Začiatkom trinásteho storočia sa na náhornú plošinu Hornej Ázie vyvalil nový príval barbarov, strašnejších ako všetci ich predchodcovia. Jedinú krehkú bariéru, ktorú mohla grécko-slovanská civilizácia postaviť Mongolom, zmietla prvá vlna invázie; ani jeden zo štátov vytvorených pod ochranou byzantskej cirkvi nemal žiadnu perspektívu do budúcnosti.
Ale za touto Rusou, ktorá sa pred dobytím rozpadla, mala rímska cirkev čas sformovať statočný a veľkorysý národ: keď prišla hodina, Poľsko bolo pripravené. Mongoli už zaplavovali Sliezsko keď sa na rovinách pri Liegnitzi ocitli zoči-voči tridsaťtisícovej armáde bojovníkov, na čele ktorej stál sliezsky vojvoda Henrich Pobožný.
Stretnutie bolo strašné, o víťazstve sa dlho nerozhodlo, až sa napokon vďaka ohavnej zrade niektorých ruských kniežat zvrtlo v prospech barbarov. Na bojisku zostal vojvoda Henrich a výkvet poľského rytierstva. Ich porážka sa však rovnala víťazstvu. Mongoli vyčerpaní ustúpili, pretože si zmerali sily s vojakmi latinského kresťanstva.
Šťastným osudom Poľska je, že v každej rozhodujúcej epoche jeho dejín sa objaví svätec, ktorý mu ukáže cestu k dosiahnutiu jeho slávneho osudu. Nad bojiskom pri Liegnitzi žiari nežná postava svätej Hedvigy, matky vojvodu Henricha Pobožného. Vo svojom vdovskom veku sa utiahla do cisterciánskeho kláštora Trebnitz, ktorý sama založila. Tri roky pred príchodom barbarov mala zjavenie, ktoré sa dotýkalo budúceho osudu jej syna. Svoju obeť priniesla v tichosti; a zďaleka neodradila mladého vojvodu, naopak, bola prvá, ktorá ho povzbudila k odporu.
Noc po bitke zobudila jednu zo svojich spoločníčok a povedala jej: “Demundis, vedz, že som stratila svojho syna. Môj milovaný syn odo mňa utiekol ako vták na krídle, už nikdy v živote ho neuvidím.”Demundis sa ju snažil utešiť; z vojska neprišiel žiadny kuriér a jej obavy boli zbytočné. “Je to príliš pravdivé,”odpovedala vojvodkyňa; “ale nikomu sa o tom nezmieňuj.”
O tri dni neskôr sa osudná správa potvrdila. “Je to vôľa Božia,” povedala Hedviga; “čo chce Boh a čo sa páči jemu, musí sa páčiť aj nám.” A radovala sa v Pánovi: “Ďakujem ti, Bože môj,” povedala, dvíhajúc ruky a oči k nebu, “že si mi dal takého syna. Celý život ma miloval, vždy sa ku mne správal s veľkou úctou a nikdy ma nezarmútil. Veľmi som túžila mať ho pri sebe na zemi, ale z celej duše mu blahoželám, že sa preliatím svojej krvi spojil s tebou v nebi, s tebou, svojím Stvoriteľom. Odporúčam ti jeho dušu, Pane, môj Bože.” Nemenej potrebný bol príklad, ktorý by Poľsko podržal pri novej úlohe, ktorú práve prijalo.
U Liegnitzu mal znovu pozdvihlo meč z Kresťanstva, vypadnutý zo slabých rúk Rusínov. Odteraz sa stala ako strážny strážca, vždy pripravená brániť Európu pred barbarmi. Deväťdesiattrikrát sa Tatári vrhli na kresťanstvo, prahnúc po krvi a rabovaní: deväťdesiattrikrát ich Poľsko odrazilo na ostrie meča alebo malo zármutok, keď videlo, ako krajinu pustošia, mestá vypália, výkvet národa odvedú do zajatia. Týmito obeťami znášalo hlavnú ťarchu invázie a umŕtvovalo úder pre zvyšok Európy. Pokiaľ bola potrebná krv, slzy a obete, Poľsko ich bezvýhradne poskytovalo, zatiaľ čo ostatné európske národy sa tešili bezpečnosti, ktorú si týmto neustálym ničením vykupovali. (Dom Guépin, S. Josaphat et Eglise grecque unie en Pologne, Úvod.)
Túto dojímavú stránku doplníme cirkevným’príbehom, kde je tak dobre vyzdvihnutá úloha, ktorú zohrala svätá vojvodkyňa.
Hedwig bola slávna svojím kráľovským pôvodom, ale ešte viac nevinnosťou svojho života. Bola tetou z matkinej strany svätej Alžbety, dcéry uhorského kráľa; a jej rodičmi boli Berthold a Agnesa, markíz a markytánka z Moravy. Od detstva bola pozoruhodná svojou sebakontrolou, pretože v tomto útlom veku sa zdržiavala všetkých detských športov. V dvanástich rokoch ju rodičia vydali za Henricha, poľského vojvodu. Bola vernou a svätou manželkou a matkou a svoje deti vychovávala v bázni Božej. Aby sa mohla čím slobodnejšie venovať Bohu, presvedčila svojho manžela, aby s ňou zložil vzájomný sľub mlčanlivosti. Po jeho smrti ju Boh, o ktorého vedenie úpenlivo prosila, inšpiroval, aby prijala cisterciánsky habit, čo s veľkou oddanosťou urobila v kláštore Trebnitz. Tu sa oddala božskej kontemplácii a celý čas od východu slnka až do poludnia trávila asistenciou pri Božom ofíciu a svätej obete. Starým nepriateľom ľudstva úplne pohŕdala.
O svetských záležitostiach nechcela hovoriť ani počuť, ak sa netýkali Božích záujmov alebo spásy duší. Všetky jej činy sa riadili rozvážnosťou a nebolo možné nájsť v nich nič prehnané alebo neporiadne. Bola plná jemnosti a prívetivosti voči všetkým. Úplne zvíťazila nad svojím telom, keď ho trápila pôstom, bdením a drsným odevom. Okrem toho ju zdobili najušľachtilejšie kresťanské cnosti; bola mimoriadne rozvážna pri udeľovaní rád; čistá a pokojná v mysli, takže bola vzorom náboženskej dokonalosti. Napriek tomu sa vždy snažila postaviť sa pod všetky mníšky; ochotne si vyberala tie najnižšie funkcie v dome. Slúžila chudobným na kolenách, umývala a bozkávala nohy malomocným, pričom sa tak veľmi premáhala, že ju neodpudzovali ich odporné vredy.
Jej trpezlivosť a sila duše boli obdivuhodné; najmä pri smrti jej milovaného syna, sliezskeho vojvodu Henricha, ktorý padol v boji proti Tatárom; myslela totiž skôr na to, aby ďakovala Bohu, než aby plakala za svojím synom. Zázraky jej pridali na sláve. Dieťa, ktoré spadlo do mlynského potoka a bolo pomliaždené a rozdrvené kolesami, sa po vzývaní svätice okamžite vrátilo do života. Mnohé ďalšie zázraky, ktoré vykonala, boli riadne preskúmané, Klement IV ju zapísal medzi svätých; a dovolil, aby sa jej sviatok slávil pätnásteho októbra v Poľsku, kde si ju veľmi ctia ako patrónku krajiny. Innocent XI rozšíril jej úrad na celú Cirkev a určil ho na sedemnásty október.
Dcéra Abrahámova podľa viery, napodobnila si jeho hrdinstvo. Tvojou prvou odmenou bolo, že si v ňom našla dôstojného syna, ktorého si obetovala Pánovi. Tvoj príklad je nanajvýš vítaný v tomto mesiaci, v ktorom Cirkev pred nás stavia smrť Judáša Machabejského (3tretia nedeľa v októbri). Rovnako slávna ako jeho bola aj smrť tvojho Henricha; bola to však aj plodná smrť. Zo šiestich tvojich detí len jemu, Izákovi obetovanému a obetovanému Bohu, bolo dovolené rozmnožiť tvoj rod. A predsa, aké potomstvo je tvoje, veď všetky kráľovské rody Európy sa môžu hlásiť k tvojmu rodu!
Učiním, aby sa nesmierne rozmnožili, a urobím z teba národy a z teba vzídu králi." (Genesis 17,6) Tento prísľub, daný Otcovi verných, sa opäť splnil v tvojom mene, Hedviga. Boh sa nikdy nemení, nemá potrebu uzatvárať nové záväzky; podobná vernosť v ktoromkoľvek veku si od neho vyslúži podobnú odmenu. Nech ťa všetci požehnajú, ó, matka národov! Rozprestri nad všetkými svoju mocnú ochranu; no predovšetkým nech nešťastné Poľsko s Božím’dovolením na základe skúsenosti zistí, že tvojej záštity sa nikdy nedovoláva nadarmo!
Tento text je prevzatý z Liturgický rok, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Stránke Ecu-Men za to, že toto klasické dielo je ľahko dostupné online.