Untitled-810x500.png

Katolícky kňaz: Nikto nemá právo porušovať imigračné zákony inej krajiny

21
Kultúra smrti
  • Nelegálne prisťahovalectvo narúša morálne a občianske zákony, čo je neprijateľné.
  • Účasť na nedeľných kázaniach je kľúčová pre formovanie správneho svedomia.
  • Každý národ má právo regulovať prisťahovalectvo pre ochranu svojich občanov.
  • Legálne prisťahovalectvo je pozitívne, ale nelegálne zaťažuje naše služby a občanov.

Po niekoľkých prípadoch, keď som sa z kazateľnice venoval dôležitej téme prisťahovalectva, došlo k obrovskému odporu. Spomínam si, ako som začiatkom roka 2019 predniesol kázeň o nelegálnom prisťahovalectve vo farnosti v diecéze Bridgeport v štáte Connecticut. Po jednej z omší, Novus Ordo v španielčine, na mňa v predsieni kričala žena, keď som odprevádzal farníkov. Jej urážky lietali po španielsky a ja som si prozreteľne zachovával pokoj.

Táto výmena viedla vtedajšieho farára k tomu, že ma požiadal, aby som už “niekoľko týždňov”nekázal.”Miestny biskup”mi ku cti povedal, že farári takúto právomoc nemajú. Pastor nakoniec niekoľko týždňov po incidente odišiel na víkend mimo mesta a povedal mi, že môžem kázať, ak obsah nebude kontroverzný. Dovolím si tvrdiť, že celé evanjelium je kontroverzné!

Ale ako sa ukázalo, dotyčná žena (vo veku 50 rokov) bola rozvedená a žila mimo sviatosti manželstva s mexickým štátnym príslušníkom (vo veku 50 rokov), ktorý bol tiež rozvedený - a tu v Spojených štátoch nelegálne. Okrem toho jej priateľ, s ktorým žila, nebol praktizujúci katolík a nikde nenavštevoval kostol. Podľa mojich skúseností tí, ktorí sa vyhýbajú americkým imigračným zákonom, sú ochotní ignorovať aj cirkevné zákony. Nedodržiavajú ani občianske, ani náboženské zákony; ich morálka je subjektívna podľa ich vlastných preferencií.

Jeden z najväčších problémov západnej spoločnosti je nedostatočná účasť na nedeľnom kázaní. Keď ľudia nepočujú morálku a teológiu kázní z kazateľnice, začnú si vytvárať svoje vlastné personalizované a pohodlné náboženstvo. Žijeme tiež vo svete, kde ľudia nemajú veľa diskusií s dobre formovaným svedomím v kruhu svojich známych. Faktom je, že mnohí sa čoraz viac izolujú od spoločenských kontaktov a rád. Tí, ktorí žijú na juh od hraníc (podľa slov mnohých mojich priateľov, ktorí tam žijú), majú tendenciu považovať akúkoľvek vládu za zodpovednú za všetky ekonomické nedostatky, ktoré môžu zažiť.

Moja kázeň v ten deň v roku 2019 vychádzala z mojich vlastných skúseností, keď som ako občan USA žil v troch rôznych krajinách na troch rôznych kontinentoch. Vie si niekto, kto to číta, predstaviť, že by som ako katolícky kňaz prešiel nelegálne cez akúkoľvek hranicu? Môj biskup by ma príslovečne obral o hlavu! Spomínam si, ako som stál v rade v New Yorku a snažil sa vyriešiť svoje problémy s ekvádorskými vízami. Predo mnou bol venezuelský občan, ktorý sa snažil obnoviť si víza. Keďže v Ekvádore je veľmi veľa Venezuelčanov, ktorí tam žijú nelegálne, spýtal som sa toho muža, či niekedy vstúpil do Ekvádoru nelegálne. Jeho oči sa rozšírili a zvolal: Je katolík. Nikdy by som nerešpektoval imigračné zákony Ekvádoru!”

Dva roky som žil vo Švajčiarsku, rozdelil som ich 10 (1980 a 1990). Som z jednej osminy Švajčiar a požiadal som o švajčiarske občianstvo, ale bolo mi zamietnuté. Hovorte o prísnych imigračných zákonoch! V roku 2000 som štyri mesiace žil v Mexico City v nádeji, že mi kardinál-arcibiskup z Mexico City dá fakulty a pridelí mi miesto. Keby som zostal ešte dva mesiace, musel by som odísť a znovu vstúpiť do Mexika, aby som splnil ich 180-dňové vízové imigračné pravidlo pre občanov USA. Porozprávajte sa s ktorýmkoľvek nelegálnym cudzincom v USA a vie, že nemá prekračovať hranice a riskovať deportáciu alebo zamietnutie vstupu.

PREČÍTAJTE SI: Elon Musk odhaľuje Bidenovo sprisahanie s cieľom importovať nelegálnych imigrantov a premeniť USA na ‘štát jednej strany’

V rokoch 2011 až 2018 som bol farárom veľkej farnosti v arcidiecéze Guayaquil v Ekvádore. Každé dva roky som si musel obnoviť svoje duchovné víza. Pri štvrtom obnovení môj biskup súhlasil, aby som bol pridelený späť do diecézy Bridgeport. Keď som sa vrátil do USA, mal som otvorené vízum len niekoľko mesiacov. Po mojom odchode ekvádorské národné zhromaždenie prijalo zákon, ktorý spätne zakazuje vstup do krajiny na dva roky každému, kto opustil Ekvádor s otvoreným vízom. V roku 2019 mi povedali, že mám zákaz vstupu na dva roky, pretože moje víza boli otvorené, keď som odchádzal späť do USA, hoci som odišiel v roku 2018, keď to nebolo v rozpore so zákonom! Takmer každá krajina, ktorú by ste mohli vymenovať, má prísnejšie imigračné zákony, ako sme mali my v USA počas niekoľkých posledných desaťročí.

Svätý Tomáš Akvinský vo svojej Summa Theologiae (I-II, Q. 105, a. 3) píše, že vzťah človeka k cudzincom je buď pokojný, alebo nepriateľský. Hovorí, že nie všetci prisťahovalci sú si rovní. Každý národ má právo rozhodnúť, ktorí prisťahovalci sú mieroví alebo prospešní pre spoločné dobro. V rámci sebaobrany môže štát odmietnuť tie kriminálne živly, zradcov, nepriateľov a tých, ktorých považuje za škodlivých alebo nepriateľských pre svojich občanov. Svätý Tomáš uznáva, že iní budú chcieť navštíviť danú krajinu alebo v nej nejaký čas zostať. S takýmito cudzincami treba zaobchádzať s láskou, úctou a zdvorilosťou. Takmer na celom svete existovala tradičná prax, že za občana sa prijímal človek až po dvoch alebo troch generáciách. Svätý Tomáš vyjadruje obavu, že novo usadení cudzinci by sa rýchlo čo najlepšie neorientovali v spoločnom dobre a kultúre hostiteľských občanov. Znepokojuje ma, keď vidím toľko cudzích vlajok na futbalových zápasoch na našej domácej pôde od ľudí, ktorí tvrdia, že chcú mať občianstvo USA. Ak by USA hrali so švajčiarskymi alebo nemeckými tímami, ani vo sne by ma nenapadlo vziať si švajčiarsku alebo nemeckú vlajku na znak odporu voči USA (som z jednej osminy Švajčiar a z polovice Nemec.)

Spojené štáty majú v knihách svoje vlastné imigračné zákony. Ak si niekto myslí, že naše zákony sú nespravodlivé alebo nespravodlivé, správnym kanálom je dosiahnuť zmenu súčasných zákonov. V žiadnom prípade nikto nesmie ignorovať naše súčasné imigračné zákony. Obhajcovia nelegálneho prisťahovalectva sa príliš často správajú, akoby mali právo ignorovať naše zákony. V súčasnosti USA umožňujú, aby sa každý rok stalo občanom o niečo menej ako 1 milión legálnych prisťahovalcov. To je obrovské množstvo. Je to tiež pozitívny kompliment pre našu krajinu, že toľko ľudí sem chce prísť. Náš pas je najvyhľadávanejší na svete. Vo fiškálnom roku 2023 získalo 1,2 milióna cudzincov zelené karty a stali sa trvalými obyvateľmi. Problémom je, že do USA chce prísť oveľa viac ako 1 milión ročne. ľudia sa prisťahúvajú z celého sveta. Nie je spravodlivé, aby ľudia prekračovali naše južné a severné hranice a fakticky preskakovali svoj rad v rade. Každý by mal počkať, kým na neho príde rad, vybaviť si doklady a postupovať zákonným spôsobom.

Na druhej strane nelegálne prisťahovalectvo veľmi zaťažuje naše nemocnice a sociálne služby, a to do takej miery, že mnohým občanom USA s nízkymi príjmami sa obmedzujú služby alebo musia čakať v dlhých radoch za tými, ktorí by tu nemali byť. Naše nemocnice a sociálne služby, najmä pozdĺž južnej hranice, sú už desaťročia preťažené. Otázka, ktorá si žiada odpoveď, znie: Prečo tí, ktorí sú za nelegálne prisťahovalectvo, nevyvodzujú zodpovednosť za svojich vlastných ľudí voči cudzím vládam?"

Na rozlúčku nezabudnime na niekoľko vecí z katolíckeho pohľadu. Len zákony o legálnom prisťahovalectve nesmú byť z morálneho hľadiska nikdy porušené. Nikto nemá právo porušovať hranice stanovené cudzím suverénnym národom. Kresťanský étos vždy dodržiaval osobné aj národné práva na pôdu. Ľudia dobrej vôle dodržiavajú spravodlivé zákony doma i v zahraničí. Obsah nášho charakteru prezrádza druhým, čo robíme v ich prítomnosti, aj keď sa nikto nepozerá. Všetci sme tu na zemi pocestnými a máme právo slobodne žiť v krajine, v ktorej sme sa narodili alebo ktorej občianstvo sme získali riadnou cestou. Iba v nebi budú chýbať hranice a bude tam dostatok priestoru na to, aby sme sa mohli tešiť z Trojjediného Boha v blaženej vízii.