- Kardinál Fernández obhajoval požehnanie homosexuálnych párov.
- Pápež František rozšíril chápanie požehnania podľa Fernándeza.
- Katolícka cirkev učí, že pápež nemôže protirečiť Božiemu slovu.
- Fernández obhajoval zmenu chápania pravdy Cirkvou, čo vyvolalo kontroverziu.
Víctor Manuel kardinál Fernández obhajoval organizáciu Fiducia Supplicans, ktorá schvaľuje “požehnanie” homosexuálnych “párov, ” a povedal, že “pápež František rozšíril naše chápanie požehnania” a “má na to právo.”
Kardinál na tlačovej konferencii 8. apríla, na ktorej predstavil Dignitas Infinita - najnovší dokument, ktorý vydala Fernándezova Kongregácia (teraz už Dikastérium) pre náuku viery - začal obhajobou svojho vyhlásenia Fiducia Supplicans z 18. decembra, v ktorom navrhol “požehnanie” pre homosexuálne “páry.”
Čítajte: Cdl Fernández’Dignitas Infinita odsudzuje potraty, rodovú teóriu, ale mlčí o homosexualite
“Pápež František rozšíril naše chápanie požehnania,” začal Fernández, ktorého pápež vlani v lete vymenoval za prefekta DDF.
PREHLIADNUTIE: Cdl. Fernández o Fiducia Supplicans: “#PápežFrantišek rozšíril naše chápanie požehnania…existujú tieto druhy požehnania, ktoré nespĺňajú požiadavky tých, ktoré sú v liturgickom kontexte…{Pápež} rozšíril naše chápanie a má na to právo.” pic.twitter.com/vEbTqGrpLK
— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 8. apríla 2024
“Ide o druhy požehnania, ktoré nespĺňajú požiadavky ako tie v liturgickom kontexte,” tvrdil argentínsky kardinál, hoci katolícki preláti a vedci dôrazne vyčítali túto argumentáciu.
Čítajte: Predný vatikánsky teológ tvrdí, že Fiducia Supplicans nie je súčasťou ‘autentického Magistéria’
Konajúc svoju kritiku medzinárodnej opozície voči Fiducia Supplicans, Fernández uviedol, že tí, ktorí sú proti textu, “si myslia, že všetko, čo je blahoslavené, musí byť v súlade s Božou vôľou.”
“Pápež František s tým nesúhlasí,”povedal Fernández, “a rozšíril naše chápanie a má na to právo.”
Katolícka cirkev však učí, že pápež nemá právomoc protirečiť Božiemu slovu, ktoré definitívne odsudzuje homosexuálne vzťahy, ani “zverejniť nejakú novú náuku,” podľa Prvého vatikánskeho koncilu.
Kardinál dodal, že otázka “požehnania” homosexuálnych “párov” nie je “dôležitou záležitosťou”, ale záležitosťou, ktorá “je stále blízka pápežovmu”srdcu.”
Zmenu obhajoval odvolaním sa na kontroverzné vyhlásenie pápeža Františka”, že trest smrti je “v rozpore s evanjeliom,” vyhlásenie, ktoré odvtedy pápež často opakoval, dokonca zmenil Katechizmus Katolíckej cirkvi a uviedol, že trest smrti je “neprípustný,” vzdor katolíckej náuke a Svätému písmu potvrdzujúce morálnu prípustnosť trestu smrti.
“Toto je príklad toho, ako sa môže zmeniť chápanie pravdy Cirkvou’- tvrdí Fernández o spore o treste smrti.
“Niekedy sa zdá, že Cirkev nás spochybňuje spôsobmi, ktoré môžu byť prekvapujúce,” dodal.
Fiducia Supplicans vyvolala okamžité a celosvetové pobúrenie katolíkov všetkých hodností, od laikov až po vatikánskych kardinálov, ako sú kardináli Gerhard Müller a Robert Sarah.
Široký odpor neutícha a začiatkom tohto roka skupina klerikov a vedcov podala žiadosť pápežovi, aby stiahol obťažkaný text.
Obe strany, Fernández aj František, sa pustili do kampane na opätovné získanie priaznivého mediálneho ohlasu a krátko na to Fernández do veľkej miery zmizol z dohľadu verejnosti. Jeho neprítomnosť bola výraznou zmenou po tom, čo do jesene minulého roka vydal množstvo dokumentov.
Dnes sa prvýkrát od svojho odchodu z Argentíny na kardinálsky stolec objavil na tlačovej konferencii a je to prvé široko propagované podujatie, na ktorom by mohol byť vypočutý od 18. decembra.
Ale jeho citácia Františkovej’ zmeny učenia o treste smrti je kontroverzná aj z povahy samotnej otázky trestu smrti.
Pápež sa vyjadril prelomové zmeny v učení pápeža Jána Pavla II’a Kardinál Joseph Ratzinger’v roku 2018 Katechizmus, v ktorom vyhlásil, že trest smrti “je neprípustný, pretože je útokom na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby.” O necelý rok neskôr František zdvojnásobil svoje osobné útoky na trest smrti, keď poslal videoposolstvo 7. svetovému kongresu proti trestu smrti, v ktorom ho označil za “vážne porušenie práva na život, ktoré má každý človek.”
Od roku 2018 sa stal pre pápeža opakovateľným bodom rozhovorov.
Ale pri zmene textu Katechizmu, vedci Františka obvinili, že išiel proti konzistentnému učeniu “Svätého písma, Svätej tradície a Magistéria Cirkvi,” ktoré “už 2 000 rokov podporujú vnútornú legitímnosť trestu smrti za ťažké zločiny proti spoločnému dobru Cirkvi alebo štátu.”
Čítajte: Pápežova’zmena katechizmu je v rozpore s prirodzeným právom a depozitom viery
Oprávnenosť trestu smrti je obhajovaná v spisoch, učení a vyjadreniach teológov, svätcov a magistéria v priebehu celých dejín Cirkvi, ako uvádzajú učenci, ako napríklad Edward Feser a Joseph Bessette, spoloční autori knihy Človek má byť preliaty jeho krvou:
Postoj pápeža Františka’ k trestu smrti je v rozpore so slovami Písma, pretože v knihe Genezis je trest smrti povolený práve preto, že vražda porušuje dôstojnosť človeka’ako stvoreného na Boží obraz: “koho krv vyleje človek’, jeho krv bude vyliata, lebo človek bol stvorený na Boží obraz.” (Gn 9, 6)
Toto učenie ďalej navrhuje svätý Tomáš Akvinský, ktorý sám čerpal z Písma, aby učil, že spoločné dobro je chránené a spravodlivosť zachovaná dodržiavaním trestu smrti. (Summa Theologiae, 2a 2ae, q64, a2 & a3).
Avery kardinál Dulles v roku 2004 uviedol, že “zvrátenie tak dobre zavedeného učenia, akým je legitímnosť trestu smrti, by vyvolalo vážne problémy týkajúce sa dôveryhodnosti magistéria… predchádzajúce učenie bolo zavrhnuté, pochybnosti by sa vrhli aj na súčasné učenie.”
Nehľadiac na takéto učenie, pápežov’revolučný pokus o zvrátenie legitímnosti trestu smrti už čoraz častejšie citovali vysokopostavení členovia vatikánskej kúrie a Cirkvi, vrátane arcibiskupa Vincenza Paglia a kardinála Christopha Schönborna.