vigil-810x500.jpg

Pápež na synodálnej ekumenickej vigílii zdôraznil spojenie "jednoty a synodality

20
Neutral

Pápež František sa dnes večer spolu s ekumenickými delegátmi a účastníkmi synody o synodalite zúčastnil na ekumenickej modlitbovej vigílii vo Vatikáne, počas ktorej sa opäť potvrdilo spojenie medzi ekumenizmom a synodalitou.

Začiatkom celodenného zasadania synody v piatok 11. októbra sa účastníci zúčastnili na očakávanej ekumenickej modlitbovej vigílii na Námestí protomartierov vo Vatikáne - tradičnom mieste sv. Petra.

K pápežovi a synode sa pripojili viacerí ekumenickí delegáti v sprievode kardinála Kurta Kocha, ktorý je prefektom Dikastéria na podporu jednoty kresťanov.

Dátum bolo zvolené zámerne, keďže sa konalo pri príležitosti výročia otvorenia Druhého vatikánskeho koncilu, ktorého otvorenie “znamenalo vstup Katolíckej cirkvi do ekumenického hnutia,” povedal Koch vo štvrtok novinárom.

František na znak únavy vynechal plánovanú homíliu počas vigílie, hoci tlačový úrad Svätej stolice ju neskôr zverejnil online.

Pápež František 11. októbra. Kredit: Michael Haynes

František v pripravenom texte zopakoval to, čo bolo konzistentnou a výraznou témou počas celej trojročnej synody: “Jednota kresťanov a synodalita sú prepojené.”

“Cesta synodality… je a musí byť ekumenická, tak ako ekumenická cesta je synodálna,” povedal, pokračujúc v tézach, ktoré podrobne vyložil kardinál Koch počas tlačovej besedy z 10. októbra.

Poznamenajúc, že Duch Svätý “nás vedie k väčšiemu spoločenstvu,” František argumentoval, že nie je jasné, ako by takáto jednota vyzerala:

Tak ako vopred nevieme, aký bude výsledok synody, tak ani presne nevieme, ako bude vyzerať jednota, ku ktorej sme povolaní…Ako hovorieval otec Paul Couturier, o jednotu kresťanov treba prosiť “ako chce Kristus” a “prostriedkami, ktoré chce on.”

František tiež zdôraznil osobitný aspekt synody’ekumenických vzťahov, keď povedal, že toto podujatie “nám pomáha znovu objaviť krásu Cirkvi v rozmanitosti jej tvárí.”

Vzťahujúc sa na svoju často opakovanú frázu, František povedal, že “jednota nie je uniformita, ani výsledok kompromisu či protiváhy.”

Naopak, uviedol, že “kresťanská jednota je harmónia medzi rozmanitosťou chariziem, ktorú prebúdza Duch pre budovanie všetkých kresťanov.”

Synod a ekumenickí účastníci vigílie 11. októbra. Kredit: Michael Haynes
Synod a ekumenickí účastníci vigílie 11. októbra. Kredit: Michael Haynes

Nielen dátum, ale aj miesto konania vigílie bolo kľúčové. František a celé ekumenické zhromaždenie sedeli na námestí, kde bol podľa tradície umučený svätý Peter, ukrižovaný hlavou nadol. “Na tomto mieste nám rímski protomartieri pripomínajú, že aj dnes v mnohých častiach sveta kresťania rôznych tradícií spoločne kladú svoje životy za vieru v Ježiša Krista, stelesňujúc ekumenizmus krvi,” komentoval František.

Hovoril tiež o “hanbe” za “škandál rozdelenia medzi kresťanmi, škandál našej neschopnosti vydávať spoločné svedectvo o Pánovi Ježišovi”

František predstavil synodu ako možné riešenie tohto problému a ako “príležitosť urobiť niečo lepšie, prekonať múry, ktoré medzi nami stále existujú.”

František opäť použil témy zo synody a zdôraznil “spoločný základ nášho spoločného krstu, ktorý nás pobáda stať sa misionárskymi Kristovými učeníkmi s spoločným poslaním. Svet potrebuje naše spoločné svedectvo; svet potrebuje, aby sme boli verní nášmu spoločnému poslaniu.

Kým “spoločný základ krstu” sa dnes večer spomínal v ekumenickom úsilí, na synode sa využíva aj na výzvu k&nbspväčšej laickej službe a&nbspspráve v Katolíckej cirkvi.

Obrad čerpajúci z textov II. vatikánskeho koncilu

Samotný obrad pozostával z úvodnej hymny, po ktorej nasledovala “litánie chvál”, ktorá bola tvorená časťami nahlas čítanými z Druhého vatikánskeho koncilu’Lumen Gentium, pričom každá bola doplnená modlitbou príhovoru.

Potom nasledovalo čítanie z Izaiáša (25, 6 - 8) a Žalmu 122, pred čítaním z Jánovho’evanjelia (17, 20 - 26). Tento evanjeliový text je úryvok z Písma, ktorý sa tak často používa v ekumenických snahách a takmer vždy sa skracuje, aby ešte viac napomohol ekumenickej jednote. Počas vigílie sa úryvok čítal v plnom znení, hoci vo Františkovej’ pripravenej homílii bol skrátený zvyčajným spôsobom – poukazujúcim jednoducho na jednotu, a nie na jednotu Katolíckej cirkvi.

Kredit: Michael Haynes
Kredit: Michael Haynes

Po zopakovaní skrátených verzií evanjelia v portugalčine, čínštine, svahilčine, arabčine, malajalame prišiel na rad ďalší spievaný spev pred “modlitbami príhovoru,” ktorý pozostával zo šiestich odsekov prečítaných z Druhého vatikánskeho koncilu dekrét o ekumenizme Unitatis Redintegratio, pričom každý z nich bol doplnený modlitbou príhovoru.

Na mieste svojej homílie František viedol spoločnú recitáciu modlitby Otče náš a potom predniesol záverečné požehnanie v angličtine.

Katolícky ekumenizmus

V posledných rokoch od koncilu sa angažovanosť katolíkov v ekumenizme exponenciálne zvýšila, zatiaľ čo primerane tomu sa propagácia viery zo strany Cirkvi’výrazne oslabila.

Ako učia katechizmy, autentický katolícky ekumenizmus zahŕňa uskutočňovanie Kristovho príkazu hlásať evanjelium a privádzať duše do Cirkvi. (Mt 28, 19)

Pápež Lev XIII. v Libertas, ktorý sa týkal vzťahu Cirkvi’k iným náboženstvám, napísal, že Katolícka cirkev toleruje “niektoré moderné slobody nie preto, že by ich sama osebe uprednostňovala, ale preto, že usudzuje, že je vhodné ich povoliť, v šťastnejších časoch by uplatňovala svoju vlastnú slobodu; a presviedčaním, napomínaním a prosbami by sa usilovala, ako je povinná, splniť povinnosť, ktorú jej uložil Boh, aby zabezpečila večnú spásu ľudstva.”

Pápež Pius XI. v Mortalium Animos tiež dôrazne varoval pred “falošnou mienkou, ktorá považuje všetky náboženstvá za viac alebo menej dobré a chvályhodné, pretože všetky rôznym spôsobom prejavujú a označujú ten zmysel, ktorý je nám všetkým vrodený a ktorým sme vedení k Bohu a k poslušnému uznávaniu jeho vlády.”

Vzhľadom na – predtým pravidelne zaznamenávané – nebezpečenstvo dôsledkov chybného ekumenizmu vatikánsky dekrét Svätého ofícia z roku 1949 poučil biskupov poverených presadzovaním pravého ekumenizmu, aby priťahovali duše do Cirkvi a aby vždy učili plnosť cirkevnej’priority. V dokumente sa píše:

V žiadnom prípade nie je dovolené mlčky prechádzať alebo zahalovať dvojzmyselnými výrazmi katolícku pravdu o podstate a spôsobe ospravedlnenia, o ústave Cirkvi, o prvenstve jurisdikcie rímskeho pápeža a o jedinom pravom zjednotení návratom odštiepencov do jedinej pravej Kristovej Cirkvi.

Súčasná prax Vatikánu je oveľa zmierlivejšia ako v predchádzajúcich desaťročiach a uprednostňuje ekumenickú jednotu pred predchádzajúcou praxou doktrinálnej integrity.

Úplné spravodajstvo o synode o synodalite nájdete na tento odkaz tu na LifeSiteNews, a na X účet vatikánskeho spravodajcu LifeSite’