P1120403-1-scaled-e1720519842517-810x500.jpeg

Vatikán vydal text, ktorý je základom kontroverznej októbrovej synody o synodalite

75
Neutral

Vatikán vydal pracovný dokument, ktorým sa budú riadiť októbrové zasadnutia Synody o synodalite a ktorý obsahuje kľúčové témy a výzvy na opatrenia na reorganizáciu riadenia Cirkvi a rozhodovania s cieľom zapojiť laikov vo väčšom “synodálnom” štýle.

Dlhé Instrumentum laboris (IL), zverejnené 9. júla, uvádza, že v centre viacročného synodálneho procesu “je výzva k radosti a k obnove Božieho ľudu v nasledovaní Pána a v záväzku slúžiť jeho poslaniu”a dodáva, že katolíci “obnovujú svoj záväzok voči tomuto poslaniu dnes praktizovaním synodality, ktorá je výrazom prirodzenosti Cirkvi”.”

Il zostavila skupina 20 synodálnych “expertov” a teológov a vznikol - okrem iných zdrojov - na základe súhrnnej správy zo synodálnych zasadnutí z októbra minulého roka”medzinárodného stretnutia kňazov v Ríme o synodalite a rôznych odpovedí na konzultačný dokument vydaný začiatkom tohto roka, ktoré dostali od miestnych cirkví.

Práca teológov bola spojená s prácou riadnej rady generálneho sekretariátu synody a následne pred dnešným zverejnením schválená pápežom Františkom.

Jeho užitočnosť bude spočívať v tom, že bude podkladom pre celé mesačné synodálne stretnutia, ktoré sa budú konať vo Vatikáne v októbri tohto roku, po ktorých bude pripravený ešte jeden dokument a zaslaný pápežovi Františkovi na schválenie ako záverečný text synody o synodalite. Tento záverečný text, píše dvadsať odborníkov, by mohol mať podľa očakávaní “lepšie zameranie na prax synodálnej Cirkvi a návrh niektorých zmien v kánonickom práve,” hoci ďalšie podrobnosti sa ešte len objavia.

Ak ide o cieľ IL’a októbrových synodálnych zasadnutí, v texte sa uvádza, že je orientovaný na zodpovedanie “ako môže identita synodálneho Božieho ľudu v misii nadobudnúť konkrétnu podobu vo vzťahoch, cestách a miestach, kde sa odohráva každodenný život Cirkvi?”

Význam synodality

Samotný termín “synodalita” bol ostro kritizovaný významnými prelátmi ,ako sú kardinál Raymond Burke a kardinál Joseph Zen, ako nepresný a bez historického základu. V IL sa však uvádza, že od začiatku synody v roku 2021 “sa používajú termíny synodalita a synodálny, odvodené od starobylej a stálej cirkevnej praxe zhromažďovania sa na synodách v posledných rokoch.”

Tridsaťstranový text sa často odvoláva na “kruhovosť” synodálneho procesu a kľúčový aspekt “počúvania” na synode. IL síce vyzýva, aby sa synodalita stala normatívnym spôsobom cirkevného života, ale zároveň tvrdí, že to v “žiadnom prípade neznamená znehodnotenie osobitnej autority a špecifickej úlohy, ktorú Kristus zveruje pastierom.”

“Počas celého synodálneho procesu rástla túžba Cirkvi”po jednote ruka v ruke s uvedomením si jej rozmanitosti,” dodáva IL. “Oceňovanie súvislostí, kultúr a rozmanitosti je kľúčom k rastu synodálnej Cirkvi ako misionárky.”

Synoda od samého začiatku mala ako kľúčový aspekt počúvanie a dialóg s katolíkmi a nekatolíkmi. Keď sa tento korešpondent v októbri minulého roka opýtal, či sa členovia synody museli počas diskusií zaviazať, že sa budú držať katolíckeho učenia, kardinál Gerald Lacroix sa tejto otázke vyhol a povedal, že je to spôsob, “ako sa naučiť spoločne putovať a počúvať, spoločne rozlišovať.”

‘Obnoviť’ a vyzdvihnúť rôzne charizmy

Podľa IL synoda vyzdvihla povedomie o “rozmanitosti chariziem a povolaní, ktoré Duch Svätý neustále prebúdza v Božom ľude.”V dôsledku toho je medzi zúčastnenými orgánmi synody trojnásobná túžba “rozšíriť možnosti účasti a uplatňovania spoluzodpovednosti všetkých pokrstených, mužov a žien, v rozmanitosti ich chariziem, povolaní a služieb.”

Tieto tri “smery” sú nasledovné: 

Úloha žien”

Kľúčovým aspektom súhrnnej správy 2023 bolo presadzovanie novej úlohy pre ženy, pričom ženský diakonát alebo ženská správa boli najčastejšie vyjadrené preferencie synodálnych aktivistov alebo heterodoxných prelátov. Odvtedy to v mesiacoch nasledujúcich po októbri 2023 intenzívne presadzovali niektorí kľúčoví a hlasní členovia synody. 

Záležitosť ženských diakonií v súčasnosti skúmajú študijné skupiny, ktoré špeciálne vytvoril pápež František a ktoré majú do leta 2025 poskytnúť svoje závery k 10 študijným otázkam. Ženský diakonát ako taký nie je technicky účtovaný ako súčasť zasadnutí synody v októbri 2024, ako poznamenáva IL. 

V IL sa však opakujú výzvy, ktoré údajne mnohí vyslovili v súvislosti so ženským diakonátom, a tiež výzvy, aby boli ženy povýšené do vyšších riadiacich a autoritatívnych pozícií v Cirkvi. 

“Je tu aj výzva, aby sa primerane vyškolení laici a laičky podieľali na hlásaní Božieho slova, a to aj počas slávenia Eucharistie,” konštatuje IL.

LGBT otázky

Súhrnná správa z októbra minulého roka’vyvolala mierne vlny tým, že na rozdiel od Instrumentum laboris roku 2023, ktorým sa riadilo rokovanie, nepoužila pojem “LGBTQ,”. Bola to mimoriadne pozoruhodná absencia, najmä vzhľadom na koncentráciu otázok na tému homosexuality počas takmer každodenných tlačových brífingov. 

Termín sa neobjavuje ani v IL 2024, hoci sa v ňom niekoľkokrát spomínajú tí, ktorí sú na “okraji, ” čo bol termín používaný v prvých dokumentoch Synody o synodalite na označenie LGBT osôb:

Na všetkých kontinentoch sa objavuje potreba týkajúca sa ľudí, ktorí sú z rôznych dôvodov vylúčení alebo sa cítia byť na okraji cirkevného spoločenstva, alebo ktorí v ňom ťažko nachádzajú plné uznanie svojej dôstojnosti a darov.

Kňazi, laici a hierarchia

Kľúčovou a opakujúcou sa požiadavkou je, aby sa v Cirkvi viac uplatňovalo laické riadenie, ktoré by sa odklonilo od zamerania na vysvätený klérus a cirkevnú hierarchiu. Nový IL hovoril o “únave”, ktorú pociťuje klérus, a z toho vyplývajúcej potrebe “prehodnotenia vysvätenej služby v horizonte misijnej synodálnej Cirkvi” ako o “nielen požiadavke súdržnosti, ale aj príležitosti na oslobodenie sa od týchto bremien, za predpokladu, že ju bude sprevádzať účinná premena praxe, vďaka ktorej sa zmena a z nej vyplývajúce výhody stanú zjavnými pre vysvätených služobníkov a ostatných veriacich.”

Počiatočné výzvy sa upevnili: IL naliehavo žiada, aby synodálna Cirkev potrebovala “obnovenú víziu ordinovanej služby, ktorá by prešla od pyramídového spôsobu vykonávania autority k synodálnemu spôsobu.” 

Na podporu “krstných chariziem a služieb možno iniciovať prerozdelenie úloh, ktorých vykonávanie si nevyžaduje sviatosť ordinácie,” uvádza sa v IL.

Synoda’pokračuje v odklone od tradičnej hierarchickej štruktúry Cirkvi, pričom zdôrazňuje aspekty ako “komunitné rozlišovanie,” zvýšená angažovanosť laikov v každom aspekte (okrem tých oblastí, ktoré si zásadne vyžadujú sviatosti) a komunitná angažovanosť vo veciach rozhodovania Cirkvi.

Pápežstvo

Ako už zdôraznil nedávno promulgovaný študijný dokument – “Rímsky biskup. Primát a synodalita v ekumenických dialógoch a v odpovediach na encykliku Ut unum sint” – pápež František má záujem, aby sa pápežstvo chápalo vo svetle synodality. V praxi by to zrejme znamenalo oslabenie výkonu pápežskej moci, hoci František’ sám túto moc využíva monopolnejšie ako jeho predchodcovia.

ČÍTAJ: Pápež František schválil nový dokument povyšujúci ekumenizmus a synodalitu nad pápežský primát

Vyhýba sa používaniu slova “pápežského” a namiesto toho sa rozhodol pre “rímskeho biskupa”, IL napísal, že rímsky biskup “je garantom synodality.”

Citujúc priamo z Evanjelia Gaudium, IL poznamenal, ako “úvahy o formách vykonávania petrovskej služby by sa mali viesť aj z hľadiska ‘rozumnej decentralizácie’ (EG 16), ako k tomu nabádal pápež František a žiadali mnohé biskupské konferencie.”

Ekumenizmus a prehodnotený “synodálny” štýl chápania úlohy “rímskeho biskupa” sú úzko prepojené, ako potvrdil IL, že “medzi najvýznamnejšie plody synody 2021-2024 patrí intenzita ekumenického impulzu a prísľub, ktorý ju poznačil.”

Pokračovanie synody

Synoda o synodalite prebieha už od roku 2021 a vzhľadom na to, že študijné skupiny pracujú až do júna 2025, analytici už teraz predpokladajú, že synoda bude účinne predĺžená. 

To sa ukazuje ako pravda. Podľa sprievodnej nóty s často kladenými otázkami, ktorú vydal generálny sekretariát synody, “ukončenie synody v októbri tohto roku “nebude znamenať ukončenie synodálneho procesu.”

Tri fázy synody “nemožno chápať len v chronologickom zmysle,”píše sa v nóte, čím sa vytvára priestor pre stálu Cirkev podľa vzoru synodality.