Pope-Francis-810x500.jpg

BREAKING: Pápež František zrejme odmietol myšlienku, že homosexuáli sú povolaní k čistote

84
Kultúra smrti

Pápež František opäť naznačil otvorenosť voči homosexuálnym aktivitám, keďže odmietol potvrdiť katolícku náuku o čistote a celibáte homosexuálov.

Úplné podrobnosti o nedávnom rozhovore pontifika s portugalskými jezuitmi boli zverejnené 28. augusta. Obsahujú myšlienky pápeža Františka o homosexualite, odsúdenie “reakcionárskeho postoja amerických katolíkov, kritiku  indiánov a “klerikalizmu, klerikalizmu"; a pochvala synody o synodalite,

V rámci svojich zvyčajných aktivít počas zahraničných ciest sa pápež František začiatkom augusta počas pobytu v Lisabone na Svetových dňoch mládeže stretol s jezuitmi z portugalskej provincie. Úplný prepis zverejnila jezuitská organizácia La Civilta Cattolica v taliančine, angličtine a španielčine.

Je homosexuálna aktivita vždy zlá?"

Ako to často býva pri takýchto stretnutiach, pápež František odpovedal na otázky týkajúce sa tém súvisiacich s katolíckou morálkou a doktrínou, pričom pri tejto príležitosti odmietol dať jasnú odpoveď na tému homosexuality. Jeden z jezuitov sa odvolával na svoju vlastnú prácu s univerzitnými študentmi, ktorí sú “veľmi oddaní Cirkvi, centru, veľmi priateľskí s jezuitmi a ktorí sa identifikujú ako homosexuáli.”

Kňaz uviedol, že takíto študenti “sa cítia byť aktívnou súčasťou Cirkvi, ale často nevidia v doktríne svoj spôsob prežívania afektovanosti a výzvu k čistote nevnímajú ako osobnú výzvu k celibátu, ale skôr ako uloženie.” Položil otázku, či by praktizovanie homosexuálnej aktivity v tomto prípade bolo nesprávne:

Keďže sú v iných oblastiach svojho života cnostní a poznajú náuku, môžeme povedať, že sú všetci v omyle, pretože vo svedomí necítia, že ich vzťahy sú hriešne? A ako môžeme pastoračne pôsobiť, aby títo ľudia cítili, že sú svojím spôsobom života povolaní Bohom k zdravému citovému životu, ktorý prináša ovocie? Mali by sme uznať, že ich vzťahy sa môžu otvoriť a dať semienka pravej kresťanskej lásky, ako je dobro, ktoré môžu vykonať, odpoveď, ktorú môžu dať Pánovi?"

Pápež František odmietol priamo odpovedať, že by takáto činnosť bola hriešna, namiesto toho uviedol, že “verím, že nie je diskusia o tom, že povolanie je adresované všetkým. Ježiš to hovorí veľmi jasne: každému.”

“Inými slovami, dvere sú otvorené pre každého, každý má v Cirkvi svoj priestor,” pokračoval. “Ako ho bude každý človek prežívať? Pomáhame ľuďom žiť tak, aby mohli toto miesto obsadiť so zrelosťou, a to platí pre všetky druhy ľudí."”

Argentínsky pontifik kritizoval to, čo označil za skúmanie “hriechov pod pás,” alebo “hriechu tela” pomocou “lupy.” 

Naopak sa zdalo, že bagatelizuje univerzálnu výzvu k praktizovaniu čistoty a tvrdí, že “pre každého človeka treba uplatniť ten najvhodnejší pastoračný postoj.” 

Nemôžeme byť povrchní a naivní, nútiť ľudí do vecí a správania, na ktoré ešte nie sú zrelí, alebo na ktoré nie sú schopní. Na duchovné a pastoračné sprevádzanie ľudí je potrebná veľká citlivosť a tvorivosť. Ale každý, každý, každý je povolaný žiť v Cirkvi: nikdy na to nezabúdajte.

Pápež sa tiež zmienil o svojich vlastných pravidelných stretnutiach s tzv. transrodovými osobami na svojich týždenných audienciách vo Vatikáne a prezradil, že je s nimi v pravidelnom e-mailovom kontakte. “Uvedomil som si, že títo ľudia sa cítia odmietnutí a je to naozaj ťažké,” uviedol.

Naopak, Kongregácia pre náuku viery (CDF) učila v roku 1986 dokument O pastorácii homosexuálnych osôb, že “žiadny autentický pastoračný program nebude zahŕňať organizácie, v ktorých sa homosexuálne osoby navzájom združujú bez toho, aby sa jasne uviedlo, že homosexuálna aktivita je nemorálna.”

Dokument CDF’z roku 1975 Persona Humana podobne kondemnuje takúto činnosť a varuje pred snahou “úplne ospravedlniť, homosexuálne vzťahy medzi určitými ľuďmi.” 

“Toto robia v rozpore so stálym učením Magistéria a s morálnym zmyslom kresťanského ľudu,” napísal CDF, keďže Písmo učí, že “homosexuálne akty sú vnútorne neusporiadané a v žiadnom prípade ich nemožno schvaľovať.”

Pápež František s portugalskými jezuitmi, august 2023.

‘Reakcionári’ americkí katolíci a ‘indietristi’

Pápežovi Františkovi nie je cudzia ostrieľaná kritika amerických katolíkov a mnohí komentátori ju vyzdvihujú ako zvláštnosť jeho pontifikátu. V rozhovore so spolubratmi jezuitmi v Lisabone opísal a kritizoval “veľmi silný reakčný postoj” v Spojených štátoch.

“Chcel by som týmto ľuďom pripomenúť, že indietrismo  (byť spätne orientovaný) je zbytočné,” povedal František, “a musíme pochopiť, že existuje primeraný vývoj v chápaní otázok viery a morálky, pokiaľ sa riadime tromi kritériami, ktoré už v piatom storočí naznačil Vincent z Lérins: náuka sa vyvíja ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate [i.t. j. upevňuje sa s rokmi, rozvíja sa s časom, prehlbuje sa vekom].

“Učenie postupuje, rozširuje sa a upevňuje s časom a stáva sa pevnejším, ale vždy postupuje,” tvrdil pontifik. “Zmena sa vyvíja od koreňov smerom nahor, rastie v súlade s týmito tromi kritériami.”

Uvádzajúc príklad svojho vnímania vývoja “doktríny,” František argumentoval, že “trest smrti je hriech. Nemôžete ho používať, ale predtým to tak nebolo.” Takéto tvrdenie je v rozpore so stáročiami katolíckeho učenia a so slovami Písma.

V rámci svojho skrytého útoku na tradičnú omšu a jej vyznávačov František argumentoval, ako “indietristi … tvoria niečo uzavreté, odtrhnuté od koreňov Cirkvi a strácate miazgu zjavenia.”

Takíto ľudia podľa neho propagujú alternatívnu Cirkev: “ideológia nahrádza vieru, príslušnosť k sektoru Cirkvi nahrádza príslušnosť k Cirkvi.”

Takýto duch “funkcionalizmu” je súčasťou odmietania Druhého vatikánskeho koncilu, vyjadril sa pápež. “Sú mnohí, ktorí spochybňujú Druhý vatikánsky koncil bez toho, aby ho pomenovali,” povedal.”

Miesto spochybňovania Druhého vatikánskeho koncilu František prezradil, že “mojím snom do budúcnosti je byť otvorený tomu, čo nám hovorí Duch Svätý, otvorený rozlišovaniu a nie zachvátený funkcionalizmom.”

Pápež František a svätý Vincent z Lerins

Pápežovo’citovanie svätého Vincenta z Lerins sa stalo v takýchto vyhláseniach a stretnutiach samozrejmosťou. Predtým použil slová tohto svätca’pri rozhovore s maďarskými jezuitmi, aby argumentoval, že “neuveriteľná podpora reštaurátorstva” je “nostalgická choroba.”

Samozrejmosťou pápeža Františka je zvyk citovať spisy svätého Vincenta pri argumentácii v prospech revolúcie v praxi alebo v učení Cirkvi&nbsp. Pri takýchto príležitostiach František uvádza, že zmena je jednoducho prirodzená a je súčasťou dôsledného “vývoja Cirkvi”

Však svätý Vincent z Lerins neobhajoval odmietnutie učenia Cirkvi –napriek tomu, ako sa dnes jeho slová bežne používajú. Skôr tvrdil, že tak ako fyzické telo jednotlivca’rastie v súlade s Bohom stanoveným plánom, tak aj akýkoľvek vývoj cirkevného učenia musí nasledovať rovnaký zákon pokroku. 

Svätec písal že takýto proces by sa mal “rokmi upevňovať, časom zväčšovať, vekom zdokonaľovať, a pritom zostať neporušený a nefalšovaný, úplný a dokonalý vo všetkých meradlách svojich častí a takpovediac vo všetkých svojich vlastných údoch a zmysloch, nepripúšťať žiadnu zmenu, žiadnu stratu svojej charakteristickej vlastnosti, žiadnu odchýlku vo svojich hraniciach.”

Svätý Vincent bol v skutočnosti veľmi jasný vo svojom odpore voči novému učeniu, ktoré nemalo oporu v Tradícii Cirkvi’. V prípadoch, keď sa v Cirkvi množia zmätky spôsobené tým, že sa niektorá časť “odrezala od spoločenstva všeobecnej viery,” svätý Vincent predkladá jasné učenie o katolíckej odpovedi: 

A čo ak sa nejaká nová nákaza usiluje nakaziť nielen bezvýznamnú časť Cirkvi, ale celú? Potom bude jeho [katolíkovou&nbspstarostlivosťou priľnúť k antike, ktorú v dnešnej dobe nemôže zviesť žiadny podvod novoty.