fernandez-oct-24-810x500.jpg

Vatikán vyhlásil, že "nie je priestor" pre diakonky, ale bude "pokračovať v hĺbkovom štúdiu

0
Kultúra smrti

Poznámka redaktora: Keď dočítate tento článok, zvážte, či neprispejete na našu jesennú výzvu, aby LifeSiteNews mohol pokračovať vo svojej misii.

Kardinál Victor Manuel Fernández poskytol aktuálne informácie o najnovšej štúdii Vatikánu o ženských diakonkách, pričom vylúčil akékoľvek okamžité zmeny, ale zároveň ponechal otvorené dvere pre budúce oznámenia.

V príhovore k 350 účastníkom synodálneho zhromaždenia o synodalite 2. októbra Fernández - prefekt Dikastéria pre náuku viery - poskytol aktuálne informácie o práci synodálnej študijnej skupiny, ktorú vedie.

Z 10 študijných skupín, ktoré na jar zriadil pápež František, aby preskúmali kľúčové témy doterajšieho priebehu synody, Fernández’ová skúma “teologické a kanonistické otázky okolo špecifických foriem služby” vrátane ženského diakonátu – ako požiadal na zasadnutí synody v októbri 2023.

Katolícka cirkev neomylne učí, že je nemožné vysvätiť ženy do posvätných rádov, vrátane diakonátu.

“Dikastérium usudzuje, že stále nie je priestor pre pozitívne rozhodnutie Magistéria ohľadom prístupu žien k diakonátu, chápaného ako stupeň sviatosti posvätného rádu,” povedal Fernández. “Sám Svätý Otec nedávno túto úvahu verejne potvrdil,” dodal.

Ak povedal, že Vatikán zatiaľ nemôže schváliť diakonky, Fernández napriek tomu dodal, že “v každom prípade dikastérium usudzuje, že možnosť pokračovať v práci na hĺbkovom štúdiu zostáva otvorená.”

Študijná skupina skúma túto otázku na základe Synodálna správa z októbra 2023 a vatikánskych’komisií z rokov 2016 a 2020 o“ženských diakonkách.” Okrem toho Fernández včera synodálnemu zhromaždeniu povedal, že používa Evangelii Gaudium 103-104, Querida Amazonia 99-103 a Antiquum Ministerium 3.

Prezradil tiež štýl práce študijnej skupiny’a povedal, že sa v nej analyzujú “do hĺbky životy niektorých žien, ktoré – v raných i nedávnych dejinách Cirkvi – uplatňovali skutočnú autoritu a moc na podporu poslania Cirkvi’a.”

Aj keď “autorita alebo moc” týchto žien “nebola viazaná na sviatostné vysvätenie, ako by to bolo prinajmenšom v dnešnom prípade diakonského svätenia,” povedal.

Aj keď takéto ženy neboli sviatostne vysvätené, Fernández poznamenal, že významne prispeli k životu Cirkvi’. “Preto ide o dokončenie reflexie o rozšírení služobníckeho rozmeru Cirkvi’vo svetle jej charizmatického rozmeru, o návrh na uznanie chariziem alebo o ustanovenie úloh cirkevnej služby, ktoré – hoci nie sú priamo spojené so sviatostnou mocou – majú korene vo sviatostiach krstu a birmovania.”

Uviedol príklady žien, ako napr: Matilda z Canossy, Hildegarda z Bingenu, Brigita Švédska, Jana z Arku, Terézia z Ávily, Juana Inés de la Cruz, Mama Antula a Elizabeth Ann Seton.

“Rovnako dôležité bude načúvať tým ženám, ktoré dnes zastávajú vedúce úlohy v Božom ľude a v cirkvách, ku ktorým patria,” poznamenal.

Pri tom Fernández naznačil možnú otvorenosť voči ženskému diakonátu alebo nejakej ženskej službe v budúcnosti.

“Vo svetle týchto krásnych svedectiev otázka prístupu žien’k diakonátu nadobúda inú perspektívu,” vyjadril sa. “Pritom hĺbkové štúdium ich mnohotvárneho kresťanského svedectva môže dnes pomôcť predstaviť si nové formy služby, ktoré môžu ‘vytvoriť ešte širšie možnosti pre prenikavejšiu prítomnosť žien v Cirkvi’ (EG, 103).”

Querida Amazonia (QA) – dokument, ktorý skupina Fernández’študuje a ktorý vzišiel zo synody o Amazónii v roku 2019 – je pozoruhodný najmä pre svoje odporúčanie ženatých kňazov, takzvaných viri probati.

Ale Querida Amazonia, hoci sa odvoláva na svedectvo amazonských žien pri presadzovaní viery – tiež radí proti udeľovaniu svätení ženám.

Odvolávajúc sa na amazonské’svedectvo, dokument uvádza, že:

Toto nás vyzýva, aby sme rozšírili svoj pohľad, aby sme neobmedzili svoje chápanie Cirkvi na jej funkčné štruktúry. Takýto redukcionizmus by nás viedol k presvedčeniu, že ženám by sa dostalo väčšieho postavenia a účasti v Cirkvi len vtedy, keby boli prijaté do svätenia.

Tento prístup by však v skutočnosti zúžil náš pohľad; viedol by nás k tomu, že by sme ženy klerikalizovali, znížili by sme veľkú hodnotu toho, čo už dosiahli, a nenápadne by sme znížili účinnosť ich nenahraditeľného prínosu.

ČÍTAJTE: Top synod kardinál hovorí, že ‘ženy diakonky’ sú ‘prirodzeným prehĺbením Pánovej’vôle’

Evangelii Gaudium tiež uvádza, že “ženy diakonky’ sú prirodzeným prehĺbením Pánovej’vôle’

;[t]o, že vyhradenie kňazstva pre mužov ako znamenia Krista-Snúbenca, ktorý sa dáva v Eucharistii, nie je otázka, o ktorej by sa dalo diskutovať, ale môže sa ukázať ako zvlášť rozdeľujúca, ak sa sviatostná moc príliš stotožňuje s mocou všeobecne.”

Vzhľadom na toto odsúdenie ženskej ordinácie práve v dokumentoch, ktoré Fernández používa, v kombinácii so synodou’presadzujúcou ženskú službu, sa zdá byť čoraz pravdepodobnejšie, že sa uskutoční pokus o oddelenie diakonátu od kňazstva, a tým o jeho otvorenie pre všetkých.

Skutočne to požadujú viacerí členovia synody vrátane kardinálov Blase Cupicha a Roberta McElroya. Začiatkom tohto roka McElroy tvrdil, že rozvod diakonátu a kňazstva “by mohol uľahčiť prijímanie diakoniek.”

Čítajte: Kardinál McElroy: Synoda by mohla ukončiť prepojenie diakonátu a kňazstva, aby umožnila ‘diakonky’

Napriek týmto argumentom Katolícka cirkev jasne vyslovila nemožnosť “diakoniek.”

Jeden z takýchto výrokov sa nachádza v apoštolskom liste pápeža Jána Pavla II’z roku 1994 Ordinatio Sacerdotalis, kde napísal: “Vyhlasujem, že Cirkev nemá žiadnu právomoc udeľovať kňazské svätenie ženám a že tento úsudok majú s konečnou platnosťou zastávať všetci veriaci Cirkvi’.”

V roku 2018 sa vtedajší prefekt CDF kardinál Luis Ladaria Ferrer, SJ, obhajoval učenie Ordinatio Sacerdotalis ako nesúce znak “neomylnosti,” s tým, že Ján Pavol II. “formálne potvrdil a explicitne vyjadril, aby odstránil všetky pochybnosti, to, čo ordinárne a univerzálne Magistérium v priebehu dejín dlho považovalo za súčasť depozitu viery.”