Panoš Sancho Panza je v Donovi Quijotovi dokonale vykreslená postava: typický dedinčan, jednoduchý, ale nie hlúpy, ktorý hovorí v reťazci prísloví, čo dráždi “rytiera mizerného výzoru.” Chcel by som zdôrazniť jednu jeho vlastnosť: správnu náboženskú formáciu. Mnohokrát sa odvoláva na kázne farára. Situácia, hoci opísaná v literárnom diele, odráža podmienky španielskej kultúry v 16. storočí a miesto katolíckeho náboženstva v nej. Tento vzdialený odkaz uvádzam v snahe porovnať ho s náboženskou nevedomosťou Argentínčanov.
Historické obrazy a správy z 19. storočia ukazujú, že podmienky koloniálneho poriadku v tom čase ešte pretrvávali. Prítomnosť dominikánov a františkánov v rozhodujúcich udalostiach revolúcie je zarážajúca; svetskí rehoľníci, ktorých bolo málo, nezohrali relevantnú úlohu. Prípad dekana Funesa (1749 - 1829), vyškoleného v Alcalá, vystupuje ako výnimka. Bol rektorom kolégia v Montserrate a vypracoval plán reformy univerzity. Pôsobil aj ako poslanec Junta Grande de las Provincias Unidas (1810 - 1811). Bol tiež rektorom seminára v Córdobe.
Cronický nedostatok kňazov z veľkej časti vysvetľuje, prečo sa upevnila náboženská nevedomosť obyvateľstva. Prisťahovalectvo prichádzalo prevažne z katolíckych krajín. Zvykne sa hovoriť, že svoje náboženstvo nechávali na lodiach. Funguje tu akýsi začarovaný kruh: odkiaľ prídu kňazské povolania, ak nie z tejto sekularizovanej spoločnosti? Potom sa povolanie stane mimoriadnou udalosťou a nebude chýbať odpor a všeobecná ľahostajnosť. Existujú dve oblasti spoločnosti, kde sú povolania možné: nepraktizujúca rodina a farnosť, kde sa formujú mladí ľudia vo väčšom či menšom počte. Kedysi bolo veľa povolaní z Katolíckej akcie; potom túto inštitúciu ovplyvnili liberálne, treťosvetové postoje. V tragických 70. rokoch sa mnohí členovia pridali k partizánom. Neskôr sa pokúsili o “vzkriesenie”, ale to už vznikli iné katolícke skupiny.
Katolícky nacionalizmus mal svoj zdroj v takzvaných “Kurzoch katolíckej kultúry”, čo bola plne laická iniciatíva, ktorá priťahovala básnikov a umelcov. Bolo to skutočne ekumenické dielo, dávno pred chápaním univerzálnosti ako niečoho “medzináboženského.” Národnostné hnutie malo dvoch pánov: Julio Meinvielle a Leonardo Castellani. Prvý z nich patril k buenosaireskému duchovenstvu. Dlhé roky pôsobil ako farár v susedstve Versailles, kde postavil veľkolepý kostol a založil Ateneo Popular, ktoré sa neskôr stalo vynikajúcim klubom. Meinvielle v praxi uplatňoval zásady kresťanstva, ktoré boli opakujúcou sa témou v jeho spisoch. Obšírne rozoberal personalizmus Jacquesa Maritaina’a náboženský vplyv evolucionizmu Teilharda de Chardin’a. Jeho vplyv na laikov bol obrovský. Bol teológom solídnej náboženskej formácie. Castellani patril k Spoločnosti Ježišovej, z ktorej bol nútený vystúpiť a stal sa, ako sa sám považoval, “mestským pustovníkom.” Bol skvelým spisovateľom s nezameniteľným štýlom a širokým uznaním. Obaja vychovali mnoho ľudí a vynikali medzi argentínskym duchovenstvom.
Náboženská nevedomosť sa dotýkala najmä politikov a hláv štátov, čo je oblasť, v ktorej malo slobodomurárstvo výrazný vplyv. Až do ústavnej reformy v roku 1994 musel byť prezident štátu katolík, ale v praxi ním bol naozaj len málokto. V článku 2 ústavy sa stále spomína, že “federálna vláda podporuje [sostiene] rímskokatolícke a apoštolské náboženstvo.” (Zvýraznenie moje.) To je jeden z argentínskych’protirečení. Keď bola ústava vyhlásená, jej autori nechceli vytvoriť katolícky štát, ale ani sa nerozhodli pre ateistický štát. Podľa zákona charakterizoval sekularizmus organizáciu školstva od roku 1884, s výnimkou krátkeho obdobia prvej peronistickej vlády, kým nenastala jej kríza s Cirkvou. Hlavným problémom, ktorý postihol toto obdobie, bolo, že duchovní sa neujali náboženskej výchovy žiakov (už som povedal, že ich počet bol nedostatočný), a tak ju prenechali samotným učiteľom, ktorých schopnosť plniť túto úlohu nebola zabezpečená. Dalo by sa tvrdiť, že to bol základný nedostatok, ktorý vysvetľuje náboženskú nevedomosť obyvateľstva, ktorá sa týka všetkých vrstiev spoločnosti (hoci sú aj ľudia, ktorí majú jasný intelektuálny rozmer svojho života z viery).
Pápežská katolícka univerzita v Argentíne a Katolícka univerzita v Salvadore (druhú z nich založili jezuiti) mali kedysi pozoruhodný vplyv na náboženskú formáciu študentov na rôznych profesijných dráhach. To isté sa nedá povedať v súčasnosti. Pozoruhodná je skôr nedostatočnosť duchovenstva a nepravidelná príprava profesorov.
Predložil som stručný náčrt problému. Samozrejme, nie je bez riešenia: rast Cirkvi a ovocie evanjelizácie kultúry, najmä ľudovej, všetkých oblastí života, rodiny a spoločnosti. Negatívnu váhu dejín možno prekonať, ak Cirkev bude rásť počtom a svätosťou, so správnym chápaním svojho spoločenského vplyvu, bez akýchkoľvek ideológií. Zmätok pokoncilového obdobia nesmie zakrývať vnímanie práce, ktorú treba vykonávať s inteligenciou a odhodlaním.
+ Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy
Buenos Aires, utorok 30. júla 2024
Pamiatka svätého Petra Chryzológa, biskupa a doktora Cirkvi