AI

Pripravte sa na tsunami AI: Hroziaca duchovná kríza umelej inteligencie

388
Milko Kostovič
Kultúra smrti

"Ak sa pozriete na tie najfantastickejšie schémy, ktoré sa považujú za reálne: teleport, warpový pohon, paralelné vesmíry, iné dimenzie, umelá inteligencia, laserové zbrane, uvedomíte si, že môžu byť pravdepodobné, ak trochu pokročíme v technológii."

Autorom tohto citátu je Michio Kaku, fyzik a futurista s hlbokým prehľadom o umelej inteligencii (AI) a iných fenoménoch formujúcich sa do mocných vĺn, ktoré sa v najbližšom čase prevalia cez civilizácie.

Posunú však tieto vlny objavov a využitia ľudstvo dopredu alebo nás dostanú do tsunami, ktoré zničí spoločnosti a ľudí v nich?

Odpoveď na túto otázku spočíva v oblasti, ktorú mnohí považujú za irelevantnú: duchovno.

A napriek všetkému by duchovné dôsledky umelej inteligencie mali byť tie najdôležitejšie. Ak vládne utilitarizmus, potom nie sme o nič lepší ako bezcitný vynálezca, ktorý hľadá lepšie a lacnejšie prostriedky na páchanie genocídy.

Alarm musí byť počuť: rúti sa k nám tsunami, zatiaľ čo mnohí stoja na pláži ako surferi, ktorí sledujú stúpanie najvyššej vlny a očakávajú dobrú jazdu na jej smrtiacom hrebeni.

Ja a iní, ktorí varujú pred duchovnými dôsledkami AI, nie sme luddisti ako textilní robotníci v britských továrňach v 16. storočí, ktorí sa snažili zničiť nové zariadenia, ktoré by mohli ohroziť ich pracovné miesta.

Priznávam sa, že som napísal tento stĺpček rovnako ako svoju knihu Who Will Rule the Coming ‘gods’? (Kto bude vládnuť prichádzajúcim "bohom"?) o inteligentnom stroji prepojenom s inými inteligentnými strojmi po celom svete. Poznám výhody, ktoré prináša vyšetrenie magnetickou rezonanciou namiesto invazívneho prieskumného chirurgického zákroku, ultrazvukový pohľad na naše pravnúčatá hniezdiace v matkinom lone a okamžitú komunikáciu s priateľmi naprieč kontinentmi, aby som spomenul niekoľko výhod. 

No čím viac študujem umelú inteligenciu a hroziacu duchovnú krízu, ktorá sa zošle na svet, ktorý odvrhne vieru v transcendenciu Boha zjavenú v Biblii, tým väčšie sú moje obavy.

Sú tu kľúčové otázky, ktoré možno uspokojivo riešiť iba v duchovnom kontexte, ako napríklad:

  • Kto je autorom algoritmov?
  • Kto pripája etiku a hodnoty? (To by sa mohlo ukázať ako najdôležitejší problém v budúcnosti, keď stroj rozhodne, kto môže žiť a kto musí zomrieť)
  • Komu alebo čomu sa bude stroj zodpovedať?
  • Aké sú humanitárne hranice pre využitie stroja?
  • Ako je možné, aby sa stroje nedostali do rúk tyranov, ktorí uctievajú a uprednostňujú iba seba?

Už svet Metaverse sa mohol vymknúť spod kontroly. Jedno "zle správanie v metaverse môže byť závažnejšie ako dnešné online obťažovanie a šikanovanie," uvádza sa v nedávnej správe. "Je to preto, že virtuálna realita vrhá ľudí do všeobjímajúceho digitálneho prostredia, kde sa nežiaduce dotyky v digitálnom svete môžu zdať reálne a zmyslový zážitok sa umocňuje."

V marci minulého roka technologický riaditeľ Meta povedal svojmu tímu, že moderovanie alebo obmedzenie spôsobu, akým ľudia používajú Metaverse, je "prakticky nemožné" v akomkoľvek rozsahu.

To robí ešte naliehavejšou otázku: Kto bude vládnuť nadchádzajúcim ‚bohom‘? Aký druh ľudí?

A teraz najvážnejšia obava: Uvedomia si ľudia hladní po transcendencii, že stroj je už taký silný, že je božský a zaslúži si naše uctievanie?

Tento problém sa už začal vynárať. Anthony Levandowski, bývalý inžinier Google, založil cirkev postavenú na AI. "Božstvo", ktoré je uctievané, hovorí Levandowski, "nie je bohom v tom zmysle, že vrhá blesky a spôsobuje hurikány. Ale ak existuje niečo miliardkrát múdrejšie ako najmúdrejší človek, ako inak to nazvať (ak nie "bohom")?

Hoci cirkev umelej inteligencie už neexistuje (aspoň na základe toho čo som čítal), záujem o umelú inteligenciu nastupujúcu na miesto transcendentného Boha rastie, pretože ľudská bytosť stvorená na Boží obraz musí mať transcendenciu. Sme duch, duša a telo. Keď naše telo zatúži po vode, môže sa jej napiť. Ale čo zúfalý smäd po duchu a duši?

Ak človek uviazne na Sahare celé dni bez vody, napije sa z ktorejkoľvek mláky, bez ohľadu na to, koľko tiav sa v nej váľalo. Takže môžeme byť tak smädní po duchu a na duši, že sa napijeme z každej plesnivej studne, akéhokoľvek špinavého potoka.

Toto teraz zraňuje ľudskú rasu a v budúcnosti sa ľudia oddajú akémukoľvek stroju alebo zariadeniu, ktoré uhasí smäd po duchu a duši.

Henry Kissinger z dobrých dôvodov varoval, že umelá inteligencia "prinúti zvážiť, čo to znamená byť človekom".

V skutočnosti vo veku AI a jej fascinácii transhumanizmom existuje túžba premeniť Imago Dei, "obraz Boží", na "Imago machina" - "obraz stroja"

Budeme zdravými používateľmi úžasnej technológie, ktorá napreduje v našom veku, alebo nás využije a urobí z nás svojich otrokov?

Na túto otázku možno odpovedať iba v duchovnom kontexte, najmä v chápaní Božej transcendencie.

To je jediná perspektíva, v ktorej môžeme vidieť našu skutočnú ľudskosť, ktorá nás odlišuje od strojov.