mayan-incensing-810x500.jpg

Vatikán zvažuje "mayský obrad" omše po tom, ako ho mexickí biskupi drvivou väčšinou schválili

114
Kultúra smrti

Mexickí katolícki biskupi drvivou väčšinou schválili a poslali do Ríma svoje návrhy mayského obradu omše, ktorý zahŕňa laické vedenie a zjavné prvky modloslužby. Portál LifeSite získal kópiu textu, ktorý teraz skúma Vatikán, a nižšie uvádza jeho prvky.

ACI Prensa 25. júla informovala, že Konferencia biskupov Mexika’predložila svoje návrhy na “domorodú”liturgickú úpravu omše vatikánskej Kongregácii (teraz Dikastériu) pre Boží kult a disciplínu sviatostí (CDW).

Emeritný biskup San Cristóbal de las Casas, kardinál Felipe Arizmendi, označil navrhovaný obrad za “pokrok v inkulturácii Cirkvi u domorodých národov a prevzatie zodpovednosti za slávenie svätej omše s niektorými prvkami týchto kultúr.”

Arizmendi je jedným z hlavných zástancov tejto iniciatívy a—as LifeSite’s dr. Maike Hicksonová písala—o Arizmendi’m, ktorý dohliadal na svätenie diakoniek a formuloval domorodý obrad omše, získal pozoruhodnú podporu pápeža Františka. 

Pridáva, že “tvorcami týchto iniciatív sú tí istí domorodci zo San Cristóbal de Las Casas.” 

Arizmendi pre agentúru ACI Prensa uviedol, že mal na starosti napísanie textu a jeho predloženie biskupom pred hlasovaním o jeho schválení.” 

Navrhované liturgické zmeny potom takmer jednohlasne schválili mexickí”biskupi, ktorí počas plenárneho zhromaždenia v apríli 2023 hlasovali v pomere 103:2 za. Arizmendi tiež uviedol, že biskupi krajiny’rozšírili návrhy na “všetky domorodé národy krajiny,” a nie len na národy diecézy San Cristóbal.

K Arizmendimu sa pri presadzovaní tohto úsilia u ostatných mexických biskupov pridal aj kardinál’jeho nástupca v diecéze San Cristóbal”biskup Rodrigo Aguilar. Aguilar sa tiež pripojil k Arizmendimu pri prezentácii návrhov pápežovi a CDW, pričom uviedol, že Vatikán prijal návrhy “priaznivo”, keď boli CDW doručené v júni. 

LifeSiteNews kontaktoval CDW so žiadosťou o ďalšie informácie o rozhodnutí Vatikánu a o tom, kedy ho možno očakávať, ale do času uverejnenia článku nedostal odpoveď. 

Predloženie návrhu’Rímu prišlo krátko po tom, ako mexickí biskupi uskutočnili vo februári svoju ad limina návštevu Vatikánu, kde sa stretli s pápežom Františkom a prefektmi jednotlivých kuriálnych oddelení. Biskupi vtedy oznámili, že chcú poslať návrh takéhoto nového obradu v máji do Ríma na schválenie. 

Dr. Maike Hicksonová obšírne informovala o vývoji navrhovaného “májového” obradu omše. (Pozri ZDE a ZDE). Uviedla, že v diecéze San Cristóbal sa už praktizuje mayský obrad, keďže ho schválila mexická biskupská konferencia’. Podobne ako v prípade mauzóleového obradu, aj pápež František naznačil svoju podporu liturgickým zmenám, poznamenala Dr. Hicksonová.

V marci kardinál Arizmendi poskytol portálu LifeSite kópiu oficiálneho návrhu nového mauzóleového obradu, ktorý bol predložený biskupskej’ konferencii. Dr. Hickson o texte obšírne informoval .

Ako uviedol Hickson, návrhy obsahujú početné prvky laického presadzovania v liturgii, vrátane dvoch liturgických úradov “principála” a “incenzora.” Rubrikový náčrt navrhovaného májového obradu je teda uvedený na obrázku nižšie, pričom “principál” a “incensor” majú kľúčové postavenie a “principál” sa miestami javí ako rovnako dôležitý alebo dôležitejší ako kňaz. 

Snímok obrazovky navrhovanej liturgie

Detaily ‘hlavného’ z textu, ktorý skúmal Vatikán

Arizmendi teraz láskavo poskytol LifeSite oficiálnu verziu, ktorá bola predložená Vatikánu, pričom poznamenal, že “teraz čakáme na odpoveď Dikastéria pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Dúfame, že všetko navrhované bude v Ríme schválené.”

Návrhy sa príliš nelíšia od tých, ktoré boli LifeSite zaslané v marci, hoci boli mierne zhrnuté, aby si ich CDW’mohol prečítať. Text sa sústreďuje na presné liturgické úkony, ktoré by nové laické úrady zahŕňali, namiesto toho, aby uvádzal širšie podrobnosti a teologicky ladené vysvetlenia o nových úlohách, ktoré sú obsiahnuté v rozsiahlejšej verzii napísanej v marci.

Zajímavé je, že vo verzii, ktorá bola teraz predložená do Ríma, “hlavné”povinnosti zostávajú rovnaké ako vo verzii, ktorú LifeSite videl v marci a ktorú mexickí biskupi schválili, ale v procese zhrnutia podrobností na nahliadnutie CDW”sa z tejto verzie odstránil opis, že “hlavným”bude buď muž alebo žena. Namiesto toho sa neuvádza žiadne ustanovenie o pohlaví principála. 

Celebrant slúži ako kňaz, ktorý predstavuje laického “principála” zhromaždeniu. Navrhovaná formula znie: “Bratia, s dobre naladenými srdcami, vedení Principálom, modlime sa spoločne k Bohu.”

Preklad textu portálu LifeSite’je uvedený na nasledujúcom obrázku, kde sú podrobne uvedené “povinnosti principála”pri liturgii. 

Povinnosti riaditeľa

Podrobnosti uvedené v rozsiahlejšej, marcovej verzii textu upozorňujú na vysoký význam, ktorý sa pripisuje “riaditeľovi.”Takáto osoba je opísaná takto:

liturgický úrad princípa je udelený osobe, mužovi alebo žene, ktorá je morálnou autoritou v spoločenstve, ktorá vedie svoj ľud v modlitbe a viere. Je to ten, kto usmerňuje a radí v oblasti života viery, náboženských tradícií a tiež sa stará o dobrý výkon práce tých, ktorí majú službu v kresťanskom spoločenstve. V rámci liturgických slávení je jeho úlohou viesť ľud na pozvanie toho, kto sláveniu predsedá, vo chvíľach spoločnej modlitby.

V marcovom texte sa tiež uvádza, že úloha “riaditeľa” bude “ešte aktuálnejšia počas obdobia neprítomnosti duchovných v našej diecéze.”

Odborník “principál” môže byť muž alebo žena a vyberala by ho farnosť, predtým, ako by ho potvrdil miestny biskup.

No photo description available.
Žena požehnáva nového kňaza v diecéze San Cristóbal

Incenzor predpokladá kňaza’s role

Aj keď úloha “incensora” môže znieť podobne ako úloha thurifera, v skutočnosti ide o kombináciu úloh thurifera, diakona a celebrujúceho kňaza.  

Ako taký, “incensor” nebude len držať thuribel, ale bude zodpovedný za incenzáciu kríža, oltára a posvätných obrazov—činnosť, ktorá prislúcha kňazovi alebo diakonovi, ak diakon asistuje kňazovi pri slávnostnej omši. 

Pozoruhodné je, že “incenzátor” opäť preberá povinnosti kňaza (alebo diakona pri slávnostnej omši) tým, že incenzuje knihu evanjelia, ako aj incenzáciu offertoria, ktorá zahŕňa incenzáciu “obetných darov, oltára, kríža, kňaza a ľudu.”

LifeSite’preklad textu je uvedený na nasledujúcom obrázku:

Úloha “incenzora” v navrhovanej liturgii

Liturgický ‘rituálny tanec’

Ako už zdôraznil dr. Hickson, nový májový obrad obsahuje formu “rituálneho tanca”, ktorý sa opisuje ako “poďakovanie po prijímaní”, hoci sa môže vykonať “ako modlitba veriacich alebo ako obetný dar”, uvádza sa v texte.

Kňaz uvádza tanec, ktorý “sa vykonáva rituálnym tancom (ľahkými pohybmi tela) za sprievodu miestnej inštrumentálnej hudby.” Po uvedení tanca však kňaz opäť prenecháva svoje miesto “principálovi,” ktorý vyzýva hudobníkov, aby viedli hudbu. 

“Spoločenstvo sa modlí tancom s ľahkými pohybmi tela,” uvádza text.

Na záver tanca kňaz vydá zvyčajnú záverečnú modlitbu a požehnanie pre omšu.

Čo sa v texte zaslanom do Vatikánu nenachádza

V marci kardinál Arizmendi povedal LifeSite, že “v mayských obradoch, ktoré navrhujeme v omši, nie je nič z animizmu, polyteizmu a pod, ako to bolo u starých Mayov. Obrady, ktoré navrhujeme, majú katolícky základ, ale vytvorili ich tieto nové národy, ktoré majú mayský pôvod, ale ktoré sa od starých Mayov vzdialili.”

Cdl. Arizmendi

Aj keď v texte, ktorý teraz skúma dikastérium kardinála Arthura Roche’a, zostáva veľa z podstaty návrhu z marca 2023, niektoré prvky v ňom nápadne chýbajú: ako už bolo spomenuté, súčasný návrh zaslaný do Vatikánu neobsahuje žiadne vysvetlenie ani jazyk teologického štýlu použitý v marcovom návrhu. 

Chýbajú však aj ďalšie aspekty, ako napríklad návrh, že “riaditeľ” by sa mohol zapojiť do pohanskej praxe modlitby k štyrom svetovým stranám. “Pri zvláštnych príležitostiach,” sa v marcovom návrhu píše, “že táto modlitba môže byť zreálnená vzývaním Boha zo štyroch svetových strán.”Vzývať Boha zo štyroch svetových strán znamená v mayskej tradícii polyteizmus: štyri smery zeme—sever, západ, juh, východ—sú tradične spojené s bohmi.

Ak sa tieto riadky vo vatikánskej’verzii nespomínajú, je v nej obsiahnutá poznámka, že sviečky používané počas modlitby “môžu mať rovnakú bielu farbu alebo rôzne farby podľa smerov vesmíru.”

Z aktuálneho textu sú skutočne široko odstránené vyslovene pohanské opisy mnohých úkonov, ktoré sa napriek tomu stále vykonávajú. Napríklad o “rituálnom tanci,” sa v marcovom texte hovorilo takto: “nohy hladia tvár Matky Zeme a robia ľahké pohyby. Tvár Boha sa pozdravuje pohybom do štyroch svetových strán vesmíru.”

Takéto riadky sa v aktuálnom texte zaslanom portálu LifeSite nenachádzali.

Je však potrebné položiť si otázku, prečo takéto riadky chýbajú. Ak by mexickí’biskupi chceli vytvoriť mayský obrad v pohanskom štýle, potom by odstránenie všetkých problematických formulácií z textu zaslaného do Vatikánu bolo veľmi odporúčané z hľadiska dosiahnutia ich cieľa. 

Predpokladajme, že CDW skutočne schváli navrhovanú liturgiu, potom liturgické úkony—založené na pohanských úkonoch a z nich čerpajúce—budú v liturgii stále prítomné, bez ohľadu na to, či CDW preskúmala teologický jazyk pohanského štýlu v marcovom návrhu alebo nie. Takáto liturgia by potom bola na slobode jednotlivých zúčastnených klerikov, ktorí by do nej bez problémov zahrnuli širšie, sprievodné pohanské aspekty obradov, ktoré by Vatikán schválil.

Aj keď nebol uvedený dátum rozhodnutia Vatikánu o dokumente, jeho schválenie by nemalo byť neočakávané. Podsekretár CDW—biskup Aurelio García Macías—sa výrazne podieľal na príprave obradu. 

V marci pre miestne médiá povedal, že tento proces bol “pre mňa osobným obohatením, pretože verím, že miestna skúsenosť San Cristóbal de Las Casas rozoznala, mohla študovať, uvažovať a môže sa obohatiť o univerzálnu skúsenosť Katolíckej cirkvi.”