pope-chair-810x500.jpg

Pápež František zopakoval svoj nesúhlas s trestom smrti a vyzval na jeho "zrušenie

0
Kultúra života

Pápež František opäť zopakoval svoj nesúhlas s trestom smrti a odvolal sa na svoje vyjadrenia z roku 2018, ktoré boli v rozpore s katolíckou tradíciou a učením v tejto oblasti.

“Ako som už viackrát zdôraznil, trest smrti v žiadnom prípade nie je riešením násilia, ktoré môže postihnúť nevinných ľudí,” napísal František v predslove k nedávno vydanej knihe.

“Popravy s trestom smrti, ktoré zďaleka neprinášajú spravodlivosť, podnecujú pocit pomsty, ktorý sa stáva nebezpečným jedom pre telo našich občianskych spoločností,” uviedol.

Najnovšie Františkove’poznámky sa nachádzajú v diele s názvom “Kresťan v cele smrti: Môj záväzok voči odsúdeným”, ktoré 27. augusta vydalo interné vydavateľstvo Vatikánu.

“Jubileum by malo skutočne zaviazať všetkých veriacich, aby spoločne vyzývali na zrušenie trestu smrti, praxe, ktorá, ako uvádza Katechizmus Katolíckej cirkvi, ‘je neprípustná, pretože je útokom na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby!’ (č. 2267).”

Autor knihy je Dale Recinella, právnik a laický katolícky kaplán, ktorý už viac ako 25 rokov slúži väzňom odsúdeným na smrť na Floride, poskytuje im a ich rodinám podporu a poradenstvo. Recinella poskytuje kaplánsku prácu väzňom odsúdeným v cele smrti a spolu so svojou manželkou obhajuje ukončenie trestu smrti.

V komentároch, ktoré predtým poskytol portálu DeathPenalty.org, Renicella povedal, že “byť svedkom popravy človeka, o ktorom som absolútne presvedčený, že je nevinný, to mi nedá spať.” Pokračujúc dodal:

Sledovať nepodarenú popravu, to mi nedá spať. Keď si predstavím 400 mužov, ktorých poznám po mene, pripútaných na nosidlách, nedá mi to spať. Sme príliš civilizovaní na to, aby sme sa podieľali na tom, že štát zabíja svojich občanov. [Trest smrti] už prekonal akýkoľvek ospravedlniteľný účel, ktorý mohol mať. Bude zrušený ešte za nášho života. Tomu absolútne verím. Vďaka tomu môžem v noci spať.

V rozhovore s Colmom Flynnom z EWTN’v roku 2021 Recinella poznamenal, že “neexistuje absolútne žiadny pevný dôkaz o tom, či trest smrti pôsobí odstrašujúco, alebo nie. Zdá sa, že to závisí od iných faktorov.”

František’odkazom na katechizmus v skutočnosti odkazuje na zmeny, ktoré v roku 2018 urobil v aktuálnom Katechizme Katolíckej cirkvi, týkajúce sa trestu smrti.

Jeho prelomové zmeny pápeža Jána Pavla II’a Katechizmus kardinála Josepha Ratzingera’vyhlásil, že trest smrti “je neprípustný, pretože je útokom na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby.”

O necelý rok neskôr František zdvojnásobil svoje osobné argumenty proti trestu smrti, keď poslal videoposolstvo na 7. svetový kongres proti trestu smrti, v ktorom ho označil za “vážne porušenie práva na život, ktoré má každý človek.”

Vtedy zopakoval svoje tvrdenia, keď vo svojom projekte “Pápežské video” z augusta 2022 vyhlásil, že “vo svetle evanjelia je trest smrti neprijateľný.” Znovu v januári 2023 František vyhlásil, že trest smrti je “vždy neprípustný, pretože útočí na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby.”

Vydal tiež výzvu na ukončenie trestu smrti:

Vyzývam teda na ukončenie trestu smrti, ktorý je vždy neprípustný, pretože útočí na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby, v právnych predpisoch všetkých krajín sveta. Nemôžeme prehliadať skutočnosť, že človek sa až do svojej poslednej chvíle môže kajať a zmeniť sa.

Znalci však pri zmene textu Katechizmu Katolíckej cirkvi (KKC) argumentovali, že František išiel proti konzistentnému učeniu “Svätého písma, Svätej tradície a Magistéria Cirkvi”, ktoré “už 2 000 rokov potvrdzujú vnútornú legitímnosť trestu smrti za ťažké zločiny proti spoločnému dobru Cirkvi alebo štátu.”

Františkove’opakované argumenty proti trestu smrti sú v rozpore so spismi, učením a vyhláseniami teológov, svätých a magistéria v celých dejinách Cirkvi, ako to tvrdia učenci – ako napríklad Edward Feser a Joseph Bessette, spoloční autori knihy By Man Shall His Blood Be Shed:

Legitímna povaha trestu smrti je načrtnutá v slovách Svätého písma, pretože v knihe Genezis je trest smrti povolený práve preto, že vražda porušuje dôstojnosť človeka’ako stvoreného na Boží obraz: “koho krv vyleje človek, toho krv bude vyliata, lebo človek bol stvorený na Boží obraz.” (Gn 9, 6) 

Toto učenie ďalej navrhuje svätý Tomáš Akvinský, ktorý zo samotného Písma čerpal učivo že spoločné dobro sa chráni a spravodlivosť zachováva dodržiavaním trestu smrti. (Summa Theologiae, 2a 2ae, q64, a2 & a3).

Čítajme: Povolenie trestu smrti je katolícka doktrína a nemožno ju zvrátiť: dvaja katolícki profesori

Avery kardinál Dulles v roku 2004 uviedol že “zvrátenie takej ustálenej doktríny, akou je legitímnosť trestu smrti, by vyvolalo vážne problémy týkajúce sa dôveryhodnosti magistéria … predchádzajúce učenie bolo zavrhnuté, pochybnosti by sa vrhli aj na súčasné učenie.”