélie,
(0:14:59) nikdy nie je príjemné byť v pozícii, keď musíte povedať nie tým,
(0:15:02) ktorým bola zverená autorita.
(0:15:06) S radosťou budeme poslušní, keď nám bude dovolené mať svojho Boha a vieru.
(0:15:15) Takže moji drahí veriaci, s týmito slovami sa chcem s vami rozlúčiť,
(0:15:20) sú to slová arcibiskupa Lefebvra z deklarácie z roku 1974,
(0:15:26) ktorú som spomenul na začiatku omše,
(0:15:29) v skutočnosti ide o deklaráciu vernosti Bohu a jeho Cirkvi
(0:15:34) tvárou v tvár modernistickej hierarchii,
(0:15:36) ale tiež si myslím, že aj dnes o 47 rokov neskôr,
(0:15:41) je návodom na vernosť, ktorú máme mať,
(0:15:44) a pridŕžať sa ňou katolíckej viery,
(0:15:46) a taktiež odporovať všetkému, čo ju podkopáva a ničí.
(0:15:51) Prečítam vám úryvok z toho, čo arcibiskup hovorí:
(0:15:55) „Žiadna autorita, dokonca ani tá najvyššia v hierarchii,
(0:16:00) nás nemôže prinútiť k zrieknutiu sa alebo potlačeniu
(0:16:03) našej katolíckej viery, ktorá je tak jednoznačne vyjadrená a vyznávaná
(0:16:07) 19 storočí Magistériom Cirkvi.
(0:16:10) Táto reformácia, ktorá sa zrodila z liberalizmu a modernizmu
(0:16:13) je plná jedu, vychádza z herézy a herézou končí,
(0:16:19) aj keby neboli všetky jej skutky formálne heretické,
(0:16:22) a preto je pre každého svedomitého a zbožného katolíka nemožné,
(0:16:26) aby sa stal jej zástancom, alebo sa jej akýmkoľvek spôsobom podriadil.
(0:16:31) Jediný postoj vernosti Katolíckej cirkvi a katolíckej náuke
(0:16:34) s výhliadkou na našu spásu je kategoricky odmietnúť túto reformáciu.
(0:16:39) A preto bez akéhokoľvek ducha neposlušnosti, zatrpknutosti
(0:16:43) alebo rozhorčenosti pokračujeme v našom diele formovania kňazov
(0:16:48) s večným Magistériom ako našim sprievodcom.
(0:16:50) Sme presvedčení o tom, že nemôžeme preukázať väčšiu službu
(0:16:53) Svätej Katolíckej cirkvi, zvrchovanému pápežovi a budúcim generáciám.
(0:16:57) V mene Otca, i Syna, i Ducha Svätého.
(0:17:00) Pre www.lifenews.sk\Npreložil Miroslav Čonka