cardinal_zen_1_1-810x500.jpg

Kardinál Zen kritizuje odpoveď pápeža Františka na dubia, naznačuje, že ju napísali organizátori synody

0
Kultúra smrti

Kardinál Joseph Zen vydal podrobnú kritiku júlovej odpovede Vatikánu na sériu dubií, ktoré predložil Zen a ďalší štyria kardináli, v ktorej naznačil, že odpoveď Vatikánu bola vopred pripravená organizátormi synody, aby reagovala na narušiteľov ich programu.”

Eneritný biskup Hongkongu kardinál Joseph Zen vo štvrtok zverejnil vlastnú analýzu vatikánskeho dokumentu, ktorý bol vydaný 11. júla ako odpoveď na sériu dubií predložených pápežovi 10. júla. 

Zen na úvod svojej analýzy uviedol, že nie je “opovážlivé” spochybňovať odpovede na dubia, ktoré prišli od pápeža, a dodal, že jeho analýza je samostatným dielom, a teda nebola napísaná v spolupráci s jeho spolusignatármi dubia.

ČÍTAJTE: Päť kardinálov napísalo pápežovi Františkovi dubia o obavách týkajúcich sa synody, katolíckej náuky

Päť kardinálov dubia – Walter Brandmüller, Raymond Leo Burke, Juan Sandoval Íñiguez, Robert Sarah a Joseph Zen – zverejnili svoje dubia 2. októbra. Najprv 10. júla napísali pápežovi Františkovi sériu piatich otázok o synode o synodalite a 13. júla dostali odpoveď z 11. júla.

Táto odpoveď, podpísaná pápežom, ale napísaná značne v štýle kardinála Victora Fernándeza, bola taká “vágna” a neuspokojivá, že kardináli vydali svoju druhú, presnejšiu dubiu, ktorá zostala bez odpovede.

Kardináli nezverejnili odpoveď Vatikánu’z 11. júla, ale 2. októbra Vatikán sám vydal text, ktorý zarámoval ako odpoveď na dubiu a ignoroval druhý súbor otázok. 

Zen uviedol, že následne “sa mi zdá vhodné, aby sme na tieto odpovede odpovedali, aby veriaci pochopili, prečo ich piati z nás nepovažovali za adekvátne odpovede.”

Kto vlastne napísal odpoveď?

Zen sa bránil pred kritikou a uviedol, že “žiadny zrelý katolík neuverí, že ‘každý, kto odporuje Svätému Otcovi, je heretik a schizmatik,’ ako uviedla Jeho Eminencia víctor Manuel Fernández .”Fernández už predtým tvrdil, že opozícia voči Františkovi riskuje, že sa stane “herézou a schizmou.”

Zen sa však vyjadril aj k otázke, ktorá obklopuje odpoveď z 11. júla– a to k jej autorstvu. Vyjadril “opodstatnenú pochybnosť, že tieto odpovede nepochádzajú z pera najvyššieho pápeža, keďže tentoraz môžem vo svoj prospech citovať, čo o dokumente podpísanom s autoritou pápeža povedal Najjasnejší Fernández: ‘Necítim v ňom pápeža.’” 

Čítajte: Vatican a kardinál Fernández vypálili na kardinálov’ nové dubia o synode o synodalite

Odvolal sa na “neuveriteľnú promptnosť odpovedí (11. júla), najmä v kontraste s prípadom iných slávnych 5 dubií z roku 2016, ktoré boli jednoducho ignorované,” čo ho viedlo k podozreniu, že dubia odpovede “sú súčasťou arzenálu odpovedí, ktoré organizátori synody, pravdepodobne s pomocou ‘Najvyšších predstavených,’ už pripravili ako odpoveď narušiteľom ich programu.”

Zen nie je v tejto argumentácii osamotený. Veterán vatikánskej žurnalistiky Sandro Magister už skôr tvrdil, že odpoveď z 11. júla síce niesla Františkov’podpis, ale “v liste sa prejavil štýl písania jeho dôveryhodného teológa, Argentínčana Victora Manuela Fernándeza.”

Odpovede pápeža’‘potvrdzujú naše dubia’

Hongkongský’kardinál napísal, že hoci s veľkou časťou odpovede pápeža’súhlasí, hoci v skutočnosti neodpovedá na dubia, niektoré slová pápeža’v skutočnosti “potvrdzujú naše dubia.”

Zen spracoval jednotlivé pasáže pápežovho listu z 11. júla, pričom poukázal na rôzne problémy, ktoré rozoznal, a reagoval na ne. 

ČÍTAJ: Pápež František duchovným: Rozhodnite sa sami, či ‘požehnáte’ homosexuálne zväzky

Ohľadne Františkovho’ otvorenia dverí pre jednotlivých farárov, aby ponúkali “požehnanie” osobám rovnakého pohlavia na základe svojej “pastoračnej obozretnosti”, Zen povedal, že takýto text “je pastoračne neudržateľný.”

“Ako môže Cirkev v takej dôležitej veci nechať ľudí bez jasného pravidla a dôverovať individuálnemu rozlišovaniu?” pýtal sa: “Nevypukne takto chaos kazuistiky veľmi nebezpečný pre duše?”

V pápežovom liste sa píše, že “nikto nemôže verejne odporovať” Tradícii Cirkvi”o mužskom kňazstve, ale hneď nato sa otáča a dodáva, že “napriek tomu to môže byť predmetom skúmania,” a prirovnáva túto záležitosť k “prípadu platnosti svätení v anglikánskom spoločenstve.”

Čítajte: Pápež František hovorí, že svätenie žien ‘môže byť predmetom štúdia’

Túto odpoveď Zen ostro kritizoval s tým, že z nej zostal “chvostík.” “Takže napriek definitívnemu vyhláseniu,” dodal, “bude ešte možné diskutovať ‘ad infinitum’?” Okrem iného, porovnanie, ktoré sa tu použilo, nie je adekvátne, pretože platnosť ordinácií v anglikánskom spoločenstve je historický problém, zatiaľ čo náš prípad je teologickej povahy.”

Katolícka cirkev už v apoštolskom liste pápeža Leva XIII’z roku 1896 vyhlásila všetky anglikánske ordinácie za “absolútne nulitné a úplne neplatné” Apostolicae curae.

Zen’analýza nachádza problémy nielen v odpovediach pápeža’v otázke “požehnania” osôb rovnakého pohlavia” a “ordinácie žien”, ale aj v otázke vývoja náuky, synodality a vyznania. 

“Aj my sme presvedčení, že sa musíme naučiť skutočne stať poslami nekonečného Božieho’milosrdenstva, ktoré dokáže urobiť svätými aj nás hriešnikov,” uzavrel Zen.