Screenshot-2023-08-31-at-10.09.55-AM-e1693567694537-810x500.png

Arcibiskup Aguer: Vatikánom zriadená "univerzita zmyslu" je plná potenciálnych nebezpečenstiev

23
Kultúra smrti
  • Projekt Scholas Occurrentes je ovplyvnený kultúrou stretnutia a slobodomurárstvom.
  • Iniciatíva Occurrentes je ekumenická a medzináboženská, ale nie je dostatočne zavedená v katolíckych školách.
  • Scholas Occurrentes by mal byť projektom na udržanie katolíckeho vzdelávania v argentínskej spoločnosti.
  • Univerzita zmyslu a projekt Scholas Occurrentes vyvolávajú obavy o ortodoxnosť a imanentizmus.

projekt Joséa María del Corral, by nenadobudol svoje súčasné medzinárodné rozmery, keby ho neprijala “kultúra stretnutia,” forma spočívajúca v cirkevnej kópii slobodomurárstva. Toto tvrdenie je platné, aj keď sa hľadali biblické základy a tradičné predlohy. Je to falošná exegéza.

“Occurrentes” znamená hľadanie stretnutia so svetskými školami alebo školami iných náboženstiev; je to ekumenická a medzináboženská iniciatíva. Nemám údaje o jej zavedení v katolíckych školách, ktoré si ako celok vedú veľmi zle. Mám na mysli výsledky: spoločnosť čoraz menej kresťanská, ktorá’je teraz rozrušená libertariánskym pokrikom. Chcem zdôrazniť, že prezident Javier Milei bol študentom katolíckej školy. Bolo by veľmi zdravé uznať zlyhanie systému, ktorý vo svojich počiatkoch reagoval na skutočnosť, ktorú možno vysvetliť ako uplatnenie Cirkvi pri výkone jej základného poslania. Ale vnútorný rozkol, ktorý poškodil katholiké, uvrhol mnohé jej inštitúcie do nejednoznačnosti.

Scholas Occurrentes by bol potrebným projektom na udržanie katolíckeho vzdelávacieho systému s prepojením jeho inštitúcií, formačného cieľa jasných línií, odovzdávania učenia viery a apoštolského dynamizmu v prospech argentínskej spoločnosti. Bola by to viac než potrebná “udalosť.” Scholas Occurrentes však skĺzava do jednej z trhlín, ktoré otvoril - či si to chceme priznať, alebo nie - Druhý vatikánsky koncil. Pontifikáty Jána Pavla II. a Benedikta XVI. vykonali dielo, ktorým túto trhlinu uzavreli, a napriek nespočetným ťažkostiam zanechali bohatstvo, ktoré teraz súčasný pontifikát premrháva.

Prechádzajme teraz k otázke “Univerzity zmyslu.” Čo sa navrhuje? Význam pontifikátu a Scholas Occurrentes je dosť desivý. Pôjde o ďalšiu masonskú epizódu? Odkiaľ sa vezmú prostriedky na financovanie tohto projektu? Na tejto otázke trvám: Čo navrhujú? Čo znamená tento nový vynález? Otázka významu je otázkou Pravdy. Pilát na ňu ukázal: Ti estin alētheia? (Jn 18, 38 a nasl.) Nečakal na odpoveď, ale radšej znova vyšiel von, aby presvedčil Židov, ktorí nevkročili do pretória (aby sa nepoškvrnili), aby si vybrali Ježiša ako väzňa, ktorý má byť prepustený na Paschu. Oni však dali prednosť Barabášovi. Je zrejmé, že nie všetci Židia boli vinní za Ježišovu smrť. Jánovo evanjelium však označuje predstaviteľov chrámu a farizejských zákonníkov za “Židov”; je to záhadná kategorizácia, ktorá by sa mohla zapísať do dejín.

PREČÍTAJ: Realita‘homosexuálnych’ seminárov’ a čo’je za‘poznámkou pápeža Františka’ o‘buzerantstve’

Čo je pravda? Čo je “zmysel”?

“Zmysel” je ekvivalentom “významu,” spôsobu zhodnotenia smeru z hľadiska, rozumného posúdenia podľa Logos. Je to chápanie alebo rozum, nakoľko rozlišuje veci. Kto na seba vezme túto zodpovednosť, ktorá mu udeľuje metafyzickú múdrosť, aby vychovával mladých ľudí v zmysle skutočnosti, teda v Pravde? Zostáva zistiť, aký vzťah má tento projekt Scholas Occurrentes ku kresťanskej viere.

Účasť pápežského Ríma nezaručuje ortodoxnosť návrhu. Naopak, napĺňa nás obavami. Scholas a orientácia pápeža sa zhodujú v priorite, ktorú dávajú “medzináboženskému dialógu” a svetským kontaktom. Poslanie Cirkvi”zostáva v pasci imanentizmu. Univerzita zmyslu odkazuje na človeka začleneného do antropológie imanencie, ktorá nenachádza svoju transcendenciu v Bohu. V kresťanskom režime je rozumné posudzovanie ľudskou činnosťou, ktorú posilňuje teológia, veda, ktorá sa odvoláva na Boha ako na stred a cieľ (účel) života. Imanentizmus však vyzdvihuje človeka ako samotvorcu; je to človek, kto poskytuje zmysel. Je to spôsob osvojenia, uvedomenia, ktorý sa označuje dvojznačným pojmom “kultúra zmyslu” Je to kresťanská kultúra, alebo ponor do tradícií iných svetov?"

Pred niekoľkými rokmi Michel de Certeau opísal pluralitu kultúr a zmätok, ktorý z nej vyplýva. Autori projektu by mali vysvetliť svoje návrhy. Tým, že tak neurobili, vnucujú už určený návrh. Čakáme, že otvoria hypotézy a prelomia zákazy, zabúdanie a nevedomosť spoločnosti vzdialenej od Boha a kritérií Pravdy. To sa rovná obnoveniu Zmyslu. Človek bol stvorený Bohom a pre Boha, a preto je túžba po Bohu vpísaná do ľudského srdca. Človek však môže na túto skutočnosť zabudnúť, zanedbať ju, ba dokonca ju výslovne odmietnuť a premietnuť toto odmietnutie do spoločenského života. Práve to sa dnes deje na Západe (porov. Katechizmus Katolíckej cirkvi, 28-29). Dobre orientovaná univerzita zmyslu by bola vítaná.

+ Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy

Buenos Aires, piatok 31. mája 2024
Sviatok Navštívenia Panny Márie