1-810x500.png

Katolícky manžel zavraždený Japoncami počas druhej svetovej vojny za obranu manželstva má byť vyhlásený za svätého

13
Kultúra života
  • Blahoslavený Peter To Rot je vzorom vernosti katolíckemu učeniu o manželstve.
  • Jeho mučenícka smrť potvrdzuje silu viery a odhodlanie brániť pravdu.
  • Odmietol polygamiu, čím chránil svätosť manželstva pred morálnym úpadkom.
  • Jeho život inšpiruje rodiny k úcte a modlitbe v manželstve.

Katolícky manžel, otec a katechéta z Papuy-Novej Guiney, ktorého počas druhej svetovej vojny zabili Japonci za obranu cirkevného učenia o manželstve, bude vyhlásený za svätého. 

Tlačová kancelária Svätej stolice oznámila, že pápež František 28. marca schválil kanonizáciu blahoslaveného Petra To Rot (vyslovuje sa “toe rote”).

Blahoslavený sa narodil v roku 1912 v dedine Rakunai na ostrove Nová Británia významnému náčelníkovi Angelovi Tu Puia, ktorý spolu so svojou manželkou Máriou konvertoval na katolicizmus v roku 1898 a svojím príkladom podporoval šírenie viery.

Blahoslavený Peter vyrastal v zbožnej katolíckej rodine prvej generácie a bol známy svojou zbožnosťou. Od mladosti slúžil oltár a denne chodil na svätú omšu, prijímal sväté prijímanie skôr ako zvyčajne a nakoniec sa presťahoval k príbuzným, aby bol bližšie ku kostolu. 

O jeho kandidátovi na kňazstvo uvažoval jeho farár, otec Carl Laufer, nemecký misionár Najsvätejšieho srdca (MSC), ale jeho otec ho odmietol, pretože sa domnieval, že je príliš skoro vysvätiť kňaza z generácie jeho syna’. Tu Puia namiesto toho súhlasil, aby chlapec študoval za katechétu, čo bola dôležitá úloha vzhľadom na nedostatok duchovných v regióne.

V 21 rokoch sa blahoslavený Peter stal najmladším katechétom v Rakunai, vyučoval vo farskej škole, navštevoval chorých a evanjelizoval ľudí o katolíckej viere. Často navštevoval Najsvätejšiu sviatosť a údajne vždy nosil so sebou Bibliu.

11. novembra 1936 sa oženil s Paulou Ja Varpit, bývalou študentkou jeho katechetickej triedy. Manželia mali šťastné a úctivé manželstvo, denne sa spolu modlili a mali tri deti. Catholic Online poznamenal, že po narodení ich prvého dieťaťa, Andreasa, “Peter bol veľmi hrdým otcom a často nosil dieťa so sebou, držal ho a hral sa s ním. Andreas trávil viac času s otcom ako s matkou, čo bolo v tamojšej kultúre nezvyčajné.”

Ale ich život sa navždy zmenil v roku 1942, keď Japonské cisárstvo napadlo Novú Guineu a čoskoro zakročilo proti Cirkvi, zhromaždilo stovky misionárov a internovalo ich v koncentračnom tábore. Odchádzajúci otec Laufer zveril ľudí zo svojej farnosti blahoslavenému Petrovi a povedal mu: “Hniliciam, zanechávam tu celú svoju prácu vo vašich rukách. Staraj sa o týchto ľudí dobre. Pomáhaj im, aby’nezabudli na Boha.”

Katechéta sa tohto poverenia zhostil s horlivosťou a stal sa oporou Cirkvi počas japonskej okupácie. Zhromažďoval dedinčanov na modlitby v jaskyniach, udeľoval krst, slúžil pri sobášoch, modlil sa s chorými, pochovával mŕtvych, katechizoval deti i dospelých a nabádal ľudí, aby zostali verní Bohu.

Po tom, čo Japonci zničili farský kostol v Rakunai, postavil nový na okraji dediny len z konárov. Často tiež tajne navštevoval internovaných misionárov, podľa otca Laufera.

V roku 1943 japonské úrady v obave, že modlitby katolíkov’ a hnev kresťanského Boha prispievajú k vojenským porážkam, zakázali kresťanské bohoslužby a hrozili väzením za modlitby, sobáše a akékoľvek náboženské zhromaždenia, a to aj v domácnostiach.

Blahoslavený Peter však obmedzeniam vzdoroval, naďalej tajne organizoval katolíkov a skrýval cirkevné záznamy. “Japonci nám nemôžu zabrániť milovať Boha a dodržiavať jeho zákony!” vyhlásil. “Musíme byť silní a musíme sa im odmietnuť poddať.” 

“Vzali ste nám našich kňazov, ale nemôžete nám zakázať byť katolíkmi, žiť a zomrieť ako katolíci,” povedal.

Pokračujúc v zakazovaní kresťanstva sa Japonci snažili získať na svoju stranu miestnych obyvateľov a získať nad nimi kontrolu legalizovaním polygamie, predtým rozšírenej praxe, ktorú Cirkev odsudzovala. Blahoslavený Peter ostro vystupoval proti návratu polygamie, káral mužov, u ktorých sa zistilo, že si vzali konkubínu, a dokonca vyzval svojho staršieho brata Jozefa, aby ho vyhnal z rodinnej usadlosti za to, že si vzal ďalšiu “manželku”, kým sa Jozef nevrátil a neospravedlnil.

“Trval na tom, aby sa dedinčania riadili učením Cirkvi”o manželstve a aby prichádzali k nemu, svojmu katechétovi, svedčiť o sobášoch. Čokoľvek iné bolo hriechom pred Bohom,”súviselo s Catholic Online. 

Blahoslavený Peter bol v roku 1945 zatknutý za to, že slúžil pri katolíckom sobáši po tom, čo domorodý špión, ktorému zabránil vziať si druhú “manželku”, nahlásil svadbu svojim nadriadeným.

Japonské úrady urobili razie v domoch blahoslaveného Petra a jeho dvoch bratov, ktorí slúžili ako svedkovia na svadbe, skonfiškovali jeho náboženské knihy a zbili katechétu. Odsúdili ho na dva mesiace väzenia, pričom ho obvinili z organizovania náboženských zhromaždení a odporu voči polygamii. 

“Som tu kvôli tým, ktorí porušili manželský sľub a kvôli tým, ktorí nechcú rast Božieho’kráľovstva,” povedal o svojom uväznení.

Neochvejný katolík internovaný v koncentračnom tábore, ktorý Japonci zriadili v jaskyni, očakával svoju mučenícku smrť. Keď sa katolícky náčelník Rakunai a metodistický náčelník Navunaram márne snažili dosiahnuť jeho prepustenie, údajne im povedal: “Nemajte o mňa strach. Som katechéta a len si plním svoju povinnosť. Ak zomriem, zomriem za svoju vieru.”

Spolubývajúci väzeň poznamenal, že blahoslaveného Petra’pravidelne navštevovala manželka, ktorá krátko po jeho smrti porodila ich tretie dieťa, a jeho starnúca matka, ktorá mu denne nosila jedlo. Pri jednej z posledných návštev sa zveril svojej matke: “Polícia mi povedala, že mi príde japonský lekár dať nejaké lieky. Mám podozrenie, že je to trik. V skutočnosti vôbec nie som chorý a nedokážem si predstaviť, čo to všetko znamená.”

Vskutku, jedného večera v júli 1945 – len mesiac pred kapituláciou Japonska’Spojencom – si policajný šéf zavolal blahoslaveného Petra po tom, čo poslal ostatných väzňov preč na “večierok.”

Doktor “dal Petrovi injekciu a napchal mu do uší a nosa vlnu, a ten sa podľa jedného z väzňov zmietal v kŕčoch, až stratil vedomie. Keď dedinčania odviezli jeho mŕtvolu na pohreb, videli dôkazy, že bol uškrtený, s rozdrveným hrdlom, vpichmi v zadnej časti hlavy a tekutinou vytekajúcou z úst. 

Aj keď Japonci tvrdili, že blahoslavený Peter zomrel na “sekundárnu infekciu,” dav, ktorý sa tiesnil na jeho pohrebe na katolíckom cintoríne, kde ho pochovali ako náčelníka”, ho uznal za mučeníka. Policajný náčelník, ktorý bol nakoniec súdený za kruté činy, neskôr priznal, že katechétu zatkol kvôli “prílišnému Kristu.” 

Pápež Ján Pavol II. blahorečil blahoslaveného Petra To Rota v Papue-Novej Guinei v roku 1995. “Jeho svedectvo evanjelia inšpirovalo iných, vo veľmi ťažkých situáciách, pretože žil svoj kresťanský život tak čisto a radostne. Bez toho, aby si to uvedomoval, pripravoval sa počas celého života na svoju najväčšiu obetu: každodenným umieraním pre seba kráčal so svojím Pánom po ceste, ktorá vedie na Kalváriu (porov. Mt 10, 38-39),” pontifik deklaroval. 

“Keď úrady legalizovali a podporovali polygamiu, blahoslavený Peter vedel, že je to proti kresťanským zásadám a túto prax rozhodne odsúdil. Keďže v ňom prebýval Boží Duch, neohrozene hlásal pravdu o&nbspsvätosti manželstva. Odmietol ísť ‘ľahkou cestou’ (porov. tamže 7, 13) morálneho kompromisu,” pripomenul. 

“Príklad mučeníka’hovorí aj k manželským párom,” pokračoval pápež Ján Pavol II. Blahoslavený Peter To Rot si manželstvo veľmi vážil a aj napriek veľkému osobnému nebezpečenstvu a odporu bránil učenie Cirkvi o&nbspjednote manželstva a&nbsppotrebe vzájomnej vernosti. K svojej manželke Paule sa správal s hlbokou úctou a modlil sa s ňou ráno i večer.”

Pápež Benedikt XVI. privolal k blahoslavenému Petrovi To Rot aj v roku 2012 povedal: “Povzbudzujem všetky manželské páry, aby si vzali príklad jeho odvahy a pomohli tak ostatným vnímať rodinu ako Boží dar a privilegované prostredie, v ktorom sa deti ‘môžu dôstojne narodiť a integrálne rásť a rozvíjať’ (Rodina, 9. júla 2006).”