Talianski biskupi odsúdili ideológiu gender

2,145
Kultúra života

Rím 2. februára (TK KBS) Biskupi oblasti Triveneto na severe Talianska prerušili dlhšie mlčanie talianskej cirkvi ohľadom ideológie gender, manželstiev homosexuálov a témy ochrany života. Vo štvrtok 30. januára spoločne publikovali pastiersky list, aktuálny najmä preto, že v talianskom parlamente práve prebiehajú diskusie ohľadom zákona o homofóbii: viacerí oponenti tohto zákona tvrdia, že ak bude prijatý, znemožní akúkoľvek kritiku voči manželstvám homosexuálov, adopciám detí osobami rovnakého pohlavia a tiež zamedzí slobodné vyjadrovanie názorov, ktoré budú v rozpore s ideológiou gender.

List vyšiel s jednohlasným odobrením všetkých biskupov Triveneta, a jeho autori v ňom zdôraznili, že chce byť propozitívny, nie polemický; rozhodnutie zverejeniť ho na vigíliu Dňa pre život vyhláseného talianskou Katolíckou cirkvou, je prejavom “vôle ponúknuť všetkým hlbšie zamyslenie a pozitívny príspevok, v snahe vyhnúť sa polemickým sporom”.

List začína pripomienkou súčasnej krízy, a hovorí, že Cirkev chce byť nablízku všetkým, ktorí stratili prácu, rodinám, ktoré majú ťažkosti prežiť od výplaty do výplaty, mladým, ktorí si nedokážu nájsť zamestnanie. Aj manželom, ktorých túžba po dieťati naráža na nedostatok podpory zo strany štátu, na fiškálny tlak a kultúru, ktorá neprejavuje dôveru k životu.” Teraz však biskupi Triveneta cítia potrebu dotknúť sa aj otázok vzdelávania, v duchu slov Svätého Otca Františka, podľa ktorého je “úloha vzdelávať kľúčovou misiou”.

Biskupi sa vyjadrili ku konkrétnym témam: “k debate o tzv. rodových stereotypoch vzhľadom na možné začlenenie ideológie gender do výchovných a formačných školských programov a do vzdelávania učiteľov; k niektorým problematickým aspektom týkajúcim sa schvaľovania zákonov zameraných na boj proti homofóbii; k nielen diskutabilným, ale priam zavádzajúcim smerniciam vzťahujúcim sa na sexuálnu výchovu detí v rannom veku; k výzvam nahradiť používanie slov “otec a matka” inými vyjadreniami, ktoré by boli menej “diskriminujúce” a napokon k závažnému - tak potenciálnemu ako aj reálnemu - nebezpečenstvu prekrúcania hodnoty a samého konceptu prirodzenej rodiny, založenej na manželstve medzi jedným mužom a jednou ženou.”

Biskupi cítili povinnosť prehovoriť, v duchu slov Svätého Otca, ktorý zdôrazňuje, že pastieri “majú právo vyjadrovať svoj názor ku všetkému, čo sa týka života ľudí”. List pripomína a zdôrazňuje dôstojnosť a hodnotu ľudského života a varuje pred “vážnym nebezpečenstvom vyplývajúcim pre našu spoločnosť z nepozornosti alebo z prekrúcania faktov a prirodzených princípov, ktoré sa týkajú života, rodiny a vzdelávania, zmiešavajú objektívne prvky so subjektívnymi, zakladajúcimi sa na diskutabilných ideologických konceptoch ľudskej osoby.” Biskupi, použijúc slová pápeža Františka, zdôraznili “nenahraditeľné bohatstvo rozdielnosti”, predovšetkým podstatnej rozdielnosti “medzi mužskosťou a ženskosťou”, a hodnotu rodiny ako “stabilného zväzku muža a ženy založeného na manželstve”.

V tomto kontexte pripomenuli taliansku ústavu, ale aj Univerzálnu deklaráciu ľudských práv: “Pripomíname, že pohlavná rozlíšenosť je podstatnou súčasťou každej ľudskej bytosti a jasným vyjadrením jej bytia “vo vzťahu”. Zdôraznili, “že je potrebné odmietnuť gender ideológiu, ktorá popiera objektívny základ rozdielnosti a komplementarity pohlaví, a vnáša zmätok aj do oblasti práva”.

Po týchto vysvetleniach biskupi všetkých pozvali k tomu, aby “nemali strach a nehanbili sa aj naďalej používať vo verejnej sfére najkrajšie a najpravdivejšie slová, aké nám kedy boli dané: “otec”, “matka”, “manžel”, “manželka”, “rodina", založená na manželstve medzi jedným mužom a jednou ženou. Zároveň zdôraznili svoje rozhodnutie brániť a neustále podporovať “slobodnú výchovu detí, ktorá patrí medzi práva otca a matky…” Odmietli “každý ideologický pokus snažiaci sa homologizovať všetkých prostredníctvom zcestného “jednotného zmýšľania”, ktoré sa čoraz viac podsúva aj zo strany verejných inštitúcií”.

List talianskych biskupov možno pokladať za významný aj preto, že za posledné mesiace nevyšlo v Taliansku mnoho vysvetlení pozície Cirkvi v danej oblasti, zatiaľčo zo strany laických organizácií sa neustále množia nové iniciatívy, ktoré nasledujú príklad mobilizácie šíriacej sa vo Francúzsku.