Pápež František: „Musíme zvažovať aj ženatých kňazov v Katolíckej cirkvi“

2,833
Lucia Salomonová
Neutral

Pápež František ako odpoveď na cirkevnú krízu nedostatku kňazov povedal, že v niektorých prípadoch je ochotný zvážiť ženatých kňazov v Katolíckej cirkvi.

V prvom rozhovore vedenom po nemecky sa pápež zmienil o možnosti ustanoviť viri probati, čo znamená „osvedčiť“ alebo „vyskúšať“ mužov, v tomto kontexte ženatých mužov, ktorí sa preukázali ako cnostní alebo verní.

Zatiaľ čo odmietol myšlienku dobrovoľného celibátu v kňazstve, bol otvorený možnosti manželského kňazstva, ako je to dovolené pre ostatných diakonov v odľahlých oblastiach, kde je tento nedostatok kňazov veľmi vážny.

„Musíme myslieť na to, že viri probati  je možnosť,“ povedal. „Potom musíme rozlíšiť, aké úlohy, napríklad v opustených komunitách, môžu prijať.“

„Dnes sa veľa hovorí o dobrovoľnom celibáte, hlavne tam, kde duchovenstvo chýba,“ povedal pápež v rozhovore, ktorý bol publikovaný minulý týždeň v nemeckých novinách Die Zeit. „Ale dobrovoľný celibát nie je riešenie.“

 Na otázku, či teraz je ten správny moment aby sa uvoľnil kňazský celibát alebo aby sa zrušil, pápež odvetil: „V Cirkvi sa stále ráta s tým, že sa spozná správny moment; spozná sa, kedy je potrebné sa niečo opýtať Ducha Svätého. To je dôvod, prečo hovorím, že myslíme na viri probati.

Cirkevný zákon o kňazskom celibáte nie je doktrína, ale disciplína, ktorá vstúpila do platnosti po Druhom lateránskom koncile v 12. storočí. Katolícka cirkev zahŕňa niektoré Cirkvi východného rítu, kde sa duchovenstvo môže ženiť. Niektorí ženatí kňazi z iných kresťanských vierovyznaní, napríklad z anglikánskeho ordinariátu, keď konvertujú na katolicizmus môžu pokračovať vo svojej službe aj ako ženatí.

Disciplína kňazského celibátu je čiastočne založená na predpoklade, že ženatý kňaz sa nedokáže adekvátne dať súčasne Cirkvi a rodine.

Kanonické právo ohľadne celibátu uvádza, že: „Kňazi sú povinní dodržať dokonalú a trvalú zdržanlivosť v záujme dosiahnuť nebeské kráľovstvo, a preto sú viazaní k celibátu, ktorý je špeciálny dar od Boha, podľa ktorého môžu zasvätení kňazi ľahšie dodržiavať nasledovanie Krista s nerozdeleným srdcom a dokážu sa slobodnejšie venovať službe Bohu a ľuďom.“

František v nemeckom interview povedal, že pokles povolaní do kňazstva bol „obrovský problém.“

„Prečo sa tam nenachádzajú žiadni kňazi celebrujúci Eucharistiu?“ Premýšľal o konkrétnych problémoch, napríklad v Nemecku a Švajčiarsku. „Oslabuje to Cirkev, pretože Cirkev bez Eucharistie nemá žiadnu silu. Povolanie kňazov je problém, obrovský problém.“

Opýtali sa ho na devastujúci problém nedostatku kňazov v týchto dvoch krajinách. Pápež uznal tento problém. Pripustil, že ženy často plnia menšie liturgické úlohy a povedal, že Cirkev stým musí niečo urobiť.

"Áno, je to veľký problém", povedal pápež. „Ani vo Švajčiarsku to nevyzerá najlepšie.“

„Mnoho farností má dobre správajúce sa ženy,“ pokračuje, „dodrržiavajú nedeľu a slávia liturgiu slova, ktorá je bez Eucharistie. Problém je v nedostatku povolaní. Tento problém musí Cirkev vyriešiť.“

Kňazské povolanie v Nemecku v minulých rokoch prudko pokleslo.

Pokles ide paralelne s reformou hierarchie Cirkvi. Len niečo vyše polovice nemeckých kňazov išlo na spoveď. V Nemecku je značný nátlak, aby sa uvoľnil prístup Cirkvi k prijímaniu rozvedených a civilne zošobášených katolíkov.

Cirkev v Nemecku si vzala za svoju jednu z najliberálnejších interpretácií pápežového vyzývania Amoris Laetitia, v ktorej sa rozhodli oficiálne pripustiť sviatosť pre katolíkov v tzv. „neusporiadaných vzťahoch.“

Stalo sa to, keď stály koncil Konferencie biskupov Nemecka, ktorý zahŕňa 27 zo 66 biskupov, vydal formálne vyjadrenie minulý mesiac, stanovujúc, že katolíci žijúci v cudzoložných vzťahoch môžu prijímať sv. prijímanie bez toho, aby sa zdržali sexuálneho styku.

Kardinál Reinhard Marx, hlava Nemeckej biskupskej konferencie a člen pápežej rady kardinálov povedal, že Nemecko by mohlo ísť svojou vlastnou cestou bez ohľadu na výsledky dvoch Synód o rodine. Otázka sv. prijímania pre rozvedených zosobášených bola potom silne napadnutá.

„Nie sme podriadení Rímu,“ povedal kardinál. „Synoda nemôže detailne predpisovať, čo by sme mali v Nemecku robiť.“

Nemecká konferencia biskupov takisto na internete publikovala materiál, v ktorom podporuje homosexálne zväzky ako sviatosť, podporuje gender ideológiu a pokročilú obranu jednopohlavného manželstva.” Konferencia v roku 2015 hlasovala za to, aby ich zamestnanci mohli slobodne a verejne  poprieť morálne cirkevné učenie bez rizika straty práce.

Podobné problémy sú aj vo Švajčiarsku, kde Konferencia biskupov Švajčiarska vedla kontroverzné Dni štúdie v roku 2015 zamerané na to, ako prekonať „staromódne ideály“ Katolíckej cirkvi na manželstvo a rodinu.

Pápežove komentáre minulý týždeň v Die Zeit, podporujú široké špekulácie tesne po konci Synody o rodine v roku 2015, že ďalšia synoda by bola prostriedkom na rozvíjanie manželského kňazstva.

Konkrétne pokiaľ ide o krízu povolaní v Nemecku povedal, že: „Miera pôrodnosti. […] Tam, kde nie sú žiadni mladí ľudia, nie sú kňazi. Je to vážny problém, ktorý budeme rozoberať na nasledujúcej synode pre mladých ľudí.“

V nemeckom rozhovore pápež takisto kritizoval evanjelizáciu ľudí iných vierovyznaní, do čoho sú kresťania povolaní. Povedal, že je to negatívny vplyv na povolania a Cirkev.

„Nemá to nič spoločné s prozelytizmom,“ povedal na nízky počer kňazov v Nemecku. "Prozelytizmom nezískate povolania...“

Pápež už kritizoval myšlienku prozelytizmu na niekoľkých udalostiach od jeho zvolenia. Nazýva to „jed“, „neoprávnené“, „vážny nezmysel“ a „veľmi ťažký hriech.“

Pre nemecké noviny definoval prozelytizmus ako „pytliačenie na ľudí s inou vierou, ako s charitatívnymi organizáciami, ktoré pytliačia na členov. Potom proste príde veľa mladých ľudí, ktorí sa necítia povolaní a zničia Cirkev.“

Pápež František takisto z hľadiska nedostatku povolaní v Nemecku a Švajčiarsku povedal, že chýba modlitba, ale takisto zopakoval aj svoje tvrdenie o nezamestnanej mládeži ako o zdroji spoločenskej choroby.

Myšlienka manželského kňazstva bola navrhnutá počas 2. Vatikánskeho koncilu, ale nezískala dostatočný záujem.

Pred 2. Vatikánskym koncilom sa v cirkevných dokumentoch termínom viri probati označovali “schválení muži,” bez ohľadu na manželský status.

Ukazuje sa to v Caput III, 20. dokumente z 2. Vatikánskeho koncilu, Constitutio Dogmatica de Ecclesia Lumen Gentium, poznámky pod čiarou, o ktorých sa v spisoch zmieňuje sv. pápež Kliment I, už štvrtý pápež v poradí.

Pápež Kliment použil termín zo 44. kapitoly svojho listu Korinťanom.

Pojem viri probati sa odvtedy posunul tak, aby nezahŕňal ženatých mužov.

Pápež František minulý týždeň pre Die Zeit povedal o možnosti manželského kňazstva, že príde uprostred pokračujúcich špekulácii o zrieknutí sa učenia Cirkvi výhradne len na mužské kňazstvo.

Hoci pápež potvrdil učenie Cirkvi, že ženy nemôžu byť vysvätené za kňažky, domnienka stále pretrváva po vyhlásení počas minulého roka, kedy pápež František schválil zriadenie výboru, aby preštudoval možnosť žien ako diakoniek v Cirkvi. Takisto tušíme, že to bude témou ďalšej synody.

Pápež sa vyjadril o možnosti manželského kňazstva a že budú sledovať nové smernice pre seminaristov, ktoré boli publikované minulý december Vatikánskou kongregáciou pre klérus, zameranej na “ekologickú zmenu.”

Smernice uvádzajú: „Pre budúcich kňazov bude nevyhnutné byť veľmi vnímavý na túto tému.“

Pápež nedávno porovnal svoje starosti nad počtom znížených povolaní do kňazstva so starosťami, ktoré zažíva, keď počuje o rozrastajúcom sa čísle povolaní v tradičných inštitútoch.

„Niektorí sú, môžem tak povedať: obnovovatelia. Zdá sa, že ponúkajú bezpečnosť, ale miesto nej dávajú len rigiditu.“ Povedal to na stretnutí za zatvorenými dverami, na ktorom sa zúčastnili 140 predstavení mužských rehoľných rádov a kongregácií. Stretnutie sa konalo minulý november.

Pápež vtedy povedal: „Keď mi hovoria, že je tu kongregácia, ktorá priťahuje toľko povolaní, musím priznať, že ma to trápi.

Pápež vo svojom rozhovore v novinách Die Zeit  povedal, že Cirkev by sa nemala báť stretnutia zo zmenou.

„Pravda znamená nebáť sa,“ povedal. „Strachy zatvárajú dvere ale sloboda ich otvára. Aj keď je sloboda malá, prinajmenšom otvára malé okienko.“

 


Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov.