Mnohí veria, že sa nachádzame v tieni blížiaceho sa trestu. Ak je to tak, potom majú katolíci jedinečnú česť a príležitosť zohrať kľúčovú úlohu pri obnove spoločenských inštitúcií, keď sa skončí. Cirkev nám poskytla všeobecné usmernenia, ako postupovať, použijúc slová pápeža Pia XI. v Quadragesimo Anno, “rekonštrukcia spoločenského poriadku.”Iba Boh vie, čo prinesie budúcnosť, ale ponúkam niekoľko úvah založených na niekoľkých zásadách katolíckej sociálnej náuky, ako sú vyjadrené v Rerum Novarum, Quadragesimo Anno a Kompendiu sociálnej náuky Cirkvi.
Táto úvaha vychádza aj z toho, čo zjavila Panna Mária o pohľade nebies’na našu dobu. Najrelevantnejšie zjavenia boli vo Fatime, Akite, Quite a Cuape. Podobne ako Akita a Cuapa, aj pápežom uznané zjavenie v Tre Fontane bolo potvrdením Fatimy. Zjavenia v Hrušove (boli dve, v roku 1914 a 1987) sú tiež spojené s fatimským posolstvom, hoci Cirkev o nich oficiálne nevydala rozsudok. Vo Fatime Panna Mária žiadala zasvätenie Ruska, pobožnosti prvej soboty, každodenný ruženec, obrátenie od hriechu a praktizovanie pokánia. Dôsledkom neuposlúchnutia jej prosieb by bola vojna, hlad a prenasledovanie.
Karhanie
Dejiny spásy sú plné Božích’nápravných opatrení – potopa, Sodoma a Gomora, putovanie po púšti, asýrske dobytie Izraela, babylonské vyhnanstvo a zničenie druhého chrámu. Písmo veľmi jasne hovorí, že trestom sa dá vyhnúť. Ninivčania boli zachránení prijatím Jonášovho’posolstva o pokání a Zoár bol ušetrený vďaka Lotovi.
Kázniam predchádza varovanie a výzva na pokánie. Niekedy sa varovanie a výzva uskutočňujú prostredníctvom kázania proroka, napríklad Jeremiáša. Zdá sa, že Panna Mária plní túto prorockú úlohu v našich časoch. Často sa pred udalosťou dejú veľmi nezvyčajné a pozornosť pútajúce veci. Noeho’susedia sledovali, ako stavia archu na suchej zemi, a obyvateľov Sodomy navštívili cudzinci s mimoriadnou schopnosťou oslepiť. Pred zničením chrámu v roku 70 n. l. Jozef Flávius aj Tacitus uvádzajú okrem iných predpovedí aj videnia vojsk na oblohe. Zjavenia Panny Márie’sú niekedy sprevádzané zvláštnymi udalosťami, ako napríklad tanec slnka vo Fatime, ktorý sa opakoval v Tre Fontane.
Väčšina tých, ktorí majú byť potrestaní, ignoruje varovania. Stalo sa to pred potopou a v Sodome. Iní, často menšina, si berú varovania k srdcu. Prví kresťania prežili zničenie Jeruzalema v roku 70 n. l., pretože poslúchli Ježišovo’ varovanie, aby utiekli, keď sa blíži rímske vojsko (Lk 21, 20 - 21), a našli útočisko v mestečku Pella na jordánskom úpätí.
Fatima sa neskončila
Sľub triumfu Nepoškvrneného srdca Panny Márie’sa ešte len má naplniť. Chyby Ruska, t. j. marxizmu, sa implantovali do našej spoločnosti prostredníctvom wokeizmu a kritickej teórie rasy. Životný štýl opísaný v prvej kapitole Listu Rimanom sa teraz otvorene oslavuje. Hriechy, ktoré volajú do neba, sú normalizované. K obráteniu Ruska nedošlo. Vo videní Ježiš povedal sestre Lucii, že zasvätenie Ruska sa oneskorí, čo znamená, že chyby sa rozšíria do celého sveta. V dôsledku toho bude trestanie a obrátenie celosvetové. Je pravda, že sovietsky komunizmus sa zrútil. Rozsiahle skutočné obrátenia sa však prelievajú práve do spoločenských štruktúr. V Rusku sme zatiaľ nevideli dôkazy o celonárodnom pokání ani o zmenených spoločenských štruktúrach.
Od Synody o Amazonke v roku 2019 udalosti vo svete nabrali bizarný spád. Veci sa, priamo povedané, diabolsky zvrátili. Zdá sa, že sa to začalo, keď pápež František požehnal sochu Pachamamy, falošného božstva, ktorému Inkovia obetovali svoje deti. Hneď po tom nasledovalo vypuknutie COVID. Biskupi sú povinní zabezpečiť sviatostnú prítomnosť Krista’na tomto svete. Namiesto toho zatvorili kostoly a veriacim odopreli životodarné sviatosti. Vlády, ktoré sú podľa prirodzeného práva povinné zabezpečiť domáci pokoj, zámerne podporujú sociálny neporiadok. Naši najvzdelanejší občania sú zmätení základnými biologickými faktami, ktoré intuitívne chápu už štvorročné deti.
Autentický veľký reset
Vo Fatime Panna Mária vyhlásila, že “nakoniec moje Nepoškvrnené srdce zvíťazí … a svetu bude dopriate obdobie pokoja.” Toto obdobie pokoja pravdepodobne vyvolá nové spoločenské štruktúry. Mier je spojený so spravodlivosťou a bez nej nemôže existovať. Aby mohla existovať spravodlivá spoločnosť, musí existovať solidarita aj subsidiarita. Solidarita si vyžaduje odstránenie štruktúr hriechu a uplatňovanie cnosti angažovanosti za spoločné dobro. Subsidiarita si vyžaduje, aby organizácie vyššieho rádu podporovali, a nie uzurpovali fungovanie organizácií nižšieho rádu. Subsidiarita podporuje iniciatívu, slobodu a zodpovednosť jednotlivcov. Inými slovami, ľuďom treba dať priestor, aby mohli praktizovať cnostný život konaním dobra.
Ako sme už spomenuli, obrátenie individuálnych sŕdc sa prelieva do sociálnej oblasti. Stručne povedané, liekom na sociálne neduhy je radikálne prispôsobenie sŕdc a spoločenských štruktúr božskému a prirodzenému zákonu. Ako sa má spoločnosť preorientovať na Boží zákon, prirodzený zákon, subsidiaritu a solidaritu? Aby sme mali spravodlivú spoločnosť, musí sa značná časť ľudí, vrátane tých, ktorí majú autoritu, snažiť byť cnostní.
Tento posun k cnostnému životu so sebou prináša utrpenie, pretože si vyžaduje zásadné prestavenie vnútorného života. Ľudská bytosť je stvorená na Boží obraz a náš intelekt a vôľa sú súčasťou tohto nezmazateľného božského odtlačku. Hriechom sme stratili svoju podobnosť s Bohom a už viac nemyslíme, nekonáme a nemilujeme ako Boh. Ľudská dokonalosť spočíva v tom, že sa preorientujeme tak, aby sme sa viac podobali Bohu. Rast v cnosti spočíva v používaní intelektu na poznanie dobra a v zosúladení najprv vôle a potom vášní s týmto dobrom.
Táto cesta cnostného života si vyžaduje uvedomenie si seba samého a druhých. Bez sebareflexie a empatie sa nemožno riadiť zlatým pravidlom ani milovať blížneho ako seba samého. Intelekt, dobre formované svedomie a schopnosť kritického myslenia sú potrebné na to, aby človek objektívne preskúmal svoj duševný a citový stav a primerane reagoval tým, že sa vyhne zlému a bude praktizovať dobro. Na to je potrebná pokora, čo je schopnosť vidieť realitu takú, aká je, a pochopiť pravdu o sebe samom vo svetle skutočnosti.
Nie je tajomstvom, že vzdelávací systém, helikoptérové rodičovstvo a kultúra vo všeobecnosti rozmaznávajú niekoľko posledných generácií. Mnohí ľudia narodení v posledných desaťročiach, chránení pred bežnými životnými výzvami a držaní v nevedomosti o cnostiach, mali len málo príležitostí uvedomiť si, kto sú, naučiť sa, čoho sú schopní a čoho nie, a praktizovať cnosti. Ich myseľ je otupená a ich citový život je závislý od elektronických komunikačných zariadení. Keď sa ich niekto opýta, prečo veria určitým veciam, tápajú a málo rozumejú spoločenským a politickým udalostiam a ich dôsledkom. Mnohým chýbajú zmysluplné priateľstvá a málo sa produktívne angažujú vo svete. Očakávajú, že hlavnou úlohou učiteľov a zamestnávateľov bude uspokojovanie ich emocionálnych potrieb.
Wokeizmus a kritická teória toto umŕtvovanie vnútorného života značne urýchľujú. Je to pokus o prepracovanie ľudskej prirodzenosti. Odsudzujú logiku ako nástroj patriarchátu a učia, že vášne majú vládnuť nad intelektom a vôľou. Zrušenie kultúry nie je nič iné ako záchvat hnevu dospelých. Toto prevrátenie hierarchie intelekt - vôľa - vášne popiera božský obraz, ktorý nosíme. Pre značný počet ľudí predstavuje vysokú prekážku, ktorá im bráni žiť cnostný život a kresťanskú lásku. Pre tých, ktorí uviazli v sieti wokeizmu, je opätovné zosúladenie ich podstaty s našou pravou ľudskou prirodzenosťou dlhý a náročný proces. Toto opätovné zosúladenie je však prvým krokom k skutočnému obnoveniu spoločnosti, ktoré nám prisľúbila Blahoslavená Matka.
Ako by mohlo vyzerať potrestanie?
Ako by mohlo dôjsť k obráteniu sveta? V mnohých krajinách už Cirkev neplní svoje poslanie hlásať evanjelium pre spásu duší. Zdanlivo nekonečné škandály zničili jej morálnu dôveryhodnosť v sekulárnom svete. Jednostranne kapitulovala v intelektuálnom boji a katolícke školstvo sa podieľa na umŕtvovaní mysle voči hlásaniu Dobrej zvesti. Pojmy ako “hriech”, “vykúpenie” a “cnosť” už nie sú súčasťou bežného jazyka, čo sťažuje kázanie.
Mučeníctvo sa môže stať hlavným prostriedkom poskytovania svedectva a privádzania ľudí ku Kristovi. Keď už slová nie sú účinné, potom môže byť najsilnejším svedectvom položenie vlastného’života. Okrem toho je prenasledovanie veriacich prirodzeným dôsledkom inverzie rozum - vôľa - vášne, a to nielen preto, že wokeizmus je v rozpore s racionálnym myslením. Ako vidíme v prípade Evy v záhrade, démoni používajú vášne ako vstupnú bránu, aby nás pokúšali. Dve z najsilnejších zbraní proti pokušeniu sú modlitba a disciplinovaný intelekt. Tí, ktorí sú uväznení vo wokeizme, majú len malú obranu proti diablovým nástrahám, čím dávajú nepriateľovi do rúk nástroj na to, aby sa prostredníctvom prenasledovania postavil proti dielu Panny Márie na zemi.
Pre niekoho, komu sú hodnoty našej kultúry vštepované od narodenia, je prestavba intelektu - vôle - vášní ako vrátenie deformovanej kosti na jej prirodzené a správne miesto bez anestézie. Ťažké časy nútia človeka žiť podľa’dôvtipu a poskytujú silný podnet na to, aby sa spoliehal na intelekt. To bude obzvlášť ťažké pre rozmaznané generácie. Utrpenie však niektorých podnieti k hľadaniu Boha a dobré utrpenie je istou cestou k zrelosti dospelého človeka.
Ľudský rozkvet nastáva v kontexte silných vzťahov. Sociálne médiá zdravým ľudským vzťahom neprospievajú. Ľahko sa dá predpokladať, že “oheň z neba”, o ktorom hovorila Panna Mária z Akity, môže byť útok elektromagnetickým impulzom (EMP), ktorý zničí všetky naše elektronické zariadenia. Prerušenie komunikácie s okolitým svetom by nás prinútilo prejsť na typ Benediktovej možnosti izolovaných úzko prepojených komunít. To je v súlade s posolstvom v Akite týkajúcim sa extrémnej sociálnej izolácie. Vzťahy sa presunú z prevažne inštrumentálnych (a dokonca vykorisťovateľských), ako je to dnes, na vzťahy založené na kresťanskej láske, keďže budeme nútení spolupracovať s ostatnými, aby sme prežili.
Dôvod na radosť
Jedno môže dúfať, že sa kataklizme vyhneme. Avšak vývoj spoločenských, hospodárskych, politických a geopolitických trendov je neudržateľný a smeruje ku kolapsu. Panna Mária vo svojich zjaveniach zjavila, že Božia’prozreteľnosť pôsobí. Boží zásah do našich dejín je vskutku dôvodom na radosť, pretože je to rozvíjanie Božieho kráľovstva na zemi (Lk 21, 28). Jeho spravodlivosť a milosrdenstvo využijú trest na to, aby nášmu svetu priniesli dobro. Boh nás pozýva, aby sme sa podieľali na jeho diele v tomto špecifickom čase ľudských dejín, predovšetkým prostredníctvom našej modlitby a pokánia.
Rastúci záujem katolíkov o zasvätenie seba a svojich rodín Márii je prozreteľný. Ako zdôraznil svätý Maximilián Kolbe, toto zasvätenie je dôležité, pretože duše, ktoré sa zveria Márii, “sa v jej rukách stanú mocnými nástrojmi na porážku satana a šírenie Božieho’kráľovstva.”Prijmime túto česť podieľať sa na nastolení pokoja a spravodlivosti s radosťou a pokornou vďačnosťou. Medzitým počúvajme žiadosť Panny Márie, aby sme sa kajali, robili pokánie, modlili sa ruženec a prvú sobotu sa modlili pobožnosti.