fernandez-810x500.jpg

Teológovia varujú arcibiskupa Fernándeza, že presadzovaním Amoris Laetitia presadzuje "herézu

0
Kultúra smrti

Teológovia sa ohradili proti komentárom dezignovaného kardinála Victora Fernándeza a upozornili, že jeho propagácia svätého prijímania pre rozvedených a znovuzosobášených katolíkov je v priamom rozpore s učením Cirkvi.

Kandidát na kardinála Fernández sa najnovšie vyjadril v rozhovore poskytnutom odchádzajúcemu redaktorovi jezuitského časopisu La Civilta Cattolica, ktorý bol uverejnený 14. septembra. Od svojho júlového vyhlásenia za nového prefekta Kongregácie (teraz Dikastéria) pre náuku viery (CDF) Fernández poskytol médiám až 40 rozhovorov, avšak tento rozhovor s otcom Antoniom Spadarom z La Civilta Cattolica‘je jediným, ktorý Fernández osobne zdieľal na internete, čo mu dodáva osobitnú váhu.

Fernández v posledných týždňoch vyvolal vlny pre viaceré vyhlásenia a texty, vrátane jeho opakovanej otvorenosti k udeľovaniu požehnania osobám rovnakého pohlavia, k umožneniu prijímať sväté prijímanie osobám v smrteľnom hriechu a k povoleniu používania antikoncepcie. 

Nový prefekt CDF sa vyjadril k vlastným kritikom, keď tvrdil, že niektorí v Cirkvi sa prezentujú ako “garanti legitímnosti a jednoty viery” a idú “tak ďaleko, že určujú, čo pápež môže alebo nemôže povedať.”

Fernández tvrdil, že jeho teologické myslenie má základ v tradícii: “Hoci vzdelanie, ktoré som dostal, bolo prísne tomistické, mojím veľkým učiteľom bol iný velikán scholastiky, svätý Bonaventúra.”

ČÍTAJTE: Arcibiskup Fernández tvrdí, že opozícia voči pápežovi Františkovi’ ‘jedinečnej charizme’ riskuje ‘herézu a schizmu’

Nový prefekt je široko známy ako duchovný autor Amoris Laetitia, apoštolskej exhortácie z roku 2018, ktorá otvorila dvere k umožneniu prístupu rozvedených a “znovu zosobášených” k svätému prijímaniu. Už predtým ocenil Františka za to, že dovolil, aby “pastoračné rozlišovanie v oblasti vnútorného fóra malo praktické dôsledky v spôsobe uplatňovania disciplíny.”

Túto argumentáciu zopakoval pre La Civilta Cattolica, citujúc z Amoris Laetitia pri konštatovaní, ako niektorí “indoktrinujú” evanjelium “menia ho na ‘mŕtve kamene, ktoré sa hádžu na iných.’”

Nový prefekt sa následne vyslovil za zvýšenú úlohu “rozlišovania” pri posudzovaní otázok, ktorými sa zaoberá “morálna teológia”, pričom súhlasil so Spadarom, že “František navrhol morálnej teológii veľmi dôležitý krok.”Fernández pokračoval:

Urobil tak tým, že prijal usmernenia biskupov regiónu Buenos Aires v súvislosti s aplikáciou ‘Amoris Laetitia.’Hovoria o možnosti rozvedených žiť nový zväzok v kontinencii, ale dodávajú, že ‘v iných zložitejších okolnostiach a vtedy, keď nebolo možné získať vyhlásenie nulity, uvedená možnosť v skutočnosti nemusí byť uskutočniteľná.’ Potom uvádzajú, že ‘napriek tomu je rovnako možná cesta rozlišovania.’

‘Ak človek dospeje k poznaniu, že v skutočnom prípade existujú hranice, ktoré zmierňujú zodpovednosť a vinu, najmä ak sa osoba domnieva, že by zlyhala tým, že by poškodila deti nového zväzku, ‘Amoris Laetitia’ otvára možnosť pristúpiť k sviatostiam zmierenia a Eucharistie.’

Odvolávajúc sa na pápežove’podpory tejto interpretácie Amoris Laetitia, Fernández vyhlásil, že “od pápeža netreba očakávať iné odpovede. Smernice aj pápežov’list boli publikované v Acta Apostolicae Sedis, spolu s reskriptom, ktorý ich vyhlasuje za súčasť ‘autentického magistéria.’” 

ČÍTAJTE: Berlínsky arcibiskup povolil ‘požehnanie’zväzkov osôb rovnakého pohlavia, citujúc pápeža Františka a abp. Fernandeza

Budúci kardinál pokračoval:

V dôsledku toho už nie sú žiadne pochybnosti a je jasné, že rozlišovanie, ktoré berie do úvahy podmieňujúce alebo poľahčujúce faktory, môže mať dôsledky aj vo sviatostnej disciplíne. [Zvýraznenie pôvodné]

Jeho výrok však vyvolal medzi teológmi znepokojenie vzhľadom na jeho odkaz na nový štýl myslenia, ktorý sa prejavuje v Amoris Laetitia – texte, ktorý bol opísaný ako obsahujúci “nebezpečenstvo pre vieru.”

Komentujúc arcibiskupove’slová, dominikánsky teológ povedal pre LifeSiteNews, že toto vyhlásenie by malo slúžiť ako pripomienka kardinálom o nebezpečenstve Amoris Laetitia.

“Arcibiskup Fernandez, známy svojimi radami mladým ľuďom, ako sa bozkávať, urobil Cirkvi službu, keď pripomenul pápežovi Františkovi’ schválenie herézy, že sväté prijímanie sa môže podávať párom žijúcim v cudzoložných zväzkoch,” povedal dominikán. “Prosím Boha, aby teraz ortodoxní kardináli konečne verejne povedali pápežovi Františkovi, že ide o herézu, ktorú musí odvolať.”

Kontext komentárov Fernándeza’netreba podceňovať. Pred niekoľkými mesiacmi kardinál Kevin Farrell – prefekt Dikastéria pre laikov, rodinu a život – prezradil, že sa pripravuje dokument o rozvedených a “znovuzosobášených” v súlade so želaním pápeža Františka. Farrell bol tiež dôsledným a horlivým propagátorom Amoris Laetitia, keď vyhlásil, ako “pevne verím, že [Amoris Laetitia] je učením Cirkvi. Je to pastoračný dokument, ktorý nám hovorí, ako máme postupovať. Som presvedčený, že by sme ho mali prijať taký, aký je.”

ČÍTAJ: Vatikán pripravuje dokument pre páry žijúce v ‘nových zväzkoch’ po ‘neúspechu manželstva’

Farrellova’podpora pápežského výkladu je ozvenou Fernándezovej’myšlienky.

V rozhovore pre LifeSiteNews však tomistický teológ a autor dr. Peter Kwasniewski poznamenal, že Fernández je v rozpore s Tridentským koncilom. 

Poznamenal, ako “bolo smutne zábavné (hoci samozrejme, sama o sebe je vec hanebná) sledovať katolíkov, ktorí sa už niekoľko rokov snažia dať akýkoľvek katolícky zmysel 8. kapitole Amoris Laetitia’rozporu s dogmatickým učením o manželstve, Eucharistii a pokání. Radi hovorili, že je nejednoznačná a že by sa prižmúrením oka mohol nájsť nejaký spôsob, ako ju interpretovať spôsobom, ktorý by bol v súlade s predchádzajúcim magistériom.”

Kwasniewski uviedol, že “Fernandez sa zdvojnásobil, aby povedal, že áno, to, čo František povedal, je to, čo mal na mysli: ľudia, ktorí sú stále zosobášení s niekým iným, ale teraz ‘znovu zosobášení’, môžu pokračovať a prijímať sväté prijímanie bez toho, aby prestali byť sexuálne aktívni s niekým, kto nie je ich manželským partnerom, pretože zrejme nie sú schopní urobiť nič iné.”

Takáto správa, dodal teológ, “priamo odporuje učeniu Tridentského koncilu’potvrdenému v Veritatis Splendor, že neexistuje žiadne prikázanie dané Bohom, ktoré by sa nedalo splniť s pomocou jeho milosti.” 

Rozšírením katolíckeho učenia v tejto veci Kwasniewski vysvetlil, ako “niekto, kto hľadá milosť, je schopný nasledovať prikázanie; a ak sa rozhodne nehľadať milosť pokánia a kontinencie, aby bol schopný ho nasledovať, v žiadnom prípade nemôže pristúpiť k Eucharistii.” 

“Toto je katolicizmus 101, taký základný ako penzum katechizmu,” povedal. “Vidíme, že Dikastérium pre náuku viery je teraz v rukách heretika, ako jeho pán.”