shutterstock_1612884424-e1745488818555-810x500.jpg

Kanadská cenzúra pro-life posolstva pokračuje v BC

4
Kultúra života
  • Billboardy pro-life sú cenzurované, čo potvrdzuje rastúcu intoleranciu voči pro-life názorom.
  • V Britskej Kolumbii sa zakázali reklamy podporujúce potraty, čo je pozitívny krok pre pro-life hnutie.
  • V Kanade sa potratoví aktivisti snažia potlačiť diskusiu o hodnotách života a dôstojnosti.
  • Odstránenie pro-life billboardov ukazuje na nebezpečnú cenzúru a obmedzenie slobody prejavu.

Kanadskí potratoví aktivisti sú neúnavní vo svojej kampani, aby sa posolstvo pro-life nedostalo ku Kanaďanom - a práve dosiahli víťazstvo v Britskej Kolumbii, kde sa jedna z veľkých billboardových spoločností rozhodla zakázať všetky nápisy týkajúce sa potratov.

Spoločnosť Kelowna Right to Life Society už roky umiestňuje posolstvo pro-life na billboardy pozdĺž diaľnice č. 97. Videl som ich, keď som začiatkom tohto roka cestoval z Fraser Valley do Kelowny, aby som vystúpil na jednom z ich podujatí. Na jednom z nich je starší muž a výrok: “Asistovaná samovražda nie je starostlivosť, ale zabíjanie. Povedzte NIE ‘MAiD.’”

Na ďalšom billboarde sú fotografie staršieho muža, mladého dievčaťa s Downovým syndrómom a dieťaťa v maternici so sloganom: “Všetky životy sú cenné.” Toto posolstvo by nemalo byť kontroverzné, ale v krajine, kde sa viac ako 90 percent detí s diagnostikovaným Downovým syndrómom v maternici potratí a aktivisti podporujú potraty až do narodenia, priťahuje hnev tých, ktorí v skutočnosti neveria, že všetky životy sú vzácne.

Čítajte: Florida pro-lifers praise judge’s ruling against ‘buffer zone’ outside local abortion center

V reakcii na billboardové reklamy organizácie Kelowna Right to Life’sa potratová aktivistka Sophie Harmsová obrátila na Pattison Outdoor Advertising aj B.C. Billboards, aby umiestnila reklamu podporujúcu potraty s tvrdením, že potraty sú “bezpečné, normálne a bežné” Obe spoločnosti odmietli. Spoločnosť Pattison uviedla, že nepovoľuje žiadne nápisy súvisiace s potratmi. Spoločnosť B.C. Billboards jej žiadosť spočiatku ignorovala.

Humanistická asociácia B.C. podporila Harmsa. “Považovali sme to za skvelé,” povedal hovorca pre CBC. “Bola to fantastická iniciatíva, za ktorou sme chceli stáť.”Poslali spoločnosti B.C. Billboards právny list, v ktorom uviedli, že ich odmietnutie uverejniť reklamu podporujúcu potraty porušuje Kódex ľudských práv B.C., “ktorý zakazuje diskrimináciu na základe pohlavia, vrátane zdravotnej starostlivosti súvisiacej s tehotenstvom, ako je potrat.”

B.C. Billboards reagovala vyhlásením, že zmení svoju politiku a už nebude uverejňovať vôbec žiadne reklamy súvisiace s potratmi. Jim Wannop, prezident spoločnosti, uviedol, že “už nebudeme inzerovať reklamu podporujúcu život ani reklamu podporujúcu potraty. Všetky existujúce reklamy v tomto smere budú po skončení zmluvy odstránené.”

Harmsová bola podľa očakávania nadšená. “Je to absolútne víťazstvo,” povedala. “Keď som začala túto kampaň, mala som malé očakávania. Ale neustále som prekvapená úspechom.” Kelowna Right to Life, ktorá má v súčasnosti dva billboardy a zostáva jej ešte šesť mesiacov, je sklamaná.“Boli k nám dobrí, zaobchádzali s nami férovo a chceli by sme v tom pokračovať aj v budúcnosti,” povedal hovorca spoločnosti B.C. Billboards Marlon Bartram.“Myslíme si, že verejná diskusia o takejto ťažkej otázke je dôležitá. Všetky strany by mali predložiť svoje argumenty a nech nakoniec zvíťazia tie najlepšie.”

Nie je prekvapujúce, že Harmsová považuje odstránenie pro-life billboardov za víťazstvo – v Kanade sa prakticky každý verejný prejav sociálne konzervatívnych nálad stáva bleskom z jasného neba pre cenzúru. V roku 2020 bol odstránený billboard “I heart J. K. Rowling” vo Vancouveri po reakcii rozhnevaných LGBT aktivistov – už po dvoch dňoch ho zdemolovali vandali a radná Sarah Kirby-Yungová z vancouverského nestraníckeho združenia vyhlásila, že slogan je vlastne nenávistným prejavom.

Billboard spoluzakladala Amy Hammová, ktorá prišla o prácu zdravotnej sestry a bola disciplinárne potrestaná Kolégiom sestier a pôrodných asistentiek Britskej Kolumbie čiastočne kvôli billboardu.

Začiatkom tohto roka nechala spoločnosť ARPA Canada odstrániť jeden zo svojich billboardov na rovnakú tému; text znel: “Zastavte lekárske prechody pre neplnoleté osoby.” V Kanade obhajujú politiku, ktorá je štandardom v Spojenom kráľovstve, Novom Zélande a pol tucte ďalších krajín, okamžite cenzurujú – starosta ho označil za “transfóbny.”

Čítajte: Vatikán vystaví na Vianoce vôbec prvý pro-life betlehem

Najkrikľavejším príkladom je 2018 cenzúra billboardov kampane We Need A Law, na ktorých stálo iba: “Kanada nemá žiadne zákony o potratoch.” Hoci to bolo konštatovanie faktu – čo aktivisti za potraty priznali – tvrdili tiež, že by mali byť neschválené reklamnými štandardmi, pretože propagovali “strach a stigmu.” Ad Standards sa postavili na stranu potratových aktivistov, ktorí chcú kontrolovať, čo Kanaďania vedia, pretože sa obávajú, že by si mohli urobiť vlastný názor, keď budú konfrontovaní so škaredými faktami.

Tí, ktorí jazdia do Kelowny, už nebudú konfrontovaní s teraz kontroverzným tvrdením, že “všetky životy sú cenné.” Potratoví aktivisti to považujú za víťazstvo. To by malo byť ešte silnejším signálom.