Pápež František počas spiatočného letu z Mongolska odpovedal na niekoľko otázok, pričom bagatelizoval myšlienky o otvorenosti zasadnutí synody a reagoval na nedávno vydanú knihu varujúcu pred nebezpečenstvami synody.
Pápež František sa 4. septembra pri návrate do Ríma po ceste do Mongolska a 1 500 katolíkov z tejto krajiny vyjadril k nadchádzajúcej synode o synodálnosti a k vzťahom Vatikánu’s Čínou, ktoré sa v posledných dňoch dostali pod drobnohľad. (Pápežove’komentáre o vzťahu Vatikánu’s Čínou sú témou samostatnej, pripravovanej správy LifeSite.)
V súvislosti so synodou o synodalite, ktorá sa bude konať v Ríme takmer celý október, novinári vzniesli otázky týkajúce sa nedávno vydanej knihy s predslovom kardinála Raymonda Burkeho - “Synodálny proces je pandúrom’ktorá varovala, že synoda je pokusom o radikálnu zmenu sebapochopenia Cirkvi v súlade so súčasnou ideológiou, ktorá popiera mnohé z toho, čo Cirkev vždy učila a praktizovala.”
“Mohol by (tento názor) ovplyvniť synodu?"” opýtal sa Vida Nueva na varovania, ktoré kniha predstavuje.
Pápež František na túto otázku zrejme priamo neodpovedal, ale najprv porozprával o telefonickom rozhovore, ktorý mal s jednou karmelitánskou mníškou, ktorá mu povedala o obavách jej komunity, že synoda zmení cirkevnú doktrínu’.
Túto “myšlienku” zľahčoval slovami, že “ak pôjdete dopredu ku koreňom týchto myšlienok, nájdete ideológie.”
“Vždy, keď chcete oddeliť cestu spoločenstva v Cirkvi, to, čo vždy oddeľuje, je ideológia,” uviedol.
V pokračovaní sa zdalo, že odmieta kritiku a varovania, ktoré vzniesli Burke a spoluautori knihy JoséAntonio Ureta a Julio Loredo de Izcue tvrdiac, že:
“A obviňujú Cirkev z toho či onoho, ale nikdy ju neobvinia z toho, čo je pravdivé: z hriechu. Nikdy nehovoria, že hriešne…”
Pápež pokračoval a naznačil, že doktrína, ktorú obhajujú kritici synody – synody, ktorá spochybnila katolícke učenie o LGBT otázkach, ženatých kňazoch a ženských diakonkách – v skutočnosti nie je autentickou katolíckou doktrínou:
Obhajujú doktrínu v úvodzovkách, ktorá je doktrínou ako destilovaná voda, chutí ako nič a nie je pravou katolíckou doktrínou, ktorá je vo Vyznaní viery. A to toľkokrát pohoršuje; ako pohoršuje myšlienka, že Boh sa stal telom, že Boh sa stal človekom, že Panna Mária si zachovala panenstvo. To škandalizuje.
Nie je celkom jasné, či mal pápež dojem, že vtelenie alebo narodenie Panny Márie sú príkladmi pozitívnej škandalizácie, ktorou sa svetu predkladá pravda v súlade s Písmom (1 Pt 2, 8), alebo negatívnej škandalizácie, ktorou sa predkladá nemorálne učenie alebo príklad (Mt 18, 7).
Ale hoci sa zdá, že František odmietol kritiku kardinála Burkeho’na adresu synody, autori knihy’varujú pred programom, ktorého cieľom je “prekrútiť učenie, zvrátiť tradíciu a rozbiť hierarchickú povahu Cirkvi.”
V rozpore s Františkovou’snahou zmierniť obavy z mesačného podujatia sa októbrové zasadnutie synody’už pripravuje na základe heterodoxných koncepcií. Text, ktorý bude základom pre diskusiu účastníkov’budúci mesiac, je pozoruhodný tým, že obsahuje a propaguje viacero tém, ktoré sú v rozpore s katolíckym učením.
V pracovnom dokumente (Instrumentum laboris) sa navrhuje diskusia o diakonickej “vysviacke žien, ženatých kňazoch, potrebe prijať rozvedených, znovu zosobášených, ľudí v polygamných manželstvách, LGBTQ+ ľudí.”
Takisto prezentuje všeobecne prijatý a pápežom schválený výklad Amoris Laetitia umožňujúci rozvedeným a “znovu zosobášeným” prijímať sväté prijímanie ako už uzavretú záležitosť – vec, ktorá je v priamom rozpore s katolíckym učivom o prijímaní svätého prijímania.
Zasadnutie synody”: Od svojho vzniku bola synoda o synodalite avizovaná ako podujatie zamerané na “počúvanie” a “dialóg,” najmä s tými, “ktorí zanechali praktizovanie viery, ľuďmi iných náboženských tradícií, ľuďmi bez náboženského presvedčenia atď.”
Pápež František však novinárov v lietadle informoval, že zatiaľ čo doteraz sa praktizovala otvorenosť voči nekatolíkom, októbrové zasadnutia synody”nebudú tak otvorené pozorovaniu širšieho katolíckeho sveta.
Žurnalisti momentálne nemajú byť vpustení do vnútra každodenných zasadnutí synody, čo znamená, že akékoľvek aktuálne informácie z podujatia budú prichádzať z vatikánskeho dikastéria pre komunikáciu’a Tlačovej kancelárie Svätej stolice.
Na otázku, prečo novinári nemôžu vidieť vývoj udalostí, František odpovedal: “Ale [je] veľmi otvorená, drahí; je veľmi otvorená!”
Odvolal sa na dikastérium pre komunikáciu a povedal, že bude “poskytovať správy každý deň, ale otvorenejšie, ja neviem, otvorenejšie, ja neviem…”
Pápež uviedol, že dikastérium sa bude snažiť byť “veľmi úctivé k prejavom všetkých’a bude sa snažiť neškriepiť, ale hovoriť veci práve o priebehu synody, ktoré sú konštruktívne pre Cirkev.”
Odmietol možnosť, že by spravodajské kanály informovali “o politických klebetách” o synode, a tvrdil, že dikastérium sa bude namiesto toho snažiť “sprostredkovať cirkevného ducha, nie politického.”
“Parlament je niečo iné ako synoda,” uviedol. “Nezabúdajte, že protagonistom synody je Duch Svätý. A ako sa to dá preniesť? Práve preto sa musí odovzdať cirkevný pokrok.”
Pápež František sa pravidelne odvoláva na “Ducha”, keď hovorí o smerovaní synody, avšak ani on, ani nikto z vedúcich prelátov stojacich za synodou nevysvetlil, ako bude Duch Svätý usmerňovať proces, ktorý doteraz predstavil diskusné body, ktoré podkopávajú alebo odporujú cirkevnému učeniu.
Vzhľadom na takýto prvok biskup Athanasius Schneider povedal LifeSiteNews začiatkom tohto roka, že synoda umožňuje “šíriť jed, duchovné jedy”.