0E5C39C1-8002-46A6-A448-289C836CCEAE_1_105_c-e1730223192605-810x500.jpeg

Konečný text synody obsahuje otvorenosť pre diakonky po tom, čo sa v návrhu textu mlčalo

14
Kultúra smrti

V záverečnom dokumente synody o synodalite sa síce píše, že otázka diakoniek “zostáva otvorená”, ale podľa novej správy návrh textu neobsahoval žiadnu zmienku o tejto téme.

V sobotu neskoro večer bol verejnosti sprístupnený dlho očakávaný záverečný dokument synody o synodalite po tom, ako ho členovia synody odhlasovali. Pápež František urobil vzácny krok, keď k textu nenapísal apoštolskú exhortáciu, ale ho len oficiálne prijal, čo znamená, že podľa podmienok jeho apoštolskej konštitúcie z roku 2018 Episcopalis communio, “Záverečný dokument sa zúčastňuje na riadnom magistériu Petrovho nástupcu.”

Zďaleka najkontroverznejším bodom textu bol bod 60 (258 hlasov za/97 proti), ktorý sa zaoberá niektorými otázkami týkajúcimi sa úlohy žien v Cirkvi a obsahuje vyhlásenie, že “otázka prístupu žien’k diakonskej službe zostáva otvorená.”

Čítajte: Záverečný text synody vyzýva na pokračovanie ‘procesu’ so synodálnym ‘počúvaním’ a dialógom

Ale podľa National Catholic Register sa v návrhu správy, ktorý bol účastníkom synody vydaný 21. októbra, vôbec nespomínajú diakonky. The Register získal kópiu návrhu textu a na základe toho bola jeho správa zverejnená.

Nielenže v nej nebola žiadna zmienka o diakonkách, ale pasáže vyzývajúce na zvýšenie počtu žien vo vedení Cirkvi boli v návrhu textu značne zmiernené. V návrhu sa píše, že “plná účasť žien na zodpovedných a riadiacich pozíciách v Cirkvi, vrátane rozhodovacích procesov, zostáva obmedzená” a že je to “potrebné riešiť”

Účastníci synody dostali návrh textu v pondelok 21. októbra, pričom do konca stredy toho týždňa mali predložiť sekretariátu synody svoje pozmeňovacie návrhy. Ako uviedla Tlačová kancelária Svätej stolice, bolo predložených približne 1 000 pozmeňujúcich návrhov, čo je o niečo menej ako 1 200 pozmeňujúcich návrhov predložených počas minuloročného záverečného týždňa.

Sekretariát potom prevzal pozmeňujúce návrhy a vo štvrtok a piatok ich spracoval do konečného dokumentu, ktorý bol v sobotu ráno prečítaný členom a popoludní o ňom hlasovali.

Takáto zmena medzi návrhom a konečným textom je pozoruhodná. Poukazuje na skutočnosť, že dostatočný počet členov synody sa dostatočne silno vyjadril k zahrnutiu výzvy k diakonii žien, takže sekretariát synody bol nútený zmeniť návrh textu tak, aby to reprezentoval.

Konečný text znie v odseku 60:

Na základe krstu majú ženy a muži rovnakú dôstojnosť ako členovia Božieho ľudu. Ženy však naďalej narážajú na prekážky pri dosahovaní plnšieho uznania ich chariziem, povolania a úloh vo všetkých rôznych oblastiach života Cirkvi’. Je to na úkor služby spoločnému poslaniu Cirkvi…Ženy prispievajú k teologickému výskumu a sú prítomné na zodpovedných pozíciách v cirkevných inštitúciách, v diecéznych kúriách a Rímskej kúrii. Sú ženy, ktoré zastávajú autoritatívne pozície a sú vedúcimi predstaviteľkami svojich spoločenstiev.

Toto zhromaždenie žiada, aby sa v plnej miere uplatňovali všetky možnosti, ktoré už kánonické právo poskytuje v súvislosti s úlohou žien, a to najmä na tých miestach, kde zostávajú nedostatočne preskúmané. Neexistuje dôvod ani prekážka, ktorá by mala brániť ženám vo vykonávaní vedúcich úloh v Cirkvi: to, čo pochádza od Ducha Svätého, nemožno zastaviť.

Otvorenou zostáva aj otázka prístupu žien’k diakonickej službe. V tomto rozlišovaní je potrebné pokračovať. Zhromaždenie tiež žiada, aby sa venovala väčšia pozornosť jazyku a obrazom používaným v kázaní, vyučovaní, katechéze a pri vypracúvaní oficiálnych cirkevných dokumentov, pričom by sa dal väčší priestor príspevkom svätých žien, teológov a mystikov.

Záverečný dokument mohol ovplyvniť aj ďalší faktor. Minulý štvrtok, keď sa zostavoval konečný text, sa kardinál Victor Manuel Fernández, prefekt Dikastéria pre náuku viery, stretol s členmi synody a študijnou skupinou 5 o otázke ženských diakoniek.

Čítajte: Kardinál Fernández hovorí, že otázka diakoniek nie je uzavretá, cituje pápeža Františka

Kardinál počas stretnutia uviedol, že “otázka prístupu žien’k diakonskej službe zostáva otvorená” napriek katolíckej náuke neomylne uvádza, že táto otázka je uzavretá.

Pápež František sa slávne vyjadril proti diakonkám a zároveň opakovane prijal zástancov ženského diakonátu, aby mu radili vo Vatikáne a na synode.

Začiatkom októbra Fernández informoval Synodu o otázke ženského svätenia s tým, že “dikastérium usudzuje, že stále nie je priestor na pozitívne rozhodnutie Magistéria ohľadom prístupu žien k diakonátu, chápaného ako stupeň sviatosti svätenia.”

“Túto úvahu nedávno verejne potvrdil aj samotný Svätý Otec,” dodal.

V rozhovore pre synodu minulý štvrtok však Fernández povedal, že František “nechce”uzavrieť otázku diakonátu.”

Pápež skôr “hovorí, že stále možno študovať s trpezlivosťou a bez posadnutosti, bez náhlenia. Dá sa pokračovať v štúdiu a to je veľmi dôležité,”Fernández povedal o pontifikovi. “Ale myslí si, že veci ešte nie sú zrelé.”

V rozpore s nádejami aktivistov za vysvätenie žien”Katolícka cirkev jasne vyslovila nemožnosť “diakonátu žien.”

Jeden z takýchto výrokov sa nachádza v apoštolskom liste pápeža Jána Pavla II’z roku 1994 Ordinatio Sacerdotalis, kde napísal: “Vyhlasujem, že Cirkev nemá žiadnu právomoc udeľovať kňazské svätenie ženám a že tento úsudok majú definitívne zastávať všetci veriaci Cirkvi’

V roku 2018 kardinál Luis Ladaria Ferrer, SJ, vtedajší prefekt Kongregácie pre náuku viery, obhajoval učenie Ordinatio Sacerdotalis  ako nesúce znak “neomylnosti,” pričom Ján Pavol II;formálne potvrdil a explicitne vyjadril, aby odstránil všetky pochybnosti, to, čo ordinárne a univerzálne Magistérium v priebehu dejín dlho považovalo za súčasť depozitu viery.”