Státny sekretár kardinál Pietro Parolin dnes pre LifeSiteNews uviedol, že najväčšou výzvou Svätej stolice v dialógu s Čínou je samotný dialóg, a dodal, že “napredujeme.
Na otázku korešpondenta o vzťahoch Svätej stolice s komunistickou Čínou Parolin odpovedal, že “napredujeme krok za krokom. Výzvou je dialóg - ako viesť dialóg, ale napredujeme.”
Šéf vatikánskej diplomacie’sa vyjadril na okraj konferencie o ctihodnom Matteovi Riccim - jezuitskom misionárovi zo 16. storočia, ktorý zaviedol katolicizmus do Číny. Ricciho pozoruhodný úspech sa zakladal najmä na jeho schopnosti predstaviť čínskej spoločnosti katolícku vieru v štýle, ktorý by bol zrozumiteľný a zároveň tolerovateľný, k čomu mu pomohlo najmä to, že sa naučil čínsky a osvojil si miestne kultúrne normy. Ricci odložil niektoré aspekty európskej kultúry bez toho, aby obetoval integritu viery, aby ho Číňania prijali, a tak evanjelizoval.
Pápeži a predstavitelia Svätej stolice ho preto v posledných desaťročiach čoraz častejšie uvádzajú ako príklad úspešného dialógu a “inkulturácie” viery v Číne. Dnešná’konferencia –, ktorá sa konala na jezuitskej Gregoriánskej univerzite, kde Ricci študoval –, pokračovala v tejto téme využitia Ricciho ako kľúčového mosta pre dialóg medzi Rímom a Pekingom.
Parolin: Ricci kľúčovým pápežským zdrojom pre dialóg s Čínou
Kardinál Parolin a hongkonský kardinál Stephen Chow SJ predniesli na podujatí hlavné príhovory, čo naznačuje dôležitosť konferencie a pozornosť, ktorej sa jej v Pekingu pravdepodobne dostane.
Diskusiám o vzťahoch Vatikánu’s Čínou v posledných rokoch dominuje veľmi kontroverzná čínsko-vatikánska dohoda: dohoda, ktorá bola minulý mesiac práve po tretíkrát obnovená, a to až do roku 2028.
Čítajte: Vatican renewes its secretive deal with China for appointment of bishops
Parolin – kľúčový architekt dohody – zdôraznil, že Ricci bol pre pápežov kľúčovou referenciou pri ich nedávnych pokusoch budovať mosty s Čínou.
Ján Pavol II, povedal Parolin vo svojom príhovore, bol “presvedčený”, že Ricciho”inkulturatívny štýl má “kľúčový význam” a že “neexistuje žiadny rozpor medzi tým, aby sme boli lojálnymi a vernými občanmi Číny a dobrými občanmi.”Tento posledný bod, dodal vatikánsky diplomat, Svätá stolica dnes opätovne zdôrazňuje.
Poukazujúc aj na novšiu históriu vzťahu pápeža Františka’s komunistickou Čínou, Parolin povedal, že pri zmienke o Číne sa často zdôrazňujú kľúčové slová: “úcta, obdiv, načúvanie, dialóg, priateľstvo, stretnutie.”
Slovo “stretnutie’, ako ho používa pápež František, má veľmi konkrétny tón, prežitej skúsenosti, empatie, vzájomnej výmeny medzi spoločenstvami, ktoré sa vzájomne obohacujú v dare a stávajú sa tak schopnými cesty,” povedal Parolin.
Ako príklad uviedol obnovenie čínsko-vatikánskej dohody: “V tomto duchu by sme mali vždy umožniť dialóg: náboženský a kultúrny… Najnovším znakom toho je obnovenie dohody o menovaní biskupov.”
Kardinál Parolin hovorí k vzťahom Vatikánu s Čínou, že v duchu stretnutia “by sme mali vždy umožniť dialóg” v náboženskej & kultúrnej oblasti.
“Najnovším znakom toho” je obnovenie čínsko-vatikánskej dohody.
Prednášal dnes na konferencii o jezuitskom misionárovi v Číne Matteovi Riccim. pic.twitter.com/TUpoKGl80V
— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 15. novembra 2024
Pápež František, Parolin a kardinál Chow boli podporovateľmi dohody, ktorá je síce oficiálne tajná, ale predpokladá sa, že uznáva aspekty štátom schválenej cirkvi v Číne a umožňuje Čínskej komunistickej strane (ČKS) menovať biskupov. Pápež si zrejme ponecháva právo veta, hoci v praxi má kontrolu ČKS. zen-calls-for-vatican-secretary-of-state-parolin-to-resign-over-betray">neuveriteľná zrada,” pričom obľúbený kardinál ďalej obvinil Vatikán z “zapredania” čínskych katolíkov.
Chow zaujal voči ČKS oveľa zmierlivejší postoj, v minulom roku povedal tomuto korešpondentovi, že “empatia” a “skutočný dialóg” sú dôležité pre budovanie vzťahov medzi Svätou stolicou a Čínou.
Toto podľa rôznych vatikánskych zdrojov umožnilo Vatikánu v poslednom čase dosiahnuť “pokrok”, pričom Chow viedol najmä cesty zamerané na dialóg a inkulturáciu medzi Hongkongom a Čínou. Avšak Chowove’prejavy ústretovosti voči Pekingu boli také výrazné, že v správe upozornil, že jeho hongkonská diecéza aktívne spolupracuje s ČKS s cieľom dosiahnuť “sinicizácia” – proces asimilácie a kontroly štátu ČKS.
Chow dnes na konferencii odmietol hovoriť s týmto korešpondentom. Počas svojho vystúpenia však zopakoval niektoré svoje predchádzajúce komentáre a bagatelizoval obavy zo “sinifikácie.” Sinifikáciu predstavil ako jednoduchý proces asimilácie Číny s náboženstvom a hľadania identity vlády, čo je v príkrom rozpore s názorom zenových a čínskych expertov, ktorí varujú, že sinifikácia v sebe zahŕňa to, že “všetky náboženské spoločenstvá budú vedené stranou, kontrolované stranou a podporujú stranu.”
Chow uviedol, že čínska vláda a národ sú stále v procese vytvárania národnej identity po tom, čo sa objavili na svetovej scéne ako vedúci hospodársky hráč. Národná politika, povedal, “je rovnaká ako vždy,” a bola aj za Ricciho’čias – a to, že sa na nečínske myšlienky, jednotlivcov alebo skupiny pozerá ako na “cudzie” a ktoré sa musia orientovať na čínsku spoločnosť, aby sa stali jej súčasťou.
Služba spoločnosti je službou krajine, a teda službou [čínskej komunistickej] strane, povedal Čow.
Povedal, že Cirkev “čelí novej realite” byť “indigenizovaným spoločenstvom pod občianskou autoritou s rastúcim začleňovaním čínskych prvkov, aby sa nakoniec stala súčasťou integrovanej čínskej spoločnosti.”
Chow tiež bagatelizoval myšlienku, že existuje nejaká “explicitná politika boja proti Katolíckej cirkvi,” a namiesto toho povedal, že čínska vláda uplatňuje rovnaký prístup ku všetkým náboženstvám.
Naopak, naznačil, že Cirkev v Číne môže spolupracovať so štátom na vytváraní svojej budúcnosti: “Všetka politika je politikou identity. Teraz sa ešte musí dokončiť siniciácia Cirkvi, čo znamená, že môžeme byť súčasťou tohto procesu.”
Siniciácia: otvorený dialóg alebo prenasledovanie?"
Nie je prekvapením, že Parolin aj Chow na konferencii prezentovali láskavý a srdečný pohľad na inkulturáciu náboženstva v Číne odvolávajúc sa na Mattea Ricciho. Avšak zatiaľ čo Ricciho’štýl bol citovaný ako podobný sinicizácii, čínski experti a miestni duchovní hovoria, že sinicizácia je oveľa hrozivejšia.
“Všetci biskupi, ktorí sa odmietajú pripojiť ku Katolíckej vlasteneckej asociácii, sú ČKS umiestňovaní do domáceho väzenia alebo miznú,” expert na Čínu a prezident Inštitútu pre výskum populácie Steven Moser povedal LifeSiteNews začiatkom tohto roka. “Hoci Vatikán pred niekoľkými rokmi povedal, že čínsko-vatikánska dohoda od nikoho nevyžaduje, aby sa pripojil k tejto schizmatickej organizácii, odmietnutie pripojiť sa má za následok prenasledovanie a tresty. A Vatikán stojí bokom a nič nerobí.”
V nedávnej správe Frances Hui citoval hongkonského kňaza, ktorý varoval, že čoraz intenzívnejší dialóg, ktorý Chow rozvíja s cirkvou ČKS, nie je výmenou, ale “vymývaním mozgov.” Súčasťou procesu sinizácie je “aktívne potláčanie informácií o náboženskom prenasledovaní v Číne a oslabilo jeho zameranie na obhajovanie práv veriacich v Číne.”
Čítajte: Katolícka diecéza Hongkong ‘spolupracuje s ČKS’ s cieľom uskutočniť ‘sinizáciu’
Chow poznamenal, že služba spoločnosti v konečnom dôsledku znamená službu “strane,” konkrétne ČKS. Hui’v správe uviedol, ako je v Hongkongu cítiť plíživé účinky sinicizácie, ktoré zahŕňajú presadzovanie socialistických ideológií a cenzúru aktivít v oblasti ľudských práv.
V skutočnosti, napriek opisom sinicizácie ako neškodného procesu, ktorý môže Cirkev usmerňovať, dôkazy naznačujú opak. Čínsko-vatikánska dohoda viedla k zvýšenému nárastu náboženského prenasledovania od jej podpísania v roku 2018. V svojej správe za rok 2020 Výkonná komisia Kongresu USA pre Čínu napísala, že prenasledovanie, ktorého sme svedkami, má “intenzitu, aká tu nebola od čias kultúrnej revolúcie.”
Komentujúc sinizáciu, Mosher tomuto korešpondentovi povedal, že “Si Ťin-pching dal v decembri 2021 jasne najavo prejav, že má v úmysle dostať každé náboženstvo v Číne — katolícke, kresťanské, moslimské, taoistické a budhistické — pod priamu kontrolu ČKS a prinútiť ich slúžiť jej cieľom.”
“Každé náboženstvo, ktoré neučí svojich členov milovať stranu a socializmus, je ‘zaostalé’ náboženstvo zapojené do ‘nezákonných náboženských aktivít,’ Xi said, a budú vyrazené, ” poznamenal Mosher. “Náboženstvá by mali vykonávať svoju činnosť len na schválených miestach bohoslužieb a nesmú zasahovať do spoločenského života alebo výchovy mládeže.”
“Nemôžete milovať ateistickú komunistickú stranu a Boha zároveň,” povedal.