Shenandoah-Mike-Mainwaring-and-Scott-Bakula-2-810x500.jpg

Slzy môjho syna ma naučili, aké bolestné bolo odlúčenie od jeho biologických rodičov.

36
Kultúra života

V roku 2006, keď mal 12 rokov, sa náš syn Michael objavil vo filme vyrobenom pre Discovery Channel s názvom Vianoce a občianska vojna.  Rozprával srdcervúci skutočný príbeh otroka z Virgínie Louisa Hughesa, ktorý bol vo veku šiestich rokov odobratý svojej matke a odvezený stovky míľ ďaleko do Mississippi, kde ho po príchode na Štedrý deň darovali ako vianočný darček manželke jeho kupca.    

O dvadsať rokov neskôr Hughes utiekol na sever za slobodou a na Vianoce prešiel z Michiganu do Windsoru v kanadskom Ontáriu.    

Náš syn hral úlohu Louisa Hughesa ako chlapec. Aj keď išlo o rekonštrukciu pre televíziu, bolo pre mňa strašné sledovať, ako môjho malého syna odtrhli od rodiny a zaobchádzali s ním len ako s hospodárskym zvieraťom, s komodifikovanou ľudskou bytosťou.  

Ak si prečítate Hughesovu’ autobiografiu Tridsať rokov otrokom, vydanú v roku 1897, zistíte, že’po odtrhnutí od matky často túžil a až do dospelosti prelieval slzy nad ich odlúčením. 

Spomienky na sledovanie Vianoc a občianskej vojnynakrúcania sa mi vracali, keď som nedávno čítal o bývalej otrokyni Harriett Hillovej, ktorá v rozhovore pre Works Progress Administration v 30. rokoch 20. storočia povedala: “V troch rokoch ma predali preč od mamičky. Pamätám si to! Chýbalo [to] ako predaj teľaťa od kravy.” 

Aj keď bola príliš malá na to, aby si pamätala svoju cenu, keď mala tri roky, spomínala si, že ju predali za 1 400 dolárov vo veku deväť alebo desať rokov: “Nikdy som na to nemohla zabudnúť,” podľa reportáž v The Conversation od Daina Ramey Berry 

Bolestivé odtrhnutie od matky v mladom veku sa týmto detským otrokom neznesiteľne vrylo do srdca. 

Začiatkom toho istého roka Michael hral úlohu otrokárskeho chlapca menom Gabriel v historickom Fordovom divadle vo Washingtone, D.C.’s Theatre’v predstavení muzikálu z obdobia občianskej vojny Shenandoah. Mesiac po skončení zimno-jarného vysielania predstavenia si spolu s Shenandoah’sďalšou mladou hviezdou Kevinom Clayom zopakovali duet z predstavenia na každoročnom celoštátne vysielanom prezidentskom galavečere Ford’s prezidentom a manželkou na 4. júla. Georgeom Bushom sediacimi v prvom rade uprostred a hercom Tomom Selleckom v úlohe emcee. 

Mike Mainwaring & Garrett Long hrajú “Freedom” vo Ford Theatre’s 2006 Shenandoah       T. Charles Erickson

Najvýraznejší zážitok z Shenandoah — pre mňa — sa neudial na javisku, ale v hľadisku, v siedmom rade na ľavej strane javiska. Je to moment, ktorý sa mi natrvalo vryl do pamäti.   

Druhé dejstvo otvoril Shenandoah’ optimistický duet “Freedom”, radostná odpoveď na vyhlásenie oslobodenia. Večer čo večer strhával publikum. Vedľa mňa sedel Michaelov’brat Christopher, vtedy desaťročný.    

Keď sa pieseň skončila a potlesk utíchol, môj syn, otrok, sa spýtal: “Gabriel, ty’si slobodný! Čo budeš teraz robiť?" ”   

Boso obutý, otrhane oblečený dvanásťročný Gabriel odpovedal: “No, som si celkom istý, že moja mama je niekde dolu v Georgii, a myslím, že môj otec je v Mississippi. Pôjdem ich nájsť.”A s tým odchádza cez kopec a máva na rozlúčku.   

Gabrielovo rozlúčenie bolo jediným momentom v predstavení, kde sa diváci dozvedeli o jeho tragickom nútenom odlúčení od rodičov. 

Túto scénu som počas skúšok sledoval nespočetnekrát. Páčila sa mi hudba a choreografia, ale to bolo všetko, čo som zaregistroval. Vždy som nadšene zatlieskala. 

Pozrela som sa na Christophera. Netlieskal. Čakala som, že na jeho tvári uvidím široký úsmev, ale namiesto toho mu po lícach stekali slzy. A v okamihu som pochopila.   

Objala som ho okolo ramien. 

Michael a Christopher sú adoptovaní. Keď videl svojho staršieho brata na pódiu, ako hovorí, že sa chystá vyraziť na vlastnú päsť a bosý precestovať stovky kilometrov, aby našiel svoju matku a otca, rezonovalo to hlboko v jeho duši — dotklo sa to niečoho, čo celý jeho život driemalo, niečoho, čo nikdy predtým nesmelo vyplávať na povrch. 

Nečakal som to, vôbec nie. Ale výraz jeho tváre vyjadroval dôležitú pravdu — takú, ktorú som ja, jeho otec, zúfalo potreboval pochopiť a prijať. 

Bol to poučný — kľúčový — moment pre mňa. 

V deň, keď sa narodil, sa pretrhlo puto, ktoré Christopher zdieľal so svojimi biologickými rodičmi. Nemal žiadnu moc povedať alebo urobiť niečo proti tomu. Nebolo to v jeho rukách. O všetkom sa rozhodlo zaňho. Podobne ako postava Gabriela na javisku, aj jeho zrazu zasiahlo, že nevie, kde sú jeho biologickí rodičia — tí, s ktorými má spoločné črty tváre, farbu pleti a ďalšie rodinné znaky — ani ako ich nájsť. Zrazu musel čeliť poznaniu, že jeho biologickí rodičia sú fantómovia a že sa ho “vzdali”, zaliali ho vlny emócií. Cítil sa trochu stratený. 

Vtedy som sa dozvedel o&nbspzúfalstve, ktoré v&nbspdnešnej dobe zažívajú mnohé deti, a&nbspposkytol mi jeden z&nbspprvých kúskov skladačky, ktorý mi pomohol pochopiť nesmierny význam neporušených biologických rodín. Nakoniec mi to pomohlo rozpoznať nebezpečenstvo reprodukcie z tretej strany a rozvodov, kde túžby a činy dospelých nespravodlivo prevažujú nad najlepšími záujmami detí. 

Tento moment ma naštartoval k tomu, aby som sa stal aktivistom za deti, rodinu a manželstvo.   

A stačilo pár sĺz stekajúcich po lícach malého chlapca — môjho vlastného syna — aby som pochopil posolstvo, ktoré som mal pochopiť už dávno predtým. 

Buď pouto, ktoré spája 

V priebehu rokov som si uvedomil, koľko bolesti a utrpenia bolo spôsobené deťom, ktoré sú produktom rozvodu, náhradného rodičovstva, osamelého rodičovstva, homosexuálneho rodičovstva, opustenia alebo jednoducho sebectva dospelých v ich živote. Deti si zaslúžia oveľa viac. 

Aj keď moje deti vedome nesmútia, ja smútim — za tými veľmi vzácnymi, požehnanými, biologickými putami, ktoré boli opustené v dňoch ich narodenia. 

V poslednom čase sa zvýšil počet detí narodených prostredníctvom darcovstva gamét tretej strany a surrogátneho materstva. Dokonca aj v rámci kedysi konzervatívnych kruhov sme&nbspsledovali, ako prominentníkonzervatívni muži identifikujúci sa ako homosexuáli získavajú pre seba deti, ktoré sú s nimi pokrvne spriaznené, ale odtrhnuté od matiek spôsobom, ktorý sa nijako nelíšil od spôsobu, akým bol môj syn, keď hral úlohy Louisa Hughesa a Gabriela.  

Organizácie ako Them Before Us (TBU) vystúpili, aby boli hlasom týchto detí a aby sa pohľad dieťaťa’stal ústredným v každom rozhovore o manželstve a rodine vrátane rozvodu, rodičovstva osôb rovnakého pohlavia, reprodukčných technológií, náhradného materstva, adopcie a spolužitia.  Často tragické príbehy mnohých z týchto dnes už dospelých detí si môžete prečítať tu. 

Môj nesplniteľný sen 

Naši synovia vyrástli na skvelých mladých mužov, teraz už dvadsiatnikov. Som’nesmierne hrdý nielen na ich úspechy, ale najmä na ich charaktery. Keby to neboli moji synovia, sú to muži, ktorých by som chcel mať za najlepších priateľov.   

Čím som starší, najmä keď sa blížia Vianoce a Nový rok a každý si robí zoznam želaní a vyjadruje svoje nádeje a modlitby za svoje rodiny a svet, zisťujem, že na svojom zozname mám len jednu položku. 

Aby sa mi mohlo splniť jedno odvážne vianočné želanie, bolo by to toto: nejako sa premeniť na svojich adoptívnych synov biologického otca.  

Nemohol by som svojich synov milovať viac ako teraz  to je úplne nemožné. A viem, že oni ma milujú. Ale zahojilo by to rany na ich srdciach z toho, že boli ako nemluvňatá dané na adopciu. Okrem tých sĺz, ktorých som bola svedkom v tme vo Fordovom divadle, Michael ani Christopher nikdy nevyjadrili žiadnu myšlienku, obavu alebo nevôľu v súvislosti s ich adopciou. Ale ako ich otec to viem. Viem, že tá rana tam je a zostane tam bez ohľadu na to, koľko majú rokov alebo na ich životných pozíciách.  Bude tam stále, keď budú v mojom veku.  

Ak by si moji chlapci želali, aby sa tieto biologické putá nikdy nepretrhli, aby mali šťastný domov s matkou a otcom, ktorí im dali život, myslím, že by som neochotne vymenil svoje drahocenné spomienky za to, aby sa im vrátila celistvosť, ktorú si zaslúži každá ľudská bytosť. Dúfala by som, že v sebe nájdem dosť nezištnosti, aby som bola ako matka, ktorá predstúpila pred kráľa Šalamúna a prosila ho, aby jej syna nerozdeľoval na dve časti a dal ho tej druhej žene, ktorá si naňho robila nárok (1 Kr 3, 16 - 28).   

Dobrovoľne by som to urobila, pretože ich milujem celým srdcom.