synod-2024-810x500.jpg

Biskup Eleganti: Synodou podporovaná decentralizácia učenia Cirkvi by ukončila jej "katolicitu

22
Kultúra smrti

Švajčiarsky biskup Marian Eleganti varoval, že vatikánska synoda o synodalite’dúfa v decentralizáciu katolíckeho “učenia a disciplíny” bude “znamenať koniec katolicity Cirkvi.”

V nedávnom článku uverejnenom na webovej stránke Eleganti’zdôraznil skutočnosť, že ako pápež František a poprední klerici Synody’mnohokrát signalizovali, jedným z požadovaných výsledkov Synody je “kultúrna regionalizácia učenia a disciplíny” Cirkvi v rozpore s jej dlhoročnou praxou.

“Predpokladom toho je zvýšenie doktrinálnej autority biskupských’konferencií (nedajbože!),” napísal Eleganti. “To by potom bol koniec katolicity Cirkvi, ak by sa v Poľsku dialo niečo iné ako v Nemecku alebo v Afrike.”

Slovo “katolícky” znamená univerzálny — teda “regionalizácia učenia a disciplíny” by skutočne podkopala katolicitu, čiže univerzálnosť Cirkvi.

Takáto fragmentácia učiteľskej autority hierarchie”sa už prejavuje napríklad v Nemecku, kde biskupská konferencia schválila herézu. V roku 2022 drvivá väčšina duchovných nemeckej synodálnej cesty hlasovala za požehnanie párov rovnakého pohlavia, revíziu cirkevného učenia o homosexualite, nepovinný celibát pre kňazov, účasť laikov na voľbe nových biskupov a vysvätenie žien za kňažky. Mnohí ortodoxní preláti varujú, že synodálna cesta vystavuje nemecký klérus riziku schizmy. 

Aj keď sa vatikánska synoda o synodalite oficiálne skončila v októbri, jej výsledky sa ešte neuskutočnili, poznamenal Eleganti, a to nielen preto, že výsledky synody ešte neboli zverejnené, ale aj preto, že synoda sa ešte musí “realizovať v praxi.”Práve do tohto blížiaceho sa zhmotnenia synody vkladajú “reformátori”, ktorí za ňou stoja, svoju nádej na cirkevné zmeny, povedal Eleganti.

Očakávané zmeny zahŕňajú “ženský diakonát,” “možno ženatých kňazov,” a zásadnú zmenu v štruktúre cirkevnej moci: “synodálnu” decentralizáciu moci, tvrdí Eleganti.

Pozoruhodné je, že hoci sa o synode hovorí ako o zavedení akéhosi demokratického rozhodovacieho procesu v Cirkvi, v skutočnosti je to pápež, ako aj “moderátori” synody, ktorí majú v konečnom dôsledku vplyv na konečné výsledky synody a na to, čo povoľuje v celej Cirkvi, poznamenal Eleganti.

“Pápež je aj tak suverénny, môže zasahovať kdekoľvek a nikto ho nemôže súdiť,” napísal Eleganti. “V pozadí on a jeho stúpenci zjavne riadili synodálny proces.”

Eleganti ďalej poznamenal, že “v konečnom dôsledku sú to tí, ktorí píšu a predkladajú texty, alebo ‘moderujú’ proces, nechcem povedať ‘riadia’, ”, ktorí majú moc. Dodal: “Odvolávanie sa na Ducha Svätého sa zdá byť napäté. Oni a predovšetkým pápež rozhodujú o tom, aký bude konečný záväzný výsledok. Rozsiahle prieskumy, ktoré sa uskutočnili vopred, na tom nič nemenia.”

Švajčiarsky biskup sa predtým ešte ostrejšie vyjadril o Františkovom’ pokrytectve uprostred synody, keď v augustovom rozhovore vyhlásil: “Hoci má pápež František na svojej zástave napísanú synodalitu, má veľmi autoritatívny štýl vedenia. Zasahuje do synodálneho procesu a riadi ho napríklad tým, že dôležité otázky sťahuje z plenárneho zhromaždenia a deleguje ich na komisie, ktoré pracujú autonómne.”

Päť kardinálov — Walter Brandmüller, Raymond Leo Burke, Juan Sandoval Íñiguez, Robert Sarah a Joseph Zen — predložili a zverejnili nezodpovedané diskusie spochybňujúce Františka a viaceré aspekty “synody o synodalite”, ktoré sú v rozpore s učením Cirkvi. Kardináli sa Františka pýtali najmä na to, či Cirkev dnes môže “učiť doktríny, ktoré sú v rozpore s tými, ktoré učila predtým vo veciach viery a morálky,” a či Cirkev môže “požehnávať” homosexuálne zväzky a vysväcovať ženy za diakonky.

Kardinál Burke nedávno upozornil, že synoda’návrh na laické a decentralizované riadenie je nekatolícky, pričom vysvetlil, že “hoci podľa starovekých synod existuje úloha konzultácií, nie je to základný znak Cirkvi. Je to mimoriadne znepokojujúce a nebezpečné a treba to napraviť.”