- Tradičné katolícke médiá čelí cenzúre zo strany technologických gigantov, ako je Google.
- Právne víťazstvo blogu Messainlatino.it posilňuje digitálnu slobodu a ochranu náboženského obsahu.
- Algoritmy môžu neprimerane umlčať katolícke názory bez jasného odôvodnenia.
- Podpora od sekulárnych médií ukazuje, že náboženská sloboda je spoločným záujmom.
Vplyvný tradicionalistický katolícky blog Messainlatino.it vyhral súdny spor proti spoločnosti Google po tom, ako túto webovú stránku zablokoval technologický gigant na základe zjavného porušenia “politiky nenávistných prejavov”.
LifeSiteNews sa stretol s redaktorom blogu’Luigim Casalinim, ktorý vysvetlil, ako tento prípad odhaľuje zásadné nedostatky v riadení online, nebezpečenstvo cenzúry riadenej algoritmom a tvrdil, že rozhodnutie súdu’predstavuje zásadný precedens pre digitálnu slobodu v Európe aj mimo nej.
LifeSiteNews: Luigi Casalini, LifeSiteNews sa zaoberal prípadom blogu Messainlatino.it, ktorý bol 11. júla 2025 zablokovaný spoločnosťou Google bez jasného zdôvodnenia. Teraz, keď váš blog vyhral súdny spor proti technologickému gigantovi, by sme’s vami chceli situáciu preskúmať.
Google odôvodnil odstránenie MiL na základe svojej “politiky nenávistných prejavov,” avšak bez uvedenia konkrétneho obsahu. Čo vám táto skúsenosť odhalila o spôsobe, akým veľké technologické spoločnosti definujú a presadzujú takzvané ‑nenávistné prejavy,” najmä vo vzťahu k náboženskému obsahu?"
Luigi Casalini: V prvom rade ďakujeme za to, že ste nám dali príležitosť podeliť sa o náš príbeh s medzinárodným publikom, a ďakujeme LifeSiteNews za prejavenú pozornosť.
Blog Messainlatino.it je už roky hlavným, aj keď neoficiálnym (keďže nie sme vatikánski experti ani novinári), referenčným bodom pre tradičný katolícky svet v Taliansku i mimo neho. V júli 2025 sme boli zablokovaní, pričom sme dostali iba krátky trojriadkový – pritom anonymný – e-mail, v ktorom nás informovali o údajnom porušení politiky spoločnosti Google’proti nenávistným prejavom.
Na druhej strane však spoločnosť Google nešpecifikovala presný obsah tohto údajného porušenia. Nebolo ani kvalifikované, ani kvantifikované, ani opísané. Ako sa neskôr ukázalo, spoločnosť Google týmto spôsobom konala v rozpore so zákonom o digitálnych službách, európskym nariadením, ktoré okrem iného upravuje slobodu prejavu na internete.
Rád by som zdôraznil skutočnosť, že e-mail nebol podpísaný. To znamená, že blokovanie pochádzalo od algoritmu, nie od skutočného recenzenta. Tým však Google prerušil informačnú službu, ktorú oceňuje a vyhľadáva nespočetné množstvo čitateľov: v čase zablokovania sme uverejnili najmenej 23 000 príspevkov! Dokonca sme nedostali ani predchádzajúcu varovnú správu. Povedal by som, že závažnosť spočíva v tom, že všetko je delegované na algoritmus neschopný skutočne posúdiť, čím hrozí okamžité vymazanie práce, ktorú vykonávali skutoční ľudia mnoho rokov.
LSN: Vaše právne víťazstvo bude pravdepodobne označené za precedens pre digitálnu slobodu v Európe. Aký princíp z vášho pohľadu súd ustanovil, ktorý by teraz mohol chrániť iné náboženské alebo konzervatívne médiá pred svojvoľnou cenzúrou?
Casalini: Ďakujem za túto otázku, pretože je skutočne dôležitá. Dnes cenzúra zasiahla Messainlatino.it, ale mali sme právnu aj mediálnu podporu. Vďaka tejto veľkorysosti a citlivosti sa nám podarilo vyhrať proti veľkej technologickej spoločnosti, akou je Google. Považte, že nás podporili talianske a medzinárodné médiá, a dokonca sme podnietili parlamentnú otázku v Európskom parlamente, ktorú položil Paolo Inselvini, a v talianskom parlamente, ktorú položila Maddalena Morgante. Zajtra sa to môže stať aj iným, ktorí možno nebudú mať prostriedky na to, aby zvíťazili nad súčasným Goliášom, napriek jasnosti – ako verím, že môžem povedať – európskych zákonov týkajúcich sa online prítomnosti a slobody prejavu.
Viem, že právnické časopisy požiadali o preštudovanie nášho prípadu. Príbeh stránky Messainlatino.it tak určite vytvoril precedens. Bude na právnych vedcoch, aby určili, čo nás naša skúsenosť môže naučiť, aby sme zabránili znepokojujúcim udalostiam tohto druhu, keď neosobný algoritmus môže náhle a bez rozdielu umlčať – povedzme si ’jasne – prácu a ekonomickú slobodu potenciálne tisícov ľudí.
Rád by som dodal ešte jednu vec. Spoločnosť Google prejavila aroganciu, ale pritom sa zachovala aj dosť hlúpo. Možno sa príliš spoliehala na svoju veľkosť. Mohla jednoducho odblokovať našu stránku bez toho, aby nevyhnutne musela čeliť súdnemu sporu, ale spoločnosť Google sa rozhodla považovať sa za nadradenú zákonu.
Tieto subjekty sú navyše také rozľahlé, že sme mali dokonca problém pochopiť, kam [sa odvolať]. Najprv sme sa obrátili na taliansku pobočku spoločnosti Google, ktorá nám povedala, aby sme sa obrátili na pobočku v írskom Dubline. V Dubline nás chceli presmerovať na materskú spoločnosť v Spojených štátoch. Ak si otvoríme blog na talianskej platforme, budeme aspoň vedieť, na koho sa obrátiť v prípade sporu. Keď sme poslali prvé oficiálne oznámenie, spoločnosť Google nás úplne ignorovala. Keď sme iniciovali súdny proces, spoločnosť Google nám oponovala tým, že si najala päť právnikov. Za tri mesiace sme spor vyhrali – dovolím si povedať, odpusťte mi možno odvážne prirovnanie, citujúc svätého Pavla: dúfať proti nádeji.
Tieto nadnárodné subjekty sú bez tváre, neosobné v skutočne znepokojujúcej miere. Vaším protivníkom je algoritmus, ale ako sa dá s algoritmom jednať? To naozaj nikto nevie.
Tiež treba zdôrazniť, že sa nám ozvalo niekoľko hejterov, ktorí sa prihlásili k zodpovednosti za vypnutie blogu. Uviedli, že nás nahlásili ako “homofóbnych.” Bez ohľadu na skutočnú relevantnosť takýchto hlásení je znepokojujúce, že na spustenie cenzurného algoritmu môže stačiť už len zásah niekoho, kto nesúhlasí s našimi myšlienkami.
LSN: MiL bol odstránený po uverejnení rozhovoru s biskupom Josephom Stricklandom. Myslíte si, že táto epizóda odráža rastúce nepriateľstvo voči tradičnému katolíckemu učeniu v digitálnom priestore? A ak áno, prečo sa to podľa vás deje?"
Casalini: Google nás neskôr, po začatí súdneho procesu, informoval, že blokovaciu procedúru spustil príspevok, v ktorom sme uverejnili taliansky preklad listu biskupa Stricklanda. V tomto liste sa v súvislosti so ženským diakonátom uvádzalo, že “hoci ženy vždy zaujímali v Cirkvi významné miesto ako mučeníčky, mystičky a svätice, ich dôstojnosť sa nezvyšuje napodobňovaním mužských úloh, ale plným prežívaním jedinečného poslania, ktoré im bolo dané Bohom.”
Google sa upol na význam slova “jedinečný,” trvá na jeho výklade ako “redukovaný” alebo “obmedzený,” zatiaľ čo je jasné – ako zdôraznil sudca – že zamýšľaný význam bol “singulárny” alebo “privilegovaný.” Všimnite si, že tento konkrétny príspevok obsahujúci Stricklandov’preklad listu nebol nikdy obnovený, a to ani po právnom víťazstve a návrate blogu’na internet.
Všetko toto slúži ako varovanie, pretože ak sa toto považuje za nenávistný prejav, potom zakaždým, keď uverejníme citát z pápežského magistéria alebo dokonca zo Svätého písma, dopúšťame sa nenávistného prejavu. Google dokonca napadol príspevok uverejnený po obnovení blogu, v ktorom sme uviedli, že ženský diakonát je neprípustný na základe dokumentov Druhého vatikánskeho koncilu, Svätého písma a Katechizmu Katolíckej cirkvi. Prakticky povedané, katolícka náuka je zakázaná.
LSN: Počas výpadku elektriny vás podporili viacerí talianski a európski politici, ako aj rôzne médiá, vrátane medzinárodných. Vidíte, že aj v sekulárnych inštitúciách sa obnovilo povedomie o tom, že náboženská sloboda a sloboda prejavu sa teraz v digitálnom veku stali konvergentnými bitkami?"
Casalini: Áno, aspoň v to dúfame. Rád by som vyslovil dve úvahy. Dostalo sa nám obrovskej podpory zo strany tlače. Paradoxne, noviny, ktoré nás obhajovali a podporovali, boli väčšinou sekulárne. Katolíckych periodík, ktoré sa rozhodli dať nám hlas, bolo málo a medzi nimi aj LifeSiteNews. Mnohé významné katolícke médiá sa však napriek našim žiadostiam rozhodli o tejto záležitosti neinformovať. Myslím si, že toto je niečo, čo stojí za zamyslenie.
Po druhé, rád by som pripomenul, že viceprezident Spojených štátov JD Vance 14. februára 2025 predniesol dnes už‑slávny prejav počas Mníchovskej bezpečnostnej konferencie. V tejto súvislosti obvinil Európsku úniu z “ústupu od slobody prejavu” a z potláčania nesúhlasných hlasov. To, že takéto problémy existujú aj u nás, je určite pravda, ale chcel by som tiež zdôrazniť, že takýto druh prenasledovania, ktorému bol vystavený portál Messainlatino.it, pochádza od spoločnosti so sídlom v Spojených štátoch amerických. Možno by sa mala venovať väčšia pozornosť aj tomu, čo sa deje v rámci vlastných hraníc?
Nakoniec by som chcel apelovať na národných a nadnárodných zákonodarcov: objasnite význam nenávistných prejavov. Náboženská doktrína, aj keď je v určitých otázkach pevná, sa nemôže považovať za nenávistný prejav. Existuje riziko, že takýto výklad by mohol porušovať základné práva, ako to jasne dokazuje príbeh nášho blogu.
LSN: Pri pohľade do budúcnosti, aké ponaučenia si myslíte, že môžete zdieľať s katolíckymi novinármi, influencermi, vydavateľmi alebo všeobecnejšie tvorcami obsahu na celom svete, aby si zabezpečili svoju online prítomnosť – z technického aj morálneho hľadiska – po vašich skúsenostiach so spoločnosťou Google?
Casalini: Je potrebné upozorniť: všetci sme vystavení vážnemu riziku. Vnútroštátne predpisy a dokonca aj nadnárodné predpisy sa zdajú byť irelevantné tvárou v tvár sile veľkých platforiem, ako sú Google, Meta a ďalšie. Ich algoritmy pracujú so širokou slobodou a stačí niekoľko správ od lobistov nepriateľských voči našim myšlienkam, aby dosiahli zablokovanie – alebo dokonca odstránenie – našej prítomnosti na internete. Scenár, ktorý nesie znaky skutočnej dystopie.
Katolíckym tvorcom sa cítim povinný dať presnú radu: ak trpíte cenzúrou, bráňte sa a odvolajte sa aj na naše rozhodnutie, ktoré sa teraz stalo dôležitým precedensom. Spoločnosti Google bolo nariadené zaplatiť súdne trovy: na giganta takej veľkosti je to síce minimálna suma, ale napriek tomu je to významné víťazstvo.
Naviac odporúčam obrátiť sa na menšie, možno národné platformy, ktoré zaručujú podmienky menej vychýlené v prospech hostiteľa a s ktorými je v prípade právnych sporov jednoduchšie komunikovať. Napokon by bolo žiaduce povzbudiť katolíckych podnikateľov, aby vyvíjali nové online platformy: zdá sa, že trh ponúka priestor a príležitosti.
