Screenshot-2023-10-06-115149-e1696589550189-810x500.png

Arcibiskup Aguer: Ariánska heréza z Cirkvi úplne nezmizla

21
Kultúra smrti

V roku 2025 si pripomíname 1 700. výročie Nicejského koncilu, ktorý sa konal v roku 325 a neskôr ho doplnili Chalcedónsky koncil a Prvý konštantínopolský koncil. Na tomto prvom a veľkom koncile Cirkvi bolo vyhlásené tajomstvo Najsvätejšej Trojice, ktoré deklarovalo, že Syn, Ježiš Kristus, je homoúsios tô Patrí, konsubstanciálny s Otcom, a preto je Bohom, ako Otec.

Koncil, ktorému predsedal biskup Hosij z Kordóby, uznal pravdu, ktorú hlásal Atanáz Alexandrijský proti Áriovi (256-336). Arianizmus je unitárska náuka, ktorá tvrdí, že Ježiš Kristus je Boží Syn od Otca, ale nie je večný, resp. nie je spolu s Otcom. Árius a jeho žiak Eunomius tvrdili, že medzi Synom a Otcom je úplná odlišnosť. Pod ochranou cisárov sa arianizmus rozšíril po celej Západorímskej ríši, bol vnútený aj viacerým germánskym národom a neskôr sa integroval do mnohých heretických prúdov. Uznávalo jedinečnosť Ježiša Krista, dokonca aj jeho zmŕtvychvstanie, ale popieralo jeho božstvo.

Čítajte: Pápež František’ prispôsobenie sa moderným ideológiám je ozvenou ariánskej krízy zo 4. storočia

V dnešnej Cirkvi’má ústredné postavenie človeka a ľudských práv poloariánsky alebo neo-ariánsky charakter. Je potrebné hlásať Ježiša Krista, pravého Boha, ktorý sa stal človekom bez toho, aby prestal byť Bohom. Autentická kristológia je trojičná. Tradičná omša zachováva výlučné vyznanie Nicejského vyznania viery, ktoré rozptyľuje akékoľvek možné zmätky, ale súčasný rímsky obrad dáva možnosť aj Apoštolského’ vyznania viery, čo by mohlo dať podnet na šírenie neo-ariánstva. Významný predchodca sa dá rozoznať v jezuitskej tradícii. Slávne Duchovné cvičenia Ignáca z Loyoly’sa začínajú: “Človek … bol stvorený.” Nehovorí sa v nich: “Boh stvoril človeka,” ako by sa malo. Takto vznikol moderný antropocentrizmus a ultrahumanistická koncepcia posilnená ideológiou Francúzskej revolúcie. Táto orientácia sa v kristológii prejavuje ako neo-ariánstvo.

V skutočnosti takzvaný “medzináboženský dialóg” predpokladá, že všetky náboženstvá sú pravdou, čím sa znehodnocuje mandát evanjelia. Toto je priznaná realita na celom svete. Bývalý prezident Spojených štátov pochválil pápeža Františka za to, že “oslovil všetky náboženstvá” – na rozdiel od toho, čo kedysi robili pápeži. Skutočný “medzináboženský dialóg” možno dosiahnuť potvrdením katolíckej pravdy s rešpektom voči všetkým. Tradícia Cirkvi nám umožňuje modliť sa za obrátenie sveta k Ježišovi Kristovi.

Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy
Buenos Aires, utorok 18. februára 2025