Renomovaný exorcista a teológ páter Chad Ripperger objasnil, že pápež nemôže zmeniť omšu v rozpore s Božím pozitívnym zákonom, napríklad zmenou konsekrácie spôsobom, “ktorý by ju zneplatnil.”
Voči obavám, že Vatikán by mohol po synode o synodalite promulgovať alebo dovoliť ďalšie zmeny omše, Ripperger nedávno diskutoval o svojej knihe The Limits of Papal Authority Over the Liturgy s dr. Robertom Moynihanom a Mattom Gaspersom z Inside Vatican.
Exorcista najprv urobil dôležitý rozdiel medzi mocou a autoritou, pričom moc je “schopnosť uskutočniť zmenu,” zatiaľ čo autorita dáva osobe právo niečo určiť alebo zaviesť zmenu. Jediný, kto má absolútnu autoritu, je Boh,” zdôraznil.
Ripperger sa vo svojej knihe podelil o citátvtedajšieho kardinála Josepha Ratzina (pápeža Benedikta XVI.), ktorý vyjadruje hranice pápežovej’autority nad liturgiou a ktorý Gaspers nahlas prečítal počas septembrového’rozhovoru:
“Pápež nie je absolútny monarcha, ktorého vôľa je zákonom; je skôr strážcom autentickej Tradície, a tým aj hlavným garantom poslušnosti. Nemôže si robiť, čo sa mu zachce … Jeho vláda nie je vládou svojvôle, ale vládou poslušnosti vo viere. Preto má vo vzťahu k liturgii úlohu záhradníka, a nie technika, ktorý stavia nové stroje a staré hádže na smetisko.”
Pápežova úloha’je konkrétnejšie viazaná Božím pozitívnym zákonom — tým, čo je výslovne zjavené Bohom — a prirodzeným zákonom, vysvetlil Ripperger.
Kľúčovým príkladom toho, ako pápež nemôže zmeniť liturgiu, je zmena “slov konsekrácie” spôsobom “ktorý by ju zneplatnil,”povedal Ripperger, pretože by tým porušil Boží pozitívny zákon, ktorý prikázal Boh, keď Kristus počas Poslednej večere povedal: “Toto robte na moju pamiatku.”
To znamená, že nemožno vynechať ani konsekráciu – ktorou sa v Eucharistii sprítomňuje Telo, Krv, Duša a Božstvo Ježiša Krista –, o ktorej sa špekuluje, že môže nastať pri experimentálnom, tzv."“Amazonský obrad” omše, podľa Návratu k tradícii’Anthonyho Stinea.
Pápež tiež nemôže “do liturgie … vložiť niečo, čo je v rozpore s prirodzeným zákonom,” ako napríklad” uctievanie pohanských modiel,” dodal exorcista.
“Práve k“poslušnosti voči týmto veciam smeruje jeho úrad,” povedal Ripperger na adresu pápeža.
Gaspers vyzdvihol názor kňaza teológa’že keďže katolícka viera je nemenná a liturgia je založená na viere, zmeny omše týkajúce sa jej základov sú nemysliteľné.
“Vzhľadom na to, že depozit viery sa nemení a predstavuje lex alebo zákon, okolo ktorého sa odvíja liturgický vývoj, možno si legitímne predstaviť len organický vývoj,”citoval Gaspers z Rippergerovej’knihy.
Exorcista povedal, že vo svojej knihe zdôraznil, že “nie je na nás, aby sme určovali, ako budeme uctievať Boha,” ako dôkaz toho poukázal na Starý zákon, pretože Boh bol “veľmi presný” v tom, že diktoval, ako sa má liturgia v tom čase vykonávať.
“Dokonca aj Kristus povedal: ‘Toto robte na moju pamiatku’, takže’je veľmi konkrétny, pokiaľ ide o určité veci, ktoré sa majú robiť” v liturgii, povedal Ripperger. “A je’na Bohu, aby tieto rozhodnutia urobil.”
Poznamenal, že pápež má síce “trochu voľnosti”, čo sa týka “náhodných” častí omše – teda jej vonkajších prvkov, ktoré sa vlastne “časom” – vyvinuli, ale tie sa nemôžu pokúšať o zmeny základov: samotnej viery, Božieho pozitívneho práva a prirodzeného zákona.
“V konečnom dôsledku” musíme uznať, že Boh určil, ako ho máme uctievať, povedal Ripperger, a preto je “tradícia taká kľúčová” a do jej významu sa vo svojej knihe hlbšie ponoril.
“Pretože práve“prostredníctvom tradície k nám prichádza to, čo nás Boh naučil o týchto veciach,” povedal exorcista s tým, že za súčasť tradície sa považuje aj Písmo.
“Takže ide o to, že práve’prostredníctvom týchto vecí, ktoré sú nám odovzdávané od samého začiatku, od čias apoštolov až po súčasnosť, vlastne vieme, že toto je to, čo’máme robiť,” pokračoval.
Inými slovami, “čím dlhšie je niečo v liturgii, tým viac vieme, že je to’Božia vôľa, aby sa to tam používalo,” povedal Ripperger.
Jeho analýza zrejme naznačuje problémy s Novus Ordo Missae,ako aj varuje pred možnými blížiacimi sa zmenami tejto omše alebo pred úplne novou omšou (“omšou”?). Ripperger, Gaspers a Moynihan totiž narážali na škody, ktoré Novus Ordo napáchal na viere ľudí’v dôsledku náhleho nástupu mnohých radikálnych zmien v liturgii.
“Keď máte také množstvo zmien” v omši, “v konečnom dôsledku … sa stane to, že … to v nich vyvolá dojem, že by sa mohla zmeniť samotná viera, alebo by sa mohol zmeniť obsah viery,” povedal o. Ripperger a dodal, že nie je “jediným človekom, ktorý’upozornil na túto konkrétnu otázku.”
V skutočnosti podľa Rippergera sám svätý Tomáš Akvinský povedal, že ak sa zákon mení príliš často, sila zákona sa nakoniec oslabuje.